Mijn schot voor de boeg: Idealisme is het meer der som der delen. Dit leidt meteen tot problemen omdat een noodzakelijk relatie tussen materie en idee ontbreekt. Waar materie enkelzinnig is, is het idealisme dubbelzinnig of zelfs meerzinnig; met idealisme kan een klein deel van de geest worden aangeduid dat verwijst naar een deel van de materie, maar ook de gehele geest dat niet per se naar materie hoeft te verwijzen.
heb soms het gevoel dat materialisme gebruikt wordt (meest gekend) waar fysicalisme bedoeld wordt.
Het is een meer uitgebreide vorm van materialisme die ook ander fysische begrippen omvat.
Materialisme wordt veel langer gebruikt en in bredere zin. Fysicalisme is samen met het logisch-positivisme opgekomen, maar is er niet mee ten onder gegaan. Ik denk dat het in wezen beide begrippen niet veel verschillen, maar dat als ik hier had gevraagd naar fysicalisme ik onherroepelijk was verwezen naar Einstein en vervolgens met zijn wiskundeknobbel had gerefereerd aan mijn wiskundig tekort zonder te willen uitleggen hoe en wat onder het mom van "dat is toch logisch".
Maar goed, hoe is het mogelijk hiervan(materie, fysiek zijn) een stroming te maken? Waarneming staat opeens centraal. Waarom? Omdat het op fysieke wijze bij ons binnenkomt? Wat is dan ons begrip van deze materie? Hoe kunnen wij fysieke info converteren in iets redelijks?