Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Smeltend ijs op aarde

Re: Smeltend ijs op aarde

door Herman66 » ma 19 okt 2020, 18:24

Meteorologisch gezien is dat misschien veel.....maar eigenlijk zijn het maar 4 verdampingsdagen. KNMI rekent 5 mm per dag voor verdamping. Op de zwarte grond in het voorjaar is dat zeer snel verdampt. Meer zwarte grond betekent meer meer absorptie van energie. Hogere temperatuur betekent meer verdamping.
Dit jaar zelfs voor het verdampingsseizoen begon was de bovenste gemiddeld 15 cm al helemaal uitgedroogd door extreem droge continentale polaire lucht in de laatste 2 weken van maart.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Xilvo » ma 19 okt 2020, 10:21

Herman66 schreef: ma 19 okt 2020, 01:23 De toename van neerslag. Periode 1980 t/m 2010 is 20 mm natter dan periode 1970 t/m 2000.
Dat is correct, voor de zomerperiodes, waarin de neerslag gemiddeld ca 200 mm is.
Je hebt het dus over een toename van 10% terwijl het tijdvak 10 jaar verschoven is.

10% in tien jaar is zeker niet weinig.

Je moet altijd voorzichtig zijn met waardes met een grote spreiding (standaardafwijking van het steekproefgemiddelde bij n=30 is 13) maar dat de toename meevalt blijkt zeker niet uit jouw gegevens.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Michel Uphoff » ma 19 okt 2020, 02:21

Inderdaad valt er gemiddeld merkbaar meer regen. Ik heb van die KNMI gegevens een voortschrijdend gemiddelde van de voorgaande 20 jaar geplot, en het is duidelijk dat er de afgelopen 20 jaar zo'n 100 mm per jaar meer viel dan in de 1e helft van de vorige eeuw.
Image1
Desondanks verdroogt Nederland, en dat komt hoofdzakelijk doordat het water minder opgenomen wordt in de bodem.

Er zijn hiervoor een aantal oorzaken aan te wijzen:
Onze ingrepen, zoals verharden van het oppervlak, kanaliseren en dat soort zaken waardoor het water rap afgevoerd wordt naar de zee voor het voldoende in de bodem opgenomen kan worden. Daarnaast wordt het grondwaterpeil ten faveure van de landbouw (te?) laag gehouden wat ook verdroging oplevert. En in de derde plaats is de regen zelf veranderd. Minder langdurige druilbuien die zeer goed zijn voor de wateropname, en meer felle korte buien die over het oppervlak spoelen naar sloten, rivieren en de zee zonder dat er in die korte tijd veel opgenomen kan worden.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Herman66 » ma 19 okt 2020, 01:23

De toename van neerslag. Periode 1980 t/m 2010 is 20 mm natter dan periode 1970 t/m 2000.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Jan van de Velde » ma 19 okt 2020, 00:09

Opmerking moderator

Welke toename, en hoe blijkt uit de gegevens op die website dat die meevalt?

Re: Smeltend ijs op aarde

door Herman66 » zo 18 okt 2020, 21:44

En die toename valt misschien ook nog wel mee

https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... &reverse=0

Re: Smeltend ijs op aarde

door Herman66 » zo 18 okt 2020, 21:41

Xilvo schreef: zo 18 okt 2020, 21:34
Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 21:21 Ik poneer niks. Het KNMI zegt dat de neerslag in het zomerseizoen toeneemt en daardoor ook de verdamping. Van andere onderzoekers hoor ik dat het water versnelt wordt afgevoerd of in het riool verdwijnt.
Dan klopt er iets niet.
Waarom klopt er iets niet? Beide zaken kunnen waar zijn.
Nederland is erop ingericht om het regenwater sneller af te voeren ten gunste van de landbouw. Ook verdwijnt er steeds meer regenwater in het riool door een toename van verstedelijking. Dat wordt ook telkens verteld in de nieuwsberichten.

