Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door ypsilon » do 30 jul 2009, 23:31

Hmmpf, ik heb heel dit topic eigenlijk niet gevolgd, maar ik heb nu toch twee zaken gezien waar ik even op wil reageren:
Die IQtesten lijken mij toch niet zo betrouwbaar...
Met alle respect, maar wat jou lijkt, dat is niet relevant. IQ-tests zijn betrouwbaar en valide, mits het een officiële test is (zoals de WAIS voor volwassenen en de WISC voor kinderen) en mits afgenomen door iemand die daarvoor opgeleid is.
Naciye schreef:Haha, oke. ^^

Ik heb net iets gelezen en ik moet zeggen; ik herken mezelf er heel goed in.

Dit zijn kenmerken bij 'het lastige hoogbegaafde kind':

(lijstje zie post hierboven)
Ik zal niet zeggen dat jij niet hoogbegaafd bent of het niet kan zijn, dat is best mogelijk. Maar uit dit lijstje met "kenmerken van het lastige hoogbegaafde kind" (Hét? Zijn ze allemaal hetzelfde dan?) valt dat met geen mogelijkheid af te leiden. De enige manier om hoogbegaafdheid vast te stellen is d.m.v. een IQ-test. Bovenstaande kan op een hoop kinderen slaan met een normale, bovengemiddelde en benedengemiddelde intelligentie.
Hoe kan ik eigenlijk mijn account/post verwijderen?
Niet. In zeer uitzonderlijke gevallen kunnen wij dat voor jou doen. PB een van de moderators of het beheer.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door Zomernacht » do 30 jul 2009, 23:20

Haha, oke. ^^

Ik heb net iets gelezen en ik moet zeggen; ik herken mezelf er heel goed in.

Dit zijn kenmerken bij 'het lastige hoogbegaafde kind':

Clown spelen > Doe ik wel eens.

Niet serieus kunnen/willen zijn > Valt nog mee.

Achter een masker leven > 100%

Zichzelf overschreeuwen > Snap ik niet helemaal.

Spanningsverschijnselen > Soms.

Agressief gedrag > 100%

Allergie > Jep.

Onbeheerst / gefrustreerd handelen > Ja.

Astma > Ja.

Sterk wisselende resultaten > Ja.

Onderpresteren > Ja.

Concentratieproblemen > Een beetje.

Afdwalen van gedachten > Ja.

Niet kunnen stilzitten > Soms.

Desinteresse op school / bij studie > Ja.

Slecht ontwikkeld handschrift > Niet echt.

Gestoorde (fijne) motoriek > Een beetje.

Bedwateren (schoolreisjes of thuis) > Ja, best wel vaak. ;)

Praten/denken over de dood > Ja.

Doodsverlangen > Soms wel.

Gedachten over zelfdoding > Jep.

Eenzaamheidsgevoelens/isolement > Ja.

Spijbelen > Soms wel.

Na de zomer ga ik naar groep 8 (ja, lach me maar uit) en dan wil ik niet lager dan een 8 halen. Voor de zomer deed ik niet mijn best, leerde ik heel weinig, en toonde ik geen interesse voor school en alle activiteiten die de school organiseerde.

Hoe kan ik eigenlijk mijn account/post verwijderen?

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door Magic » zo 05 jul 2009, 17:05

Alexander Hartmans schreef:Stel je bent slim, je bent een genie of je bent hoogbegaafd creatief kan dit in je nadeel zijn naar anderen toe, ik bedoel als mensen je niet begrijpen, omdat je een afwijkende mening en visie heb die tegen alle heersende meningen ingaan.

Hoe kan je als creatieve geest jezelf verweren om niet tegen een muur gedrukt te worden van kortzichtigheid van anderen?

Is het een doodszone om anders dan andere te zijn?
Veel mensen die hoofdbegaad zijn slaan de details over wanneer ze iets suggesteren. Die details zijn echter van belang voor degene die normale intellegentie heeft. Hierdoor ontstaat de kans dat degene je (tijdens een gesprek bv.) niet begrijpt omdat je relatief dieper nadenkt...

