Bartjes schreef: ↑wo 09 mei 2012, 12:15
Een hypothetische vraag:
Stel dat een zeker dier - naar alle waarschijnlijkheid - een beter leven op een "scharrelboerderij" zou hebben dan in het wild: zou je het eten van het vlees van dat dier dan wel goedkeuren?
Onwetende over de gevolgen dat zoiets verder zou hebben lijkt de "scharrelboerderij" voor die individuele dieren op dat moment inderdaad de betere keuze, maar ik denk niet dat dit in de realiteit het geval is... Momenteel zijn de meeste denk ik beter dood dan levend, als je begrijpt wat ik bedoel.
Als jij op een fatsoenlijke manier kippen kan kweken en ze zelfs een beter leven kan geven dan andere dieren in de natuur, dan kan dat vlees eten geen kwaad, denk ik.
En aansluitend: hoe sta je tegenover het onderlinge geweld zoals dat in de dierenwereld “in het wild” voorkomt?
Ja, dat is een complex vraagstuk. De "wilde natuur" is natuurlijk volledig onverschillig over wat er gebeurt. De natuur is niet gemaakt "op morele maat". Maar het lijden van dieren in de wilde natuur is vaak toch véél minder dan het leed dat dieren nu ondergaan in de intensieve veeteelt. Dus die dieren krijgen in eerste instantie de prioriteit. Een leeuw sluit zijn prooien niet maandenlang op in kooien... Die achtervolgt ze af en toe eens en dood ze vrij efficiënt (op het vlak van leed). De meeste carnivoren veroorzaken niet zo veel leed ten opzichte van individuele dieren in vergelijking met wat er gebeurt in de intensieve veeteelt, lijkt mij. Er zijn natuurlijk situaties waarbij het er ook erg aan toe gaat: er zijn waarschijnlijk allemaal pijnlijke ziektes, maar daar weet ik maar zeer weinig over... Er zijn ook bijvoorbeeld hagedissen die bijten in de poot van een buffel en wekenlang (?) die buffel dan volgen tot het sterft van de infectie... Maar zijn dat geen uitzonderingen? Zijn er in de natuur eigenlijk voorbeelden te vinden die erger zijn dan wat er in de intensieve veeteelt gebeurt? Ik vind dat het er in de menselijke natuur nog het ergst aan toe gaat.
Maar jouw vraag is natuurlijk wat ik wil dat er dan bijvoorbeeld met die hagedis en die buffel zou moeten gedaan worden. Ik ben van mening dat er inderdaad iets aan dat veroorzaakte leed zou moeten gedaan worden als dat mogelijk is, maar ik weet dat dat absurd klinkt (maar wel conform het principe) en ik zou dat waarschijnlijk niet verkocht krijgen, want "wij moeten niet voor God spelen" en "vrijheid" en weet ik veel...

Het is voor de mens denk ik gemakkelijker om ons eerst te fixeren op het leed dat door en bij de mens wordt veroorzaakt. Maar het blijft een moeilijk vraagstuk.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.