Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Hydrolyse als destructiestap

Re: Hydrolyse als destructiestap

door Marko » ma 04 aug 2014, 10:57

Om te beginnen is dat geen antwoord op de vraag wat je analysemethode is. Een soxhlet-extractie is een manier van monstervoorbewerking, daarmee krijg je hetgeen je wil meten (via via) in je apparaat. Maar als niet bekend is wat voor meting je gaat uitvoeren, valt ook niet te zeggen of de stappen die je wil zetten invloed gaan hebben.
 
Vermoedelijk sowieso wel, overigens.
 
 
Voor je soxhlet-extractie is een hydrolyse-stap in ieder geval bijzonder contraproductief.
 
Die soxhlet-extractie wordt gedaan met een apolair oplosmiddel, waardoor (selectief) vetten worden geëxtraheerd.
Ga je hydrolyseren, dan breek je eiwitten en (deels) celwanden af, maar óók je vetten. 
 
De vetzuren die je overhoudt zijn minder oplosbaar in je apolaire oplosmiddel dan de vetten.
 
Bovendien zijn het heel andere stoffen. Je meet dus sowieso iets anders dan zónder die hydrolyse-stap. De getallen die je verkrijgt betekenen dus op zichzelf niet zoveel.

Re: Hydrolyse als destructiestap

door goxooo » ma 04 aug 2014, 08:47

Wat ik wil doen is vooraf mijn soxhletanalyse (voor de vetbepaling) een hydrolyse stap uit te voeren.
Hiermee wil ik dus een destructie uitvoeren op de boon om de vetten meer beschikbaar te maken.

Re: Hydrolyse als destructiestap

door Marko » vr 01 aug 2014, 16:11

Belangrijkste vraag is natuurlijk met welke analytische methode je het vetgehalte gaat bepalen. Zonder die informatie valt er ook niet te zeggen of je hydrolysestap invloed gaat hebben.
 
In ieder geval zal de hydrolyse ook je vetten hydrolyseren. Ze zullen dus aanwezig zijn in de vorm van glycerol en vrije vetzuren. Of ze daarmee beter beschikbaar zijn is maar de vraag.

Re: Hydrolyse als destructiestap

door goxooo » vr 01 aug 2014, 14:33

We willen een zure hydrolyse toepassen om een destructie van de boon te krijgen. 
Alvorens de hydrolyse stap wil ik eerst de boon al malen.
Door deze 2 stappen zijn de membranen en de celmaterialen die de olie van de sojaboon bevatten meer gedestrueerd en hopelijk dus ook de olie beter beschikbaar om vervolgens te bepalen.
Wat ik mij afvraag is of deze hydrolysestap ook invloed kan hebben op mijn olie, met andere woorden of deze stap ervoor kan zorgen dat er reactie met mijn vetten is. (vetten omgezet in glycerol en vetzuren)...

Re: Hydrolyse als destructiestap

door rwwh » vr 01 aug 2014, 09:21

Ik heb hier weinig verstand van, maar het klinkt allemaal niet heel erg nauwkeurig beschreven. Als je een hele sojaboon in 1M HCl legt dan komen daarmee de vetten toch niet beschikbaar? Kun je zelf bedenken wat je allemaal wilt hydrolyseren? En wat er dan met je vetten gebeurt? Waar zijn je vetten in die sojaboon?

Hydrolyse als destructiestap

door goxooo » do 31 jul 2014, 11:24

Beste
 
Ik zou graag een hydrolysestap toepassen als destructie op een sojaboon. Hierna ga ik een vetbepaling op de boon doen.
Met mijn hydrolysestap ( 1M HCl of 1M H2SO4) wil ik de vetten beter beschikbaar maken.
Nu twijfel ik een beetje over de nevenreacties. Of er door de hydrolyse gevolgen zijn voor mijn vetgehalte dat ik later analytisch ga bepalen.
Hebben jullie hier een antwoord op?
 
Bedankt!