Om niet tegen de muur te lopen ;) moet je acteren tegen de personen die je voor je hebt. Dit betekent dat je moet inschatten wat voor een persoon je tegenover je hebt. En als hoofdbegaafde moet jou dat wel lukken. Dus meer details!

Reacties welkom.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door The Illuminator » vr 03 jul 2009, 17:27

mitsumark schreef:Om dan maar door te gaan in dit antieke topic ;)

Ik ben van mening dat iedereen heel erg beinvloed wordt door de omgeving en je daardoor niet kan zeggen hoe slim iemand is zonder de persoon echt te kennen en evt tests te doen.

Een vriend van mij had op internet een IQ van 138, en ik van 142 (dezelfde test, die zal wel niet echt kloppen maar dat doet er nu niet toe).

In de leeftijd 12-16 ben ik altijd omgegaan met mensen die school leuk vonden, hij ging om met mensen die liever op straat rondliepen.

Gevolg:

Hij heeft zijn MAVO nooit afgemaakt.

Ik heb nu mijn VWO diploma.

Mensen die ons beiden kennen geven aan dat ik slimmer overkom, maar volgens de IQ test is dat helemaal niet zo.

Is het niet gewoon het verschil in kennis (geleerd op school), waardoor mensen (onterecht) denken in te kunnen schatten hoe slim iemand is?
Misschien is het verschil de inzet die je toont of het enthousiasme waarmee je vertelt. Als je heel gefacineerd bent door een onderwerp kan je er veel meer over zeggen dan als je er niet echt voor warm loopt.
Wouter_Masselink schreef:Beste Naciye,

Of je hoogbegaafd bent of niet, kan nooit een excuus zijn om vervelend te doen tegen mensen. Los daarvan, de enige manier om je IQ te bepalen is dmv een officiele test. Ik wil je dan ook aanraden hier met je ouders over te praten en vervolgens zo'n test gaan doen.

Een test op het internet is ten eerste niet betrouwbaar, meestal scoren mensen veel hoger dan het IQ dat ze daadwerkelijk hebben. Verder wordt hier geen rekening gehouden met leeftijd, iets wat in jou geval zeker wel gedaan moet worden.
Inderdaad. Je hebt tests op internet waar je, als je weet wat de hoofdstad van Duitsland is en waar hij licht, je gelijk geniaal wordt genoemd en wordt bestempeld met een IQ van 200. Zo is iedereen hier geniaal!

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door Wouter_Masselink » zo 28 jun 2009, 22:46

Beste Naciye,

Of je hoogbegaafd bent of niet, kan nooit een excuus zijn om vervelend te doen tegen mensen. Los daarvan, de enige manier om je IQ te bepalen is dmv een officiele test. Ik wil je dan ook aanraden hier met je ouders over te praten en vervolgens zo'n test gaan doen.

Een test op het internet is ten eerste niet betrouwbaar, meestal scoren mensen veel hoger dan het IQ dat ze daadwerkelijk hebben. Verder wordt hier geen rekening gehouden met leeftijd, iets wat in jou geval zeker wel gedaan moet worden.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door Zomernacht » zo 28 jun 2009, 21:16

Hoi mensjes.

Ik ben Naciye, en ik ben 11 jaar.

Ik zat vroeger op een hele kleine school, met weinig leerlingen, iedereen kende elkaar, naja, eigenlijk waren het alleen maar familieleden van mij dus zou ik ze wel moeten kennen? Whatever.

