ajw schreef:De meeste denkfouten worden hierbij gemaakt omdat we ons niet kunnen voorstellen dat je snelheid altijd ten opzichte van iets moet nemen, een vast referentie punt (waarnemer). Dat komt waarschijnlijk omdat we op aarde altijd onbewust de aarde als referentie nemen met snelheid 0.
Bij lage snelheden mag je dan een willekeurig referentie stelsel nemen en voor de snelheid daarvan (weer meestal genomen tov de aarde) corrigeren door deze op te tellen of af te trekken. Bij relativistische snelheden mag dat laatste niet. Dat betekent dat je je zeer bewust moet zijn vanuit welk referentiestelsel je iets aan het berkenen bent.
Hierboven maak je die fout drie keer.
Ik weet dat ik op die boot dan inderdaad niet 11m/s zou gaan, de aarde draait namelijk rond zijn as, en rond de zon, het zonnestelsel draait dan weer rond het middelpunt van de sterrenstelsel en dit sterrenstelsel beweegt dan ook weer door de ruimte. Maar ten op zichte van de aarde zou ik 11m/s gaan.
Om terug te keren naar de raket en de kogel, de kogel zou dan ten op zichte van de raket een snelheid hebben van 4%c, maar ten op zichte van een andere punt in die ruimte, welk punt dan ook, die ''stil'' staat, heeft de kogel toch een grotere snelheid dan c? Ik zie niet in waarom ik niet gewoon een willekeurig referentiestelsel zou mogen nemen enkel omdat de snelheden hier extreem zijn.
De snelheid van de kogel zal inderdaad veranderen afhankelijk van welk referentiestelsel je zou nemen. Wordt dit dan niet bedoelt met ''snelheid is relatief'' ?