Dus als ik het goed begrijp: doordat voor jou (en eventueel het ruimtevaartuig waarin je de snelheid bereikt) de tijd en ruimte ophouden te bestaan
Laten we gemakkelijkheidshalve een situatie voor ogen houden waarbij je BIJNA aan de snelheid van het licht vliegt.
zou beteken dat zo'n schip dus eventueel wel gebouwd zou kunnen worden
In theorie, maar (voorlopig?) niet in de praktijk...
maar als het de snelheid van het licht bereikt niet meer uitgezet kunnen worden?
Wat bedoel je met 'uitgezet' worden? Het ruimteschip blijft voor de mij (de ruimtereiziger aan boord), in mijn wereld van gelijktijdige gebeurtenissen steeds dezelfde lengte behouden. In uw wereld van gelijktijdige gebeurtenissen zal mijn ruimteschip korter zijn, bijna nul als deze voor jou de snelheid van het licht nadert.
Want ook voor de eventuele onboardcomputer staat de tijd dan stil en dus het gehele apparaat.
'staat stil' voor wie? De klok aan boord blijft voor MIJ aan boord steeds aan het zelfde ritme tikken, hoe vlug ik ook ten opzichte van jou beweeg. (ik zal eerder eggen: als de omgeving van sterren en planeten ten opzichte van mijn ruimteschip aan bijna de lichtsnelheidsnelheid voorbijvliegen). De klok aan boord zal echter trager tikken in jouw wereld van gelijktijdige gebeurtenissen.
Mijn klok tikt steeds aan dezelfde snelheid, maar vermits de lengte van het het heelal nul wordt, ben ik in 1 seconde aan de andere uiteinde van het heelal... Als ik zeg dat de tijd ophoudt te bestaan, is dit niet omdat mijn tijd voor mij trager en trager tikt, maar omdat ik de kans niet meer krijg om nog 1 seconde te tikken, vermits de af te leggen afstand nul wordt!!
Zou de mogelijkheid om het vaartuig af te remmen wel bestaan zou je eigenlijk een soort van 'teleportatie' hebben gehad. Dit omdat voor jou de tijd stil staat bij lichtsnelheid, maar voor de waarnemers niet. En als dan het vaartuig na 10 sec. uitgezet zou worden zou jij in o sec ruwweg 3 miljoen kilometer verderop zijn.
.
Veronderstel dat ik in het midden van mijn ruimtetuig zit. Op het moment dat ik jou voorbijvlieg en we beiden ook in oog staan voor een fractie van een seconde, ga ik op mijn superrem staan. Wat gebeurt en dan voor wie?
JIJ stelt vast in jouw wereld van gelijtijdige gebeurtenissen: ik blij voor jou staan, en mijn ruimteschip verlengt voor en achteraan tot de 'normale' (eigen)lengte bij stilstand.
IK stel vast dat mijn ruimteschip nog steeds de normale lengte behoudt, maar de aarde die voor mij platgedrukt was in de richteing van beweging, zal weer zijn normale eigenlengte verkrijgen, terwijl jij ook voor mij netjes voor mijn neus blijft staan.
Het wordt interessant als we veronderstellen dat je NIET precies voor mij staat als ik plots afrem. In dat geval zal ik vaststellen dat onze onderlinge afstand groter wordt en dat jouw klok weer normaal even snel als mijn klok gaat tikken.
Het is inderdaad zo dat onze verschillende werelden van gelijktijdige gebeurtenissen, die tijdens de onderlinge snelheid niet dezelfde waren, dan weer wel dezelfde worden. Of je dit 'teleportatie' wilt noemen...?
Voor jou dus 0 sec en voor de waarnemer heb je dan 10 sec gereisd met de snelheid van het licht.
Eigenlijk heb ik hier niet echt gereisd met de snelheid van het licht. De beweging die ik VOOR JOU maak door inkrimping of weer uitzetten via relatieve snelheden is een gevolg van de 'relativiteit van de gelijktijdigheid'...
Zodoende zouden zij dan 10 sec ouder zijn geworden dan jij?
Inderdaad, maar nogmaals, dit is door de 'relativiteit van de gelijktijdigheid'. Niet omdat de ander werkelijk in ZIJN wereld van gelijktijdige gebeurtenissen plots sneller ouder begint te worden
Beetje rare vragen maar ken de formules niet 'meer'.
Tja, beter eerst even de essentie van de 'reativiteit van de gelijktijdigheid' instuderen... Een Minowski diagram helpt ook...