Die school was te klein, dus ik moest naar een grotere school. Eenmaal daar aangekomen, kon ik niet goed met de rest opschieten. Ik was nogal gemeen tegen andere kinderen, want ik zei altijd wat ik dacht en blijkbaar kunnen mensen dat niet accepteren. Naja, er was ook een hoogbegaafd kind, die ik eerst "stom" vond. Naja, eigenlijk was ik gewoon jaloers. Door hem ben ik diep gaan nadenken over mijzelf. Ik wil niet dat dit opschepperig over komt, maar ik ben "goed" in taal en spelling en engels en nog een paar andere vakken. In rekenen ben ik een wrak. Ik bedacht dat ik misschien ook wel hoogbegaafd kon zijn. Maar als ik hoogbegaafd ben, dan zou ik rekenen toch makkelijk kunnen? Ik weet niet of ik het zo slecht doe omdat het onder mijn niveau is, of omdat ik gewoon zwakbegaafd(bestaat dat?) ben in rekenen. Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben, want ik presteer ook best wel slecht op school. Vroeger in dit schooljaar wilde ik mijn best niet doen voor school, en toen haalde ik allemaal slechte cijfers. De juf schatte dat ik vmbo-tl of havo kon doen. Dit raakte mij diep, want ik wil hoger kunnen. Ik ben beter mijn best gaan doen voor school, maar ik heb er niet zoveel zin in. Soms is het te makkelijk, soms is het te moeilijk, of begrijp ik het niet omdat het "onder mijn niveau is."

En als ik aan kinderen vraag:"Wat zou jij doen als ik zou zeggen dat ik hoogbegaafd ben?"

Dan krijg ik vaak antwoorden zoals:"Lachen." Of: "Niet geloven."

En ik kan het wel begrijpen, want zelf zou ik mij ook niet zien als een hoogbegaafd kind. Naja, met dat hoogbegaafde kind in mijn klas, Floris heet hij, kan ik heel goed opschieten als ik aardig wil doen. Als ik niet aardig wil doen, dan gaat het helemaal mis. Er was ook een tijdje dat ik hem leuk vond. Maarja, nu gaat het minder goed tussen ons, want ik ben een beetje aan het zakken met "positief denken."

Zou ik heel misschien hoogbegaafd kunnen zijn?

Ik doe weleens test op internet, maar daar komen verschillende antwoorden uit. En ik doe niet eens mijn best.

Soms komt er uit: 96. Soms 110, en soms 86. Ik ben er van overtuigd dat dit niet klopt, want ik ben nieteens zo dom.

En ik ben ook best wel luidruchtig. Ik heb begrepen dat hoogbegaafde kinderen meestal wat stiller zijn, en best wel verlegen. Dat ben ik dus totaal niet, dus ik zit nu in een discussie met mijn gedachten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Naciye.

Oeh. En sorry als dit erg opschepperig over kwam, ik bedoel het niet opschepperig.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door mitsumark » vr 01 mei 2009, 15:07

Ik denk dat het sowieso de motivatie om te blijven leren beinvloed.

Je kunt heel slim zijn, maar als je niet wilt leren dan weet je uiteindelijk nog niks.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door euprecupera » wo 29 apr 2009, 19:41

mitsumark schreef:Om dan maar door te gaan in dit antieke topic ;)

Ik ben van mening dat iedereen heel erg beinvloed wordt door de omgeving en je daardoor niet kan zeggen hoe slim iemand is zonder de persoon echt te kennen en evt tests te doen.

Een vriend van mij had op internet een IQ van 138, en ik van 142 (dezelfde test, die zal wel niet echt kloppen maar dat doet er nu niet toe).

In de leeftijd 12-16 ben ik altijd omgegaan met mensen die school leuk vonden, hij ging om met mensen die liever op straat rondliepen.

Gevolg:

Hij heeft zijn MAVO nooit afgemaakt.

Ik heb nu mijn VWO diploma.

Mensen die ons beiden kennen geven aan dat ik slimmer overkom, maar volgens de IQ test is dat helemaal niet zo.

Is het niet gewoon het verschil in kennis (geleerd op school), waardoor mensen (onterecht) denken in te kunnen schatten hoe slim iemand is?
Die IQtesten lijken mij toch niet zo betrouwbaar...

