Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Inductief gekoppeld plasma

Re: Inductief gekoppeld plasma

door rwwh » za 21 jun 2014, 14:51

De Rf maakt het plasma niet! Wat ik me ervan herinner is dat je eerst een "ontsteking" nodig hebt. Als er eenmaal geladen deeltjes zijn, dan trekt de Rf die heel snel heen en weer en houdt het plasma op die manier warm. Bij te weinig dooft het plasma (hercombinatie tot neutrale deeltjes) en bij teveel krijg je teveel beweging, druk, en expansie, en dan kun je je plasma niet precies meer controleren.

Re: Inductief gekoppeld plasma

door Bleuken » ma 16 jun 2014, 13:39

Rf loopt door de koperen spoel welke energie levert om een plasma te vormen, ik veronderstel dus als de rf lager is, dat er geen efficiente ionisatie meer zal zijn?
 
Wat er echter gebeurt bij een hogere rf, geen idee...

Re: Inductief gekoppeld plasma

door rwwh » zo 15 jun 2014, 21:35

Wat denk je zelf? Wat doet dat RF?

Inductief gekoppeld plasma

door Bleuken » zo 15 jun 2014, 14:17

Bij het gebruik van een inductief gekoppeld plasma is er steeds een optimale rf-power waarbij men werkt. Zou iemand mij kunnen vertellen wat er gebeurd wanneer de rf power beduidend hoger/lager zou zijn?
 
Alvast bedankt!