door efdee » ma 01 okt 2018, 11:22
Met de stelling van Noether (1915) is elke behoudwet van een continue variabele gekoppeld aan een bepaalde symmetrie.
De wet van behoud van energie is gekoppeld aan translatiesymmetrie langs de tijd-as,
want geen enkele natuurwet verandert in de tijd.
De wet van behoud van massa is gekoppeld aan translatiesymmetrie langs de gravitatie-energie-as,
want het nulpunt van gravitatie-energie mag vrij gekozen worden.
Als de behoudswetten van massa en energie in de relativiteitstheorie vervangen worden door één behoudswet van massa-energie,
dan verdwijnen die twee bijbehorende symmetrieën. Is dat niet een nekslag voor de relativiteitstheorie?
Met de stelling van Noether (1915) is elke behoudwet van een continue variabele gekoppeld aan een bepaalde symmetrie.
De wet van behoud van energie is gekoppeld aan translatiesymmetrie langs de tijd-as,
want geen enkele natuurwet verandert in de tijd.
De wet van behoud van massa is gekoppeld aan translatiesymmetrie langs de gravitatie-energie-as,
want het nulpunt van gravitatie-energie mag vrij gekozen worden.
Als de behoudswetten van massa en energie in de relativiteitstheorie vervangen worden door één behoudswet van massa-energie,
dan verdwijnen die twee bijbehorende symmetrieën. Is dat niet een nekslag voor de relativiteitstheorie?