Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Wormholes

Re: Wormholes

door Assassinator » vr 07 jul 2006, 15:46

bij zwarte gaten zien wij eerer iets dat je kunt vergelijken als het gat dat in het koekjesdeeg ontstaat als je er een koekje uitdrukt met zo'n vormpje.

en inderdaad, zoals het er nu voorstaat zit inderdaad een wormhole/warpgat er niet inzitten, ach wie weet :roll:

Re: Wormholes

door Phaesimbrotos » vr 07 jul 2006, 13:44

Assassinator schreef:met wormholes maak je eigenlijk die ruimte die je moet overbruggen kleiner, je gaat dan nog steeds niet sneller dan het licht maar je moet gewoon minder ver, best handig als je bijna te laat bent voor het werk :roll:

maar als wij zwarte gaten kunnen definieren in de wiskunde, betekend het dan dat ze eruit zien volgens onze regels?
Zwarte gaten zien wij ook niet aangezien wij geen vierde dimensie zien, wij zien geen kromming in de tijdruimte, wormholes zijn gewoon krommingen in de ruimte maar dan verbonden. Astronomen vinden zwarte gaten door te kijken naar sterren ''die zich raar gedragen''. Dan heeft de ster bewegingen die niet kunnen met de tot dan toe verkregen informatie over krachten die op de ster werken.

Dus een wormhole zoals in Star Trek zal er niet inzitten.

Re: Wormholes

door Assassinator » vr 07 jul 2006, 13:25

met wormholes maak je eigenlijk die ruimte die je moet overbruggen kleiner, je gaat dan nog steeds niet sneller dan het licht maar je moet gewoon minder ver, best handig als je bijna te laat bent voor het werk :roll:

maar als wij zwarte gaten kunnen definieren in de wiskunde, betekend het dan dat ze eruit zien volgens onze regels?

Re: Wormholes

door Phaesimbrotos » vr 07 jul 2006, 13:16

Een wormhole kan onststaan door twee zwarte gaten die verbonden zijn. Een zwart gat is een singuraliteit, het heeft een eindeloze massa, daardoor is er sprake van een grote kromming in de ruimtetijd, als die kromming verbonden wordt met een andere kromming heb je een wormhole. Dit is allemaal theoretisch, en ookal zou dit praktisch mogelijk zijn, dan zou je deze wormholes toch niet kunnen gebruiken aangezien de ontsnappingsnelheid nog hoger is dan de lichtsnelheid. Aanezien je niet sneller dat het licht kan reizen kan je dus ook niet ontsnappen aan de aantrekkingskracht van het zwarte gat dus kom je er ook niet uit.

Maarja, wat er zullen vast mensen zijn die het veel beter weten dan een jongetje met VWO 2. 8)

Re: Wormholes

door molecul » zo 28 mei 2006, 14:53

dan gaat deze dicuisie eigenlijk over dat wormholes bestaan of niet :roll:

Re: Wormholes

door joeroe » zo 28 mei 2006, 14:43

wormholes zijn toch verbindingen tussen zwarte gaten? Maar als wij ooit met een wormhole terug inde tijd willen reizen moet dat wel heel groot zijn anders wordt je door de zwaartekracht uiteengerukt. de kans bestaat wel da ze het ooit kunnen maken maar dan in minie vorm en ik zie nit in wat voor nut dat heeft.


niemand weet precies wat een wormhole is laat staan dat ze tussen zwarte gaten ziten

Re: Wormholes

door molecul » zo 28 mei 2006, 11:40

wormholes zijn toch verbindingen tussen zwarte gaten? Maar als wij ooit met een wormhole terug inde tijd willen reizen moet dat wel heel groot zijn anders wordt je door de zwaartekracht uiteengerukt. de kans bestaat wel da ze het ooit kunnen maken maar dan in minie vorm en ik zie nit in wat voor nut dat heeft.

Re: Wormholes

door StrangeQuark » do 22 sep 2005, 23:32

Ik weet niet helemaal wat ik met deze post aanmoet. Ik heb toch serieus op dingen antwoord gegeven, en ik hoop dat het niet zo cynisch was bedoelt als dat ik het las (met de applaus smiley ed).

Heb ik ooit beweerd dat ik stephen hawking geen gelijk zou geven?

Misschien heb ik het fout over de wormholes, en dat het alleen ging over de zwarte gaten, dan was dat een foutje, ik dacht dat het ook gold voor wormholes. Dat van die zwarte gaten blijft hoe dan ook staan en dat ontkent die quote van jou toch ook niet?

Re: Wormholes

door Phillip » do 22 sep 2005, 21:24

zie bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wormgat

ik heb mij gebaseerd op deze bron :wink:

helaas, vind ik niks over quantumzwaartekracht

(maar zwaartekracht: is er geen hypothese dat "graviton" een belangrijke rol speelt bij zwaartekracht ;) )

nog iets! StrangeQuark:

"Toch is het nog niet wiskundig bewezen dat dit een absolute vereiste is voor wormgaten, noch is het bewezen dat die speciale materie niet kan bestaan. En aangezien er nog geen theorie van de kwantumzwaartekracht bestaat, is het onmogelijk te zeggen of wormgaten mogelijk zijn of niet."

vgl uw qoute:
men weet toch al hoe een zwart gat eruit moet zien via de wiskunde, men is prima in staat om een zwart gat te definieren en te weten hoe deze in elkaar zit, idem voor een wormhole
beste StrangeQuark,

ik ken misschien weinig van dergelijke zaken, maar gezien de berichten van 'deze bron', kan ik maar het volgende zeggen:

ook al geloof Stephen Hawking er niet in.

uw posting/argument is niet slecht

"doe zo voort, SQ... :wink: :shock: "

grtz phillip 8)

Re: Wormholes

door StrangeQuark » wo 21 sep 2005, 22:59

Phillip, ik vind je nogal belachelijk makend uit de hoek komen.

