Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Elektromagneet

Re: Elektromagneet

door Xilvo » wo 25 nov 2020, 12:13

Ik zou in ieder geval identieke magneten gebruiken, van gelijke sterkte.
Je kunt dan de polen recht tegenover elkaar plaatsen.

Re: Elektromagneet

door Hansie12 » di 24 nov 2020, 21:47

Oke daar zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken dankje

Re: Elektromagneet

door klazon » di 24 nov 2020, 19:35

Dan moet je een elektromagneet hebben met een rechte staaf als kern, zodat je duidelijk de noordpool aan de ene en de zuidpool aan de andere kant hebt.
Ik weet niet of zulke elektromagneten in de handel zijn. Als ik er een nodig had zou ik hem zelf bouwen.

Re: Elektromagneet

door Hansie12 » di 24 nov 2020, 16:13

klazon schreef: di 24 nov 2020, 16:07 Die elektromagneet is een z.g. potmagneet. De middenpoot is de noordpool en de buitenring de zuidpool (of andersom als je de stroomrichting omwisselt).
Dus aantrekken van een ijzeren plaat zal wel lukken, maar afstoten van een permanente magneet wordt moeilijker. De ene pool wil die magneet aantrekken en de andere wil hem afstoten.
Zijn er andere elektromagneten die beter zijn geschikt voor afstoting?

Re: Elektromagneet

door Xilvo » di 24 nov 2020, 16:10

Een elektromagneet is alleen magneet als er stroom door de spoel vloeit, is dus niet permanent (al zal er altijd wel iets van restmagnetisme blijven).

Re: Elektromagneet

door klazon » di 24 nov 2020, 16:07

Die elektromagneet is een z.g. potmagneet. De middenpoot is de noordpool en de buitenring de zuidpool (of andersom als je de stroomrichting omwisselt).
Dus aantrekken van een ijzeren plaat zal wel lukken, maar afstoten van een permanente magneet wordt moeilijker. De ene pool wil die magneet aantrekken en de andere wil hem afstoten.

Re: Elektromagneet

door Hansie12 » di 24 nov 2020, 16:04

Sorry wat bedoel je?

Re: Elektromagneet

door Xilvo » di 24 nov 2020, 15:54

Een permanente elektromagneet in een contradictio in terminis.

Re: Elektromagneet

door Hansie12 » di 24 nov 2020, 15:52

Dat zal ik dan eens gaan proberen.als ik hier niet uit krijg wat ik wil zou dan een permanenten elektromagneet beter werken voor afstoting?

Re: Elektromagneet

door Xilvo » di 24 nov 2020, 15:43

Ik kan me voorstellen dat die afstotende kracht niet optimaal is als beide magneten niet even sterk zijn, dat dan, als de afstand klein genoeg wordt, de aantrekkende kracht wint.

Probeer eens of je 40 kg kunt optillen met de elektromagneet als hij tegen een ijzeren plaat zit.
Als dat lukt voldoet hij aan z'n specificatie.

Re: Elektromagneet

door Hansie12 » di 24 nov 2020, 15:32

De kracht van de permanenten magneet is 80n deze heb ik 2 stuks waneer ik deze elkaar laat afstoten kost het mij heel veel kracht om deze elkaar aan te laten raken dit geld niet voor als ik dit doe bij de elektromagneet ik zet bij beide proeven de zelfde polen recht tegen over elkaar daarom denk ik dat ik of de Emagneet niet goed aansluit of de 400n gewoon niet reëel is. Wat ik ook heb gelezen is dat met het afstoten de kracht 10% lager ligt dan met aantrekken hier houd ik rekening mee. Maar voorals nog krijg ik maar enkele kg afstoting

Re: Elektromagneet

door Xilvo » di 24 nov 2020, 15:22

Er wordt over houdkracht gesproken, dat is wat de magneet kan "trekken" als hij pal tegen een ijzeren plaat aan zit.
Zodra er ruimte tussen zit wordt die kracht kleiner, en dat geldt dus ook voor een afstotende kracht t.o.v. een permanente magneet.

Die kracht hangt dan ook nog eens af van de kracht van die permanente magneet en hoe de polen van de twee magneten ten opzichte van elkaar liggen.

Re: Elektromagneet

door Hansie12 » di 24 nov 2020, 15:13

De site waar ik hem gekocht heb geeft aan dat hij 400n zou moeten genereren de travo was ook dc. Ik heb een kleine magneet van 80n voor de elektromagneet gehouden de afstoot kracht is dan veel zwakker dan als ik 2 van deze kleine magneeten elkaar laat afstoten ook als ik te dicht bij kom slaan ze zelfs vast op de kern van de elektromagneet dus dan is de afstoting zwakker dan de aantrekking naar de kern toe.

Re: Elektromagneet

door Xilvo » di 24 nov 2020, 14:59

Hoe heb je geconstateerd dat hij die 400 N houdkracht niet haalt?

Hij is bedoeld voor gelijkstroom, als je 'm op wisselstroom (transformator) aansluit zal er minder stroom lopen en zal de kracht daarom lager zijn.

Elektromagneet

door Hansie12 » di 24 nov 2020, 14:31

Hallo ik heb deze elektromagneet gekocht https://www.conrad.nl/p/intertec-its-ms ... uks-502368 met het idee om een voorwerp af te stoten waar ik een permanenten magneet op wil zetten maar als ik de magneet aansluit krijg ik bij langen de 400 newton niet die de magneet zou moeten geven ik heb de magneet rechtstreeks op een 12v accu gehad en ook op een transformator 12v 22w. Is de 400 newton die ze beloven niet reëel of moet ik hem anders aansluiten? Gr