Re: Smeltend ijs op aarde

door OOOVincentOOO » zo 18 okt 2020, 21:35

Het weer zijn allemaal hogere orde tijdprocessen. Een lokale korte termijn responsie reageert helemaal anders dan globale lange termijn tijdreponsie (30+ jaren). Dit zijn allemaal zeer ingewikkelde wiskundige modellen om globale lange termijn effecten te zien.

Het kan misschien zo zijn dat men in een lokaal kortetermijn instabiele fase zit, misschien de minima 11 jaren cyclus zon: Wiki. Zeg maar minima in oscilatie, stel je baseerd dan je hele studie ernaar maar men zit in een minima! Zo kan men de verkeerde conclusie trekken. Dit is maar een voorbeeld wat ik verzinnen kan. Dit bedoel ik met mijn vragen:

Waar?
Waardoor?
Welke randvoorwaardes?
Hoe?
Mechanisme?
Beschrijf (getallen, berekingen en data)?
Bevestig en bewijs?

Het is allemaal niet recht toe recht aan. Bestudeer en U zult de natuur en wetenschap nog meer respecteren.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Xilvo » zo 18 okt 2020, 21:34

Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 21:21 Ik poneer niks. Het KNMI zegt dat de neerslag in het zomerseizoen toeneemt en daardoor ook de verdamping. Van andere onderzoekers hoor ik dat het water versnelt wordt afgevoerd of in het riool verdwijnt.
Dan klopt er iets niet.
Waarom klopt er iets niet? Beide zaken kunnen waar zijn.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Herman66 » zo 18 okt 2020, 21:21

OOOVincentOOO schreef: zo 18 okt 2020, 20:52
Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 20:33 Geen idee wat je bedoelt maar ben inderdaad zeer begaan met een onderwerp dat met weer of klimaat te maken heeft
Dat een aantal aannames/hypothese poneren eenvoudiger is dan daadwerkelijk een bewijs leveren met bijbehorende randvoorwaarden. En hierna dat bewijs over te dragen aan niet vakgenoten.
Ik poneer niks. Het KNMI zegt dat de neerslag in het zomerseizoen toeneemt en daardoor ook de verdamping. Van andere onderzoekers hoor ik dat het water versnelt wordt afgevoerd of in het riool verdwijnt.
Dan klopt er iets niet. Verdamping moet dan minder zijn want daarvoor is minder water beschikbaar. Ondanks de meer waargenomen neerslag die het KNMI noemt

Re: Smeltend ijs op aarde

door Herman66 » zo 18 okt 2020, 21:15

Xilvo schreef: zo 18 okt 2020, 20:57
Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 20:29 Als er minder verdampt dan loopt de temperatuur van water op. En als de temperatuur van het water oploopt dan loopt de temperatuur van de lucht erboven ook op.
Als de grond droger wordt zal overdag, als de zon schijnt, de temperatuur sneller oplopen.
Bij heldere hemel zal diezelfde drogere grond 's nachts juist sneller afkoelen.
Ook hier geldt, het kan twee kanten op werken.
Een droger en heter veld betekent nog geen opwarming van het klimaat; als die warmte daardoor maar ook weer sneller met warmtestraling het heelal in verdwijnt.
Klopt dat zag je mooi in winter 1996. Het werd steeds droger...
Maar het verdampingsseizoen loopt van april tot en met september en in het zomerseizoen schijnt de zon tot 22 uur en rond half 5 wordt het alweer licht. De tijd om voldoende af te koelen is er simpelweg niet in die periode

Re: Smeltend ijs op aarde

door OOOVincentOOO » zo 18 okt 2020, 21:10

Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 20:29 Water wordt verbruikt door landbouw/drinkwater/industrie etc etc. De bodem is dan eerder droger waardoor de temperatuur gemakkelijker kan oplopen
Ik begrijp Uw logica en is ook in interessante stelling om verder te onderzoeken (en mijn gevoel is het er mee eens). Maar er rust veel meer achter om van Uw stelling naar bewijs te komen. De volgende vragen kunt U stellen om meer te weten te komen:

Waar?
Waardoor?
Welke randvoorwaardes?
Hoe?
Mechanisme?
Beschrijf (getallen, berekingen en data)?
Bevestig en bewijs?