Even iets hypothetisch.. Stel nu dat je vrienden school niet leuk vonden, maar jij wel en je bleef nog steeds bij die vriendengroep, denk je dat die veronderstelde groep enigszins je intelligentie zou beïnvloedt hebben?

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door Wouter_Masselink » ma 27 apr 2009, 15:04

Zoals je zelf al zegt is die IQ test op het internet inderdaad niks waard. Ook niet om onderling te vergelijken...

Verder is parate kennis lang niet hetzelfde als IQ. Door een hoog IQ kan het makkelijker zijn om meer parate kennis te hebben, echter parate kennis an sich zegt niks.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door mitsumark » ma 27 apr 2009, 08:08

Om dan maar door te gaan in dit antieke topic ;)

Ik ben van mening dat iedereen heel erg beinvloed wordt door de omgeving en je daardoor niet kan zeggen hoe slim iemand is zonder de persoon echt te kennen en evt tests te doen.

Een vriend van mij had op internet een IQ van 138, en ik van 142 (dezelfde test, die zal wel niet echt kloppen maar dat doet er nu niet toe).

In de leeftijd 12-16 ben ik altijd omgegaan met mensen die school leuk vonden, hij ging om met mensen die liever op straat rondliepen.

Gevolg:

Hij heeft zijn MAVO nooit afgemaakt.

Ik heb nu mijn VWO diploma.

Mensen die ons beiden kennen geven aan dat ik slimmer overkom, maar volgens de IQ test is dat helemaal niet zo.

Is het niet gewoon het verschil in kennis (geleerd op school), waardoor mensen (onterecht) denken in te kunnen schatten hoe slim iemand is?

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door euprecupera » za 25 apr 2009, 20:45

Dit is de eerste keer dat ik reageer op een topic,

via google kwam ik hier terecht en ik weet niet goed of het te laat is om hierop te reageren

(aangezien de laatste antwoorden afstammen van 4 jaar geleden......)

Ik denk dat mensen van een bepaalde vriendengroep (bijvoorbeeld), verwachten dat de hele groep participeert aan de handelingen. Indien het genie het eigenlijk kinderachtig zou vinden en niet zou meedoen, zal deze in de achting van anderen dalen. Het is me opgevallen dat dit vooral bij tieners moeilijk is, tieners zijn zowat wezens die heel vlug van het ene naar het andere overgaan, ze gaan bij de groep die hen het beste ligt en waar ze - afhankelijk van het karakter - bijvoorbeeld het meeste plezier bij kunnen maken. Dat intelligentie een doodzonde is, kán waar zijn, maar volgens mij is dit enkel als de groep waarin je de meeste tijd bij doorbrengt verwacht dat je dezelfde visies hebt als hen.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door Anamortana » wo 06 dec 2006, 18:30

je kan op verschillende manieren slim/inteligent zijn. Bijvoorbeeld mensen op vmbo zijn niet geacht erg inteligent te zijn, terwijl ik verschillende mensen ken die volgens mijn idee zeer inteligent zijn en perfect alles kunnen redeneren en perfecte inschattingen kunnen maken, maar zo'n minescuul gevoel voor leren hebben dat ze op proefwerken en so's altijd lage of gemiddelde cijfers halen.

Ik ken echter ook een jongen van 15 die nu al in de examen klas van het gymnasium zit. Je zou dus zeggen dat hij hoogtbegaaft is en weet ik wat allemaal, maar als je tegen hem zegt dat er op een eilandje in je vijfer Hitler is begraven gelooft hij het nog.

Dan is er nog het feit dat een genie en een gek dicht bij elkaar zitten. Neem nou Einstein. De man was kleptomaan.

Ik denk dus niet dat mensen echt kunnen beredeneren of iemand dom, slim, inteligent of hoogbegaaft is. Ik bedoel, ik doe gymnasium, maar ik ben echt die zo'n geniaal persoon hoor.. :) :wink:

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door _-haex-_ » di 05 dec 2006, 19:28

Eerst wil ik zeggen dat er een verschil (voor mij) is tussen inteligent en slim:

slim= het kunnen voorleggen van een bepaalde kennis

inteligent= met deze kennis verschillende aspecten van deze kennis begrijpen.