Je zegt:
alee kom, om zoiets te maken, moet je al begin van het begin iets weten over zwaartekracht en in het bijzonder=>graviton(wat op heden nog niemand kan definieëren)
Wat heeft dat daarmee te maken, men weet toch al hoe een zwart gat eruit moet zien via de wiskunde, men is prima in staat om een zwart gat te definieren en te weten hoe deze in elkaar zit, idem voor een wormhole. Het gaat er niet om dat men haar best doet om het te maken (al weet men precies wat je nodig hebt om een zwart gat te maken) het gaat erom dat het kan gebeuren. Een zwart gat ontstaat door massa op een ontzettend kleine ruimte in elkaar te drukken. Dat hoeft niet perse een paar zon massa's te zijn. Als het via natuurlijke zwaartekracht gebeurt, dan heb je een hoop massa nodig, maar als twee protonen met bijna de snelheid van het licht ergens tegen aan gejenst (geen natuurkundige term) wordt, dan kan er zo'n enorme dichtheid zijn dat er potentieel kleine zwarte gaatjes zouden kunnen ontstaan.

Wat die wormholes betreft, jij denkt denk ik aan een wat groter formaat, we hebben het hier over micro wormholes waar je weinig aan hebt, die ook erg instabiel zullen zijn. De energie bron is dus een cyclotron, de volgende generatie cyclotrons.

Het is een kleine kans, en waarschijnlijk zal het zelfs in de LHC bij lange na nog niet gebeuren, er zijn echter wetenschappers die het doorgerekend hebben en voor een potentieel gevaar hebben gewaarschuwd.
dat zou kunnen: aangezien je het verleden en de toekomst, qua tijd, samenplooid. hmm, nare gevolgen sluit ik ook niet uit
Hier heb ik het nog niet eens over, ik heb het gewoon over het zwaartekracht veld ervan.

Die micro zwartegaatjes zouden best ook instabiel kunnen worden of verdampen via hawkingstraling waardoor het potentieel ook vrij veel energie vrij zou kunnen maken.

Re: Wormholes

door Sophia? » wo 21 sep 2005, 20:31

Phillip schreef:
StrangeQuark schreef:
alee kom, om zoiets te maken, moet je al begin van het begin iets weten over zwaartekracht en in het bijzonder=>graviton(wat op heden nog niemand kan definieëren)
Maareh, als niemand eigenlijk weet wat een gravitron is of doet, hoe weet je dan zo zeker dat je het nodig hebt voor een zwart gat?

groet

Re: Wormholes

door Phillip » wo 21 sep 2005, 20:20

De LHC in Zwitserland zou al in sommige exotische gevallen een kans hebben om kleine zwarte gaatjes en wormholes te kunnen creeeren. Er is een wetenschappelijke groep die dat overdreven angstig vind, en er is een wetenschappelijke groep aan het
watte!!!

om kleine gaatjes &wormholes maken?

alee kom, om zoiets te maken, moet je al begin van het begin iets weten over zwaartekracht en in het bijzonder=>graviton(wat op heden nog niemand kan definieëren)

daarna zou men een gigantisch zwaartekracht moeten uitoefen in het heelal, om de tijd-grens (dimensie) te kunnen samentrekken tot een U-vorm. en daarna de kortste weg nemen..

---

ik zeg niet dat het onmogelijk is, hé....

maaar ik blijf bij mijn eerste newposting hier: "met welke energiebron"???

en zolang men géén zulke energiebron heeft

===> :shock: :?: ;)

-----
waarschuwen voor dramatische gevolgen
dat zou kunnen: aangezien je het verleden en de toekomst, qua tijd, samenplooid. hmm, nare gevolgen sluit ik ook niet uit

Re: Wormholes

door StrangeQuark » di 20 sep 2005, 22:11

De LHC in Zwitserland zou al in sommige exotische gevallen een kans hebben om kleine zwarte gaatjes en wormholes te kunnen creeeren. Er is een wetenschappelijke groep die dat overdreven angstig vind, en er is een wetenschappelijke groep aan het waarschuwen voor dramatische gevolgen.

Re: Wormholes

door Brownie » di 20 sep 2005, 18:25

Anshar schreef:Dan creeeren we toch gewoon onze eigen mini-wormholes in laboratoria...  

(Niet dat dat zo eenvoudig is, maar theoretisch nog niet uitgesloten).
Wat mij ook niet uitgesloten lijkt is dat we op een dag wel degelijk gegrond kunnen bewijzen dat ze bestaan of niet, vanaf de aarde of een ruimtestation. Dus zonder er heen te vliegen.

Re: Wormholes

door Anshar » di 20 sep 2005, 17:43

Dan creeeren we toch gewoon onze eigen mini-wormholes in laboratoria...

(Niet dat dat zo eenvoudig is, maar theoretisch nog niet uitgesloten).