En of het het einde van het chirstelijk geloof inluid.
Dat lijkt me sterk. Mensen voelen zich sterk aangetrokken tot het mystieke. Waarom dat zo is mag Joost weten. Zoals ik al zei in Biologie, schuiven ze de bewijslast steeds verder op en de wetenschap levert steeds antwoorden.
'Als jullie kunnen bewijzen dat God de zon niet bestuurt, dan hoeven we niet meer in God te geloven.'
Wetenschappers leverden bewijs.
'Als jullie bewijzen dat de pest geen plaag van god is maar iets anders, dan bestaat god misschien inderdaad niet.'
Wetenschappers leverden bewijs.
'Vleugels zijn onherleidbaar complex. 'Als jullie kunnen bewijzen hoe die ontstaan zijn geef ik toe dat ik fout zit.'
Ze leverden bewijs.
'Ogen zijn onherleidbaar complex, leg uit hoe die ontstaan zijn.'
Ze legden het uit.
'Complexe cellen zullen nooit zomaar ontstaan'.
Wetencshappers leggen uit dat het wel mogelijk is, en worden met boegeroep onthaald.
En ik voorspel je, als we/ze eenmaal BULLETPROOF aantonen dat leven zomaar ineens uit het levenloze voorwerpen kan ontstaan, dan geloven jullie NOG STEEDS en vragen: WAAROM IS DIT???????? Als jullie niet weten waarom, DAN BESTAAT GOD! etc.
Het aantal gelovigen in Nederland daalt, maar ik denk niet dat dit het geval is in de gehele westerse wereld (zie VS), en op wereldschaal lijkt het me nog minder waarschijnlijk. Een groot deel van de Tweede Kamer (hoe je het draait of keert toch het puntje van de zalm van de Nederlandse samenleving, ook op intellectueel gebied)* is gelovig. Ik ben bang dat de wereld nog lang te kampen heeft met het morele superioriteitsgevoel van de Reiligieuzen die elkaar naar het leven staan en hun idee min of meer opdringen aan mensen die er niet op zitten te wachten.
DePurpereWolf schreef:
De theologische vraagstelling is of het creationisme verhaal niet symbolisch hoort te worden geinterpreteerd.
Daar kan ik niet over oordelen. Ik vind zelf van wel, maar ik kan niet oordelen over wat gelovigen aan hun kinderen moeten vertellen. Als die kinderen
mijn kinderen maar niet lastig vallen met hun BS en non-science.
*dit 'neusje van de intellectuele zalm' is natuurlijk overdreven, maar men vergeet vaak dat de TK volzit met ex-hoogleraren, rechters en andere intelligentia. Dan hoor je in de kroeg: blabla en die hoogleraar zei dat Balkenende ongelijk had! Natuurlijk vergetend dat JP Balkendende zelf op 35 jarige leeftijd professor was en tegelijkertijd rechten en geschiedenis studeerde, promoverend in de eerstgenoemde. Wouter Bos, economie en politicologie, beide cum laude.