Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

naamgeving

is 1,2,3,4,5-hydroxypentaan hetzelfde als 1,2,3,4,5-pentaanpentaol?

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

iris

Re: naamgeving

volgensmij wel, allebei pentaan (5 C's) met daaraan 5 keer een X groep. (weet even niet meer wat hydroxy precies was :shock: ). Die je zowel het voorvoegsel hydroxy-, als het achtervoegsel -ol, kunt geven.
huh?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

StrangeQuark

bedoel je niet pentanol (ipv pentaanpentaol), dan heb je het geloof ik over een alcohol OH groep en een hydroxy groep is ook een OH groep. Ik weet niet meer precies wanneer je hydroxy moest gebruiken en wanneer nol. Volgens mij had het iets te maken met de belangrijkste sub-groep voor het molecuul. Als het om een belangrijke ester verbinding gaat ofzo dan moet je geloof ik je ester als einde zetten en je hydroxy in het begin. Nu je geen belangrijkere groep hebt dan je OH-groepen maakt het niet uit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Lafawijn

ja het is het zelfde..

maar volgens mij hoef je bij de tweede naamgeving geen pentaanpentaol te doen maar gewoon pentanol. omdat de cijfers ervoor al duiden op de OH groepen
sterf!
sdekivit

is 1,2,3,4,5-hydroxypentaan hetzelfde als 1,2,3,4,5-pentaanpentaol?
maak van die eerste naam wel ff als de sodewiedeweerga 1,2,3,4,5 - pentahydroxypentaan !

hoewel ze allebij dezelfde stoffen voorstellen, heeft de tweede naam de voorkeur

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

W

Volgens mij had het iets te maken met de belangrijkste sub-groep voor het molecuul.
In volgorde van hoogste naar laagste proiriteit (de subgroep met de hoogste proiriteit krijgt een achtervoegsel, de overige subgroepen een voorvoegsel:

Carbonzuren

Sulfonzuren (-SO3H)

Zuuranhydriden

Esters

Zuurchloriden

Amiden

Nitrillen

Aldehyden (Alkanalen)

Ketonen (Alkanonen)

Alcoholen (Alkanolen)

Fenolen

Thiolen (-SH)

Aminen

Ethers

Halogeenverbindingen

Nitroverbindingen
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!