317070 schreef:Maar dit zijn allemaal (eenvoudig) programmeerbare kenmerken, toch? Er zit toch niets tussen waarvan je kunt zeggen dat een machine niet zou kunnen?
Ten eerste moeten we nieten weten hoe het werkt om het te kunnen namaken. Ik moet niet weten hoe een rietje precies werkt om er een te kunnen namaken, ik moet ook niet weten hoe een vlieger precies werkt om hem te kunnen maken, simpele algemene regels zijn genoeg, zoals "zo licht mogelijk want anders vliegt hij niet"
Bovendien kunnen we een machine menselijkheid laten leren (op zichzelf), en moeten we het dus niet zelf programmeren en moeten we dus enkel weten WAT het is, en niet HOE het is.
Ten tweede was de vraag of computers zelfbewust zijn of niet, en niet of ze exacte kopieën van mensen kunnen worden of niet. Er zijn nog wezens buiten mensen zelfbewust, en er is helemaal geen enkele definitie die uitsluit dat enkel de mensen of kopieën ervan zelfbewust kunnen zijn. Ik denk dat computers dan ook op een andere manier zelfbewust zullen worden dan mensen, net zoals wij moeite hebben met het zelfbewustzijn van andere diersoorten te erkennen.
Oh God, moet je ook niet weten hoe een chip werkt om het te kunnen maken? En wat bewustzijn betreft, ik sluit die mogelijkheid niet uit, enkel het feit dat ze nooit menselijk kunnen zijn. Een machine werkt met 'ja' of 'nee' en misschien bestaat niet, zoals ik eerder beschreef zal een machine zichzelf anders beschouwen, als een onderdeel van een grote systeem. Wat is hij dan, daadwerkelijk bewuste individu of een onderdeel van het geheel? Mens is ook een onderdeel van het geheel maar is uniek, ieder mens, zoals onze eigen vingerafdruk. Verder geloof ik niet dat mens in staat is om machine zo ver te ontwikkelen, kan wel, dat weet ik niet, jij niet en ook Bill Gates niet etc. Dus moeten we ook niet dingen vertellen die boven ons verstand liggen, want dat zou alles behalve redelijk denken zijn en redelijk denken is vereist wil het zich niet in fantasie transformeren.
We zouden een machine kunnen bouwen die zichzelf
zou kunnen ontwikkelen, verder zoals jij al hebt aangegeven zouden we echt niet weten hoe die in elkaar steekt, wat 'het' wil, etc. Zo zou er ook geen controle bestaan, heel slecht dus.
Dit is geen vorm van angst, echt niet. Machine beschouw ik als een saaie apparaat die ik gebruik voor mijn behoeften, maar ik zie mijzelf eerder buiten in open lucht boek lezen dan thuis achter pc. Vroeger waren ik en pc getrouwd met elkaar, totdat ik mijzelf dwong om het los te laten ook al had ik niks te doen. Net een sigaret, je hebt niks te doen dus even op pc muziek luisteren. Hiermee wil ik aangeven dat mens door al die machines om zich heen zichzelf niet goed kan ontwikkelen, sociale contacten gebeuren via dit ding, terwijl het beter was dat we bij wijze van spreken ergens buiten in natuur waren en erover gingen discussiëren. Vooral bij kleinere kinderen zie ik dit echt heel vaak, gewoon slecht. Gebruik van pc's is maar kleine 20 jaar aan de gang, wat over 50 jaar als we zo doorgaan waar we mee bezig zijn? Als het zo doorgaat emigreer ik :eusa_whistle:
Ik vind mensen te ver gaan met alles, that's it.