Nu:

ik vind niet dat je van iemand kan zeggen dat hij/zijn inteligent is, de scores op testen die men vandaag den dag geeft zijn voor een groot deel bepaald door eigenschappen van uw eigen persoon, vb de wil/doorzettingsvermogen om iets te begrijpen of leren, deze zijn mede bepaald door de opvoeding en omstandigen waarin men leeft. Het niet willen begrijpen (door vb luiheid) en het niet kunnen is een GROOT verschil!

Dus vind ik dat men pas van iedereen kan zeggen of hij/zij inteligent is als iedereeen dezelfde kennis bezit, wie deze kan toepassen is inteligent, de andere minder.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door The Don » vr 01 dec 2006, 12:18

timwaagh schreef:O en koentje007...wat leuk dat je van tevoren al mensen het plakkertje geeft 'het hatelijkste wat er kan zijn'  zonder dat je ze kent....Dat moeten we hebben...meer vooroordelen die geen ander nut hebben dan mensen de grond in boren...goed gedaan...mijn complimenten...jij verdient je zelfverzonnen titel, jongen, echt waar... :)

raakt mijn neus de monitor al?   :)


Laten we aub vriendelijk tegen elkaar blijven, en dat geldt natuurlijk zowel voor koentje007 als timwaagh. Het zou zonde zijn om de discussie te moeten beeindigen.

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

door timwaagh » do 30 nov 2006, 22:51

Stel je bent slim, je bent een genie of je bent hoogbegaafd creatief


dit is de aanname. 3 begrippen waar weinig over bekend is, dus stellingen hierover zijn niet goed te bewijzen.
kan dit in je nadeel zijn naar anderen toe, ik bedoel als mensen je niet begrijpen, omdat je een afwijkende mening en visie heb die tegen alle heersende meningen ingaan.
laat ik de vraag anders stellen:

is er een eigenschap van de 3 bovengenoemde begrippen waaruit af te leiden is dat dit niet kan?

het antwoord is duidelijk nee, want de begrippen hebben geen duidelijke eigenschappen omdat ze niet goed gedefinieerd zijn.

Dus de bewering is waar. Je kan er nadeel van ondervinden.
Hoe kan je als creatieve geest jezelf verweren om niet tegen een muur gedrukt te worden van kortzichtigheid van anderen?

Is het een doodszone om anders dan andere te zijn?
hie is het wat minder makkelijk: van geest zijn een paar eigenschappen bekend:

Een creatieve geest kan niet bestaan zonder lichaam. Uit het feit dat de geest creatief is valt niet af te leiden dat het lichaam niet gespierd kan zijn....

kortzichtigheid van anderen zit in mensen, in dit geval in anderen dan jijzelf (kortzichtigheid . om je tegen de muur te drukken moeten ze duwen. dus gewoon harder terugduwen en volgens de klassieke mechanica zou je niet tegen de muur moeten komen ;) .

een doodszonde impliceert dat hetgene dat het doet leeft en dat de zonde (activiteit, in dit geval ' anders zijn' ) tot de dood leidt. Aangenomen dat niemand een eeuwig leven heeft betekend dit dat zijn voor iedereen een doodszonde is. Dus ook ' anders zijn' .

Vragen beantwoord...iemand nog vragen?

O en koentje007...wat leuk dat je van tevoren al mensen het plakkertje geeft 'het hatelijkste wat er kan zijn' zonder dat je ze kent....Dat moeten we hebben...meer vooroordelen die geen ander nut hebben dan mensen de grond in boren...goed gedaan...mijn complimenten...jij verdient je zelfverzonnen titel, jongen, echt waar... :)

raakt mijn neus de monitor al? :)