Zeker, een stuk duidelijker!
Mijn vraag is eigenlijk (heel concreet dan wel): hoe kram Einstein tot de conclusie dat licht uit deeltjes moest bestaan, naar aanleiding van het foto-elektrisch effect? Of anders: Hoe kun je weten dat licht bestaat uit deeltjes (fotonen).
In het foto-elektrisch effect maakt een invallende lichtbundel elektronen vrij uit metaal. Wat blijkt echter? Indien het licht een bepaalde, te lage, frequentie heeft worden er helemaal geen elektronen vrijgemaakt. Je kunt die bundel een zo hoge intensiteit geven als je wilt, maar bij die te lage frequentie gebeurt het gewoon niet. Dat is vreemd! Immers, volgens de klassieke golftheorie (Huygens) is de amplitude van de golf evenredig met zijn intensiteit, en onafhankelijk van de frequentie. Dat is een duidelijke tegenspraak.
Einstein postuleerde nu dat de elektronen slechts energie in
discrete hoeveelheden (de
quanta, oftewel de fotonen) kunnen ontvangen. Die discrete energie hangt dan af van de frequentie volgens E=hf. We stellen ons nu dus voor dat licht uit fotonen bestaat, en dat de fotonen een energie E=hf bezitten. Een hoge frequentie resulteert zo in een grote energie
per foton. Een hoge lichtintensiteit resulteert in
veel fotonen, met ieder foton nog steeds diezelfde energie E=hf. Als een foton een elektron tegenkomt, zal hij AL zijn energie (E=hf) overdragen aan het elektron. Een elektron wordt pas vrijgemaakt vanaf een bepaalde energie.
Hoogfrequent licht zal dus inderdaad elektronen vrijmaken, want ieder foton heeft een voldoende grote energie om over te dragen aan een elektron. Een grotere intensiteit van het hoogfrequente licht maakt
meer elektronen vrij.
Maar dit was het probleem niet.
Laagfrequent licht maakt volgens dit model inderdaad geen elektronen vrij: ieder foton dat zijn energie overdraagt aan een elektron, heeft te weinig energie dus het elektron komt niet los. Je kunt wel meer fotonen eropaf sturen (grote intensiteit), maar nog steeds heeft ieder foton een te lage energie, dus gebeurt er niets.
Et voila: het verschijnsel is verklaard

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -