Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Corona registratie ziekenhuizen

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door OOOVincentOOO » za 13 mar 2021, 15:13

@kwasie,

Wil jij liever dat alle statistiek geleverd word door een enkele bron? Misschien door een totalitaire staatsinstituut?

Dan heb je geen discussie over statistieken en krijg je werkelijk bevooroordeelde situaties. Volgens mij leef jij graag in zo een omgeving.

Om complot en datamanipulatie op grote schaal te implementeren hoe moet je dat vorm geven? Hoe moet je al die mensen wie eraan meewerken het zwijgen opleggen?

Ja het kan zijn dat mensen data op andere manieren presenteren.

Een weerman kan ook bepalen hoe slecht of goed het weer wordt afhankelijk hoe hij het omschrijft.

Dat is een glas halfvol halfleeg visie. Het weer is puur afhankelijk wat men voor ogen heeft: zaaien mais of een dag efteling. Net zoals het weer zullen Covid prognoses niet perfect zijn. Maar blunders als: -20° vorst in de zomer voorspellen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Op gevoel (subjectief) kan ook: misschien vertrouw je de weerman niet, dat kan ook natuurlijk. Maar dat zijn artikels voor in de tabloids à la Privé, Weekend, Story. Dat is jouw eigen voorkeur: veel sensatie maar veelal subjectief en inhoudsloos.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Xilvo » za 13 mar 2021, 13:19

kwasie schreef: za 13 mar 2021, 12:33 https://www.ad.nl/binnenland/aandeel-br ... ~aabb17cd/
We zien hier dat op 2 februari het verhaal was dat naar schatting 66% van de besmettingen de Britse variant was. Dat zei het RIVM. Een week later is de schatting van dat aandeel omlaag gedracht, weer een week later nog een keer. Toch werd op die initiële 66% beleid gemaakt.
(op 16 februari werd dus de schatting van het aantal op 2 februari aangepast. Niet dat ze nu het werkelijke aandeel hadden, maar er is een nieuwe schatting gemaakt van wat de originele schatting had moeten zijn.)
De column legt precies uit waar die onnauwkeurigheden vandaan komen.
kwasie schreef: za 13 mar 2021, 12:33 Ik kan niet aantonen dat ze het oorspronkelijke aandeel expres hadden overschat. WOB verzoeken worden massaal afgewezen,
Maar je tracht dat wel voortdurend te suggereren. Zonder bron, zonder dat je een motief noemt.
Toon aan dat WOB-verzoeken massaal afgewezen worden!
kwasie schreef: za 13 mar 2021, 12:33 In Duitsland is er inmiddels bewijs van e-mails dat er is gerommeld met de statistieken. Er is door P. Omtzigt aan het licht gekomen dat in Nederland bewust geen verslaglegging wordt gedaan van dergelijke gesprekken zodat die informatie niet aan het licht kan komen. Ook zijn er soms klokkenluiders bij de politie die zeggen aangiftes onder een andere code te melden, zodat de statistieken melden dat de ernst van de misdrijven lager is.

Dus:
" Is dit een spookverhaal of zit hier een kern van waarheid in? "

Moeten we met deze kennis in het achterhoofd dan zeggen:
Er is geen direct hard bewijs, dus het zijn spookverhalen.
Er is niet alleen geen hard bewijs, er is zelfs geen enkele aanwijzing dat er gemanipuleerd wordt.
Dat bewijst niet dat dat niet gebeurt, maar zonder ook maar een aanwijzing of motief is het zinloos daarover te speculeren.
Wat die aangiftes bij de politie hiermee te maken hebben zie ik niet. Daar gaat wat mis dus zal het hier ook wel mis zijn? Het is een beetje als een willekeurig iemand beschuldigen van inbreken omdat nu eenmaal niet te ontkennen valt dat er inbrekers bestaan.
kwasie schreef: za 13 mar 2021, 12:33 Ik zeg op mijn buurt: De cijfers op zich zijn niet heel belangrijk. Wat zegt het de mensen nou wat 200 per 100.000 omvat? Juist de perceptie van de getallen bespelen is het niveau waarop manipulatie zich afspeelt.
Je suggereert weer dat er "bespeeld" wordt, dat er manipulatie is. Maar met bewijzen of zelfs maar aannemelijke aanwijzingen kom je niet.
kwasie schreef: za 13 mar 2021, 12:33 Jij zegt: "Het is extreem ver gezocht."
Xilvo schreef: vr 12 mar 2021, 15:54 Het is extreem ver gezocht.

Ook hier geldt wat bij zoveel samenzweringstheorietjes geldt: Er zouden heel veel mensen bij betrokken moeten worden (artsen, verpleegkundigen, patiënten en familie van patiënten) die bovendien niets te winnen zouden hebben over deze zaken te liegen. Zoiets zou onherroepelijk uitkomen.
Het kabinet is op dit moment letterlijk demissionair vanwege een complot door mensen die daar niets bij te winnen hebben.
De toeslagenaffaire, hoe ernstig ook, zou ik geen complot willen noemen maar daar kun je anders over denken.
Daar waren in ieder geval geen buitenstaanders bij betrokken.

Je gaat niet in op het feit dat een complot waar regering, besturen van ziekenhuizen, artsen en verpleegkundigen bij betrokken zouden moeten worden nooit geheim te houden is. Naast het feit dat het patiënten en familie van patiënten ook niet zou ontgaan.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door kwasie » za 13 mar 2021, 12:33

Xilvo schreef: vr 12 mar 2021, 20:04
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 19:49 Er wordt gemeld hoeveel nieuwe besmettingen er per dag zijn. Maar er wordt niet gemeld hoeveel er meer of minder is getest. Dat geeft dan toch een vertekend beeld van de situatie?
Ga klagen bij jouw krant/nieuwssite/omroep. Zij beschikken over de cijfers van het RIVM, die je zelf trouwens ook kunt raadplegen.
https://www.ad.nl/binnenland/aandeel-br ... ~aabb17cd/
We zien hier dat op 2 februari het verhaal was dat naar schatting 66% van de besmettingen de Britse variant was. Dat zei het RIVM. Een week later is de schatting van dat aandeel omlaag gedracht, weer een week later nog een keer. Toch werd op die initiële 66% beleid gemaakt.
(op 16 februari werd dus de schatting van het aantal op 2 februari aangepast. Niet dat ze nu het werkelijke aandeel hadden, maar er is een nieuwe schatting gemaakt van wat de originele schatting had moeten zijn.)

Ik kan niet aantonen dat ze het oorspronkelijke aandeel expres hadden overschat. WOB verzoeken worden massaal afgewezen, als je het al krijgt is de informatie zwart gemaakt, en dat is dan als de informatie überhaupt is vastgelegd. Want de toeslagen-affaire heeft aan het licht gebracht dat hoewel elke basisschooldocent alles moet bijhouden, op advies van Rutte (de Rutte-doctrine) niets zwart op wit moet worden bij gehouden, want dan kunnen ze er ook niet op gepakt worden.


In Duitsland is er inmiddels bewijs van e-mails dat er is gerommeld met de statistieken. Er is door P. Omtzigt aan het licht gekomen dat in Nederland bewust geen verslaglegging wordt gedaan van dergelijke gesprekken zodat die informatie niet aan het licht kan komen. Ook zijn er soms klokkenluiders bij de politie die zeggen aangiftes onder een andere code te melden, zodat de statistieken melden dat de ernst van de misdrijven lager is.

Dus:
" Is dit een spookverhaal of zit hier een kern van waarheid in? "

Moeten we met deze kennis in het achterhoofd dan zeggen:
Er is geen direct hard bewijs, dus het zijn spookverhalen.

Ik zeg op mijn buurt: De cijfers op zich zijn niet heel belangrijk. Wat zegt het de mensen nou wat 200 per 100.000 omvat? Juist de perceptie van de getallen bespelen is het niveau waarop manipulatie zich afspeelt.

Jij zegt: "Het is extreem ver gezocht."
Xilvo schreef: vr 12 mar 2021, 15:54 Het is extreem ver gezocht.

Ook hier geldt wat bij zoveel samenzweringstheorietjes geldt: Er zouden heel veel mensen bij betrokken moeten worden (artsen, verpleegkundigen, patiënten en familie van patiënten) die bovendien niets te winnen zouden hebben over deze zaken te liegen. Zoiets zou onherroepelijk uitkomen.
Het kabinet is op dit moment letterlijk demissionair vanwege een complot door mensen die daar niets bij te winnen hebben.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Xilvo » vr 12 mar 2021, 22:25

MaartenRo schreef: vr 12 mar 2021, 22:20 ik geef aan dat ik gehoord heb dat er verhalen zijn ...
Dat is al zo vaag dat het hier niet thuis hoort.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door MaartenRo » vr 12 mar 2021, 22:20

Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 20:11
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56
Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 16:46 Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.
Dat is een standpunt gebaseerd op een aanname van de motivatie van de overheid.
Dat klopt, maar mijn punt is dat de topic starter dat ook doet, alleen heeft zijn aanname totaal geen onderbouwing. Ik geef in elk geval een logische reden voor mijn aanname. Dat wil niet zeggen dat mijn aanname correct is, maar wel dat mijn aanname beter onderbouwd is dan die van hem, en dus is het aan hem om met betere argumenten te komen.
Ik doe geen aanname, ik geef aan dat ik gehoord heb dat er verhalen zijn over patienten die onterecht als corona patient worden geregistreerd en ben benieuwd naar de meningen/inzichten van anderen om hier meer over te weten te komen

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Math-E-Mad-X » vr 12 mar 2021, 20:11

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56
Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 16:46 Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.
Dat is een standpunt gebaseerd op een aanname van de motivatie van de overheid.
Dat klopt, maar mijn punt is dat de topic starter dat ook doet, alleen heeft zijn aanname totaal geen onderbouwing. Ik geef in elk geval een logische reden voor mijn aanname. Dat wil niet zeggen dat mijn aanname correct is, maar wel dat mijn aanname beter onderbouwd is dan die van hem, en dus is het aan hem om met betere argumenten te komen.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Xilvo » vr 12 mar 2021, 20:04

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 19:49 Er wordt gemeld hoeveel nieuwe besmettingen er per dag zijn. Maar er wordt niet gemeld hoeveel er meer of minder is getest. Dat geeft dan toch een vertekend beeld van de situatie?
Ga klagen bij jouw krant/nieuwssite/omroep. Zij beschikken over de cijfers van het RIVM, die je zelf trouwens ook kunt raadplegen.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door kwasie » vr 12 mar 2021, 19:49

Er wordt gemeld hoeveel nieuwe besmettingen er per dag zijn. Maar er wordt niet gemeld hoeveel er meer of minder is getest. Dat geeft dan toch een vertekend beeld van de situatie?

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Xilvo » vr 12 mar 2021, 19:29

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 19:20 Omdat er niet er niet per se gerommeld wordt met de cijfers op zich, maar met de weergave ervan.
Door wie wordt er gerommeld? Met welk doel?
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 19:20 Dus ja het aantal testen is terug te vinden op de site van het RIVM, maar de berichten die in het nieuws komen zijn daar niet voor gecorrigeerd. En ook daar kan de perceptie mee worden beïnvloed.
Ja, dat kan. Maar heