door lucca » di 07 okt 2014, 14:32
precies, maar dat probeerde ik ook nog te zeggen in de enerlaatste post! Maar kan a niet gelijk zijn aan 1? Nee, omdat voor a,b gelijk aan 1, de vergelijking nooit kan kloppen, toch?
Trouwens, als je naar mijn reactie kijkt op Drieske. Daar zeg ik dat g een veelvoud moet zijn van (a1+a2). Maar ik ben niet zeker over het volgende.
we weten dat g een veelvoud moet zijn van (a1+a2), duidelijk. dus g deelbaar door (a1+a2). Echter, c wordt ook een veelvoud van a1 * a2. In eerste instantie dacht ik nu probleem, want ggd(c,a1,a2) = 1. Maar het is dus niet erg als c deelbaar is door a1 en a2, want je kunt best een getal c hebben c = k * a1*a2, waarbij ggd(c,a1,a2) nog steeds 1 is. Omdat ggd(c,a1,a2) dan eigenlijk wordt ''opgespannen'' door a1 en a2. Klopt dat hoe ik dat zeg?
precies, maar dat probeerde ik ook nog te zeggen in de enerlaatste post! Maar kan a niet gelijk zijn aan 1? Nee, omdat voor a,b gelijk aan 1, de vergelijking nooit kan kloppen, toch?
Trouwens, als je naar mijn reactie kijkt op Drieske. Daar zeg ik dat g een veelvoud moet zijn van (a1+a2). Maar ik ben niet zeker over het volgende.
we weten dat g een veelvoud moet zijn van (a1+a2), duidelijk. dus g deelbaar door (a1+a2). Echter, c wordt ook een veelvoud van a1 * a2. In eerste instantie dacht ik nu probleem, want ggd(c,a1,a2) = 1. Maar het is dus niet erg als c deelbaar is door a1 en a2, want je kunt best een getal c hebben c = k * a1*a2, waarbij ggd(c,a1,a2) nog steeds 1 is. Omdat ggd(c,a1,a2) dan eigenlijk wordt ''opgespannen'' door a1 en a2. Klopt dat hoe ik dat zeg?