door Marko » ma 04 aug 2014, 10:57
Om te beginnen is dat geen antwoord op de vraag wat je analysemethode is. Een soxhlet-extractie is een manier van monstervoorbewerking, daarmee krijg je hetgeen je wil meten (via via) in je apparaat. Maar als niet bekend is wat voor meting je gaat uitvoeren, valt ook niet te zeggen of de stappen die je wil zetten invloed gaan hebben.
Vermoedelijk sowieso wel, overigens.
Voor je soxhlet-extractie is een hydrolyse-stap in ieder geval bijzonder contraproductief.
Die soxhlet-extractie wordt gedaan met een apolair oplosmiddel, waardoor (selectief) vetten worden geëxtraheerd.
Ga je hydrolyseren, dan breek je eiwitten en (deels) celwanden af, maar óók je vetten.
De vetzuren die je overhoudt zijn minder oplosbaar in je apolaire oplosmiddel dan de vetten.
Bovendien zijn het heel andere stoffen. Je meet dus sowieso iets anders dan zónder die hydrolyse-stap. De getallen die je verkrijgt betekenen dus op zichzelf niet zoveel.
Om te beginnen is dat geen antwoord op de vraag wat je analysemethode is. Een soxhlet-extractie is een manier van monstervoorbewerking, daarmee krijg je hetgeen je wil meten (via via) in je apparaat. Maar als niet bekend is wat voor meting je gaat uitvoeren, valt ook niet te zeggen of de stappen die je wil zetten invloed gaan hebben.
Vermoedelijk sowieso wel, overigens.
Voor je soxhlet-extractie is een hydrolyse-stap in ieder geval bijzonder contraproductief.
Die soxhlet-extractie wordt gedaan met een apolair oplosmiddel, waardoor (selectief) vetten worden geëxtraheerd.
Ga je hydrolyseren, dan breek je eiwitten en (deels) celwanden af, maar óók je vetten.
De vetzuren die je overhoudt zijn [u]minder[/u] oplosbaar in je apolaire oplosmiddel dan de vetten.
Bovendien zijn het heel andere stoffen. Je meet dus sowieso iets anders dan zónder die hydrolyse-stap. De getallen die je verkrijgt betekenen dus op zichzelf niet zoveel.