Alleen als je dat bedoeld in de context van ruimte-tijd als geheel. Daarin wordt tijd beschouwd als de 'vierde' dimensie want de Minkovsky space waarmee ruimte-tijd beschreven wordt is 4D.
Maar wat dat 'zien' betreft zien we er maar 3 en tijd zorgt er dan voor dat we onze 3D ruimte kunnen beleven.
De oorspronkelijke vraagsteller vraagt ook of we een extra dimensie kunnen zien. Aangezien je tijd op zich niet ziet zal de vraagsteller tijd ook wel niet bedoelen maar gaat het over een extra ruimtelijke 4e dimensie zoals de hypercube c.q. tesseract.
Wij kunnen met een computer rendering een roterende hypercube laten zien. Maar daarin zien we dan iets onmogelijks gebeuren dat in het echt (nog steeds in 3D dus) als bewegend schaalmodel niet nagemaakt kan worden.
En omdat we iets onmogelijks zien worden we bedrogen door onze hersenen die om kunnen gaan met 3D maar niet met 4D.
Maar zelfs onder normale omstandigheden laten onze hersenen soms iets zien wat er niet is. Er bestaan allerlei grafische patronen die
een illusie veroorzaken door de im-perfectie van ons gezichtsvermogen. Dergelijke illusies ontstaan dus al bij het zien van 'platte' 2D tekeningen dus wat zal er wel niet gebeuren als er plotseling een 'manifestatie' verschijnt van de vierde dimensie van een 4D object? Zeer waarschijnlijk zullen onze hersenen hun uiterste best doen om het begrijpelijk te houden en dus zien we net als bij de tesseract animatie een tot 3D teruggebrachte manifestatie van iets dat geometrisch eigenlijk 4D is.
Dan maar een (nog uit te vinden) 4D bril? Dat heeft geen nut want net als bij de tesseract animatie zal zo'n bril het een en ander in een begrijpelijke 3D context moeten brengen omdat we echt 4D niet kunnen zien of herkennen.
Elke 3D ruimte kan beschreven worden met lengte, breedte en hoogte. Een 'vierde' volkomen andere 'richting' is in die ruimte niets meer dan een combinatie van vectoren op de 3 bestaande richtingen. Een vierde dimensie die ruimtelijk echt iets toevoegt is net zo onmogelijk om te zien als stellen dat er een (voor ons zichtbare) kleur bestaat die gebaseerd is op de drie hoofdkleuren rood, groen en blauw plus een vierde 'kleur' en die niet met de hoofdkleuren (van welk kleursysteem dan ook) gemaakt kan worden. Dus wat voor kleur zou dat dan zijn?
Alleen als je dat bedoeld in de context van ruimte-tijd als geheel. Daarin wordt tijd beschouwd als de 'vierde' dimensie want de Minkovsky space waarmee ruimte-tijd beschreven wordt is 4D.
Maar wat dat 'zien' betreft zien we er maar 3 en tijd zorgt er dan voor dat we onze 3D ruimte kunnen beleven.
De oorspronkelijke vraagsteller vraagt ook of we een extra dimensie kunnen zien. Aangezien je tijd op zich niet ziet zal de vraagsteller tijd ook wel niet bedoelen maar gaat het over een extra ruimtelijke 4e dimensie zoals de hypercube c.q. tesseract.
Wij kunnen met een computer rendering een roterende hypercube laten zien. Maar daarin zien we dan iets onmogelijks gebeuren dat in het echt (nog steeds in 3D dus) als bewegend schaalmodel niet nagemaakt kan worden.
En omdat we iets onmogelijks zien worden we bedrogen door onze hersenen die om kunnen gaan met 3D maar niet met 4D.
Maar zelfs onder normale omstandigheden laten onze hersenen soms iets zien wat er niet is. Er bestaan allerlei grafische patronen die [url=http://www.beeldbalie.nl/optische-illusie/]een illusie veroorzaken[/url] door de im-perfectie van ons gezichtsvermogen. Dergelijke illusies ontstaan dus al bij het zien van 'platte' 2D tekeningen dus wat zal er wel niet gebeuren als er plotseling een 'manifestatie' verschijnt van de vierde dimensie van een 4D object? Zeer waarschijnlijk zullen onze hersenen hun uiterste best doen om het begrijpelijk te houden en dus zien we net als bij de tesseract animatie een tot 3D teruggebrachte manifestatie van iets dat geometrisch eigenlijk 4D is.
Dan maar een (nog uit te vinden) 4D bril? Dat heeft geen nut want net als bij de tesseract animatie zal zo'n bril het een en ander in een begrijpelijke 3D context moeten brengen omdat we echt 4D niet kunnen zien of herkennen.
Elke 3D ruimte kan beschreven worden met lengte, breedte en hoogte. Een 'vierde' volkomen andere 'richting' is in die ruimte niets meer dan een combinatie van vectoren op de 3 bestaande richtingen. Een vierde dimensie die ruimtelijk echt iets toevoegt is net zo onmogelijk om te zien als stellen dat er een (voor ons zichtbare) kleur bestaat die gebaseerd is op de drie hoofdkleuren rood, groen en blauw plus een vierde 'kleur' en die niet met de hoofdkleuren (van welk kleursysteem dan ook) gemaakt kan worden. Dus wat voor kleur zou dat dan zijn?