Ik wil niet het eigendenken belemmeren. Maar het is veel meer dan een onderbuik gevoel. Hiervoor respecteer ik ook goede wetenschappers.

Indien men de goede vragen stelt vind men op internet een schat aan informatie. En komt men met zelfstudie een heel eind.

Maar veel van Uw stellingen hebben inmiddels weinig te maken met het oorspronkelijke onderwerp.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Xilvo » zo 18 okt 2020, 20:57

Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 20:29 Water wordt verbruikt door landbouw/drinkwater/industrie etc etc. De bodem is dan eerder droger waardoor de temperatuur gemakkelijker kan oplopen
Het wordt gebruikt, het verdwijnt niet.
Water voor landbouw kan bijvoorbeeld uit sloten worden gehaald en dan over het land worden gespoten. De verdamping neem dan alleen maar toe.
Met als gevolg mogelijk daling van de grondwaterstand, waardoor verdamping weer lager zal worden.
Dus het kan twee kanten op werken. Het ligt niet zo eenvoudig of eenduidig als jij het voorstelt.
Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 20:29 Als er minder verdampt dan loopt de temperatuur van water op. En als de temperatuur van het water oploopt dan loopt de temperatuur van de lucht erboven ook op.
Als de grond droger wordt zal overdag, als de zon schijnt, de temperatuur sneller oplopen.
Bij heldere hemel zal diezelfde drogere grond 's nachts juist sneller afkoelen.
Ook hier geldt, het kan twee kanten op werken.
Een droger en heter veld betekent nog geen opwarming van het klimaat; als die warmte daardoor maar ook weer sneller met warmtestraling het heelal in verdwijnt.
Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 20:29
Heb jij een bron van de te verwaarlozen invloed?
De maximale dampspanning zal dalen evenredig met de molfractie van de opgeloste stof. Het allergrootste deel opgeloste stof in zeewater is zout, daar komt aan "vervuiling" qua opgeloste stof nauwelijks iets bij.
Vervuiling als plastic kan het verdampend oppervlak wat verkleinen. De verdampingssnelheid neemt dan iets af, de maximale dampspanning niet.

Re: Smeltend ijs op aarde

door OOOVincentOOO » zo 18 okt 2020, 20:52

Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 20:33 Geen idee wat je bedoelt maar ben inderdaad zeer begaan met een onderwerp dat met weer of klimaat te maken heeft
Dat een aantal aannames/hypothese poneren eenvoudiger is dan daadwerkelijk een bewijs leveren met bijbehorende randvoorwaarden. En hierna dat bewijs over te dragen aan niet vakgenoten.

Re: Smeltend ijs op aarde

door Herman66 » zo 18 okt 2020, 20:33

OOOVincentOOO schreef: zo 18 okt 2020, 20:08 U heeft bent zeer begaan in het onderwerp klimaatveranderingen. En U haalt veel verschillende onderwerpen/aannames aan in Uw kleine tekst. Neem aan dat men een enkele stelling van U wil bewijzen. Stel U bent professor en laat Uw team onderzoek doen naar:
Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 19:54 Toch verdampt er tegenwoordig veel minder.
Na enkele jaren onderzoek heeft U en team een relatie aangetoond en is Uw aanname is bewezen onder bepaalde voorwaarden.

Hierna dient U intuïtie te creëren om het onderwerp het niet wetenschappelijk volk te laten begrijpen. Uw slagingskans 100% te overtuigen is onmogelijk.

Moet U eens voorstellen wat voor een moeilijk proces het is. Om zomaar een stelling te bewijzen en over te dragen!
Geen idee wat je bedoelt maar ben inderdaad zeer begaan met een onderwerp dat met weer of klimaat te maken heeft