In mijn boek van thermodynamica (Schroeder) wordt als voorbeeld de chemische reactie van een batterij gegeven (details zijn niet echt van belang, voor de geïnteresseerden: p. 154)
Er komt 394 kJ aan maximaal (elektrische) arbeid vrij (delta G = -394 kJ) en er komt maximaal 316 kJ vrij uit de chemische reactie zelf (delta H = -316 kJ). Er wordt dus meer arbeid verricht dan er energie vrij komt. Maar dat wordt opgelost door op te merken dat delta G = delta H - T(delta S). Delta S = 260J/K en als je als T = 298 K neemt, krijg je mooi dat -T(delta S) = -78 kJ zodat alles inderdaad uitkomt. Maar wat betekent dit nu? De tekst beschrijft dat er gedurende het proces warmte uit de omgeving komt en dit besteed wordt aan arbeid. Dus de entropie neemt die warmte met zich mee? (Q = TdS, idealiter) Maar wordt dan niet heel die warmte-overdracht Q omgezet in elektrische arbeid W (want niets blijft achter)? Dat is toch in directe tegenspraak met de 2e hoofdwet van de thermodynamica?
Waarschijnlijk zie ik die term -T(delta S) verkeerd in het spel komen. Hoe uit die zich fysisch (en hoe is dat niet in tegenspraak met de tweede hoofdwet)?
Dank u vriendelijk,
Carbon
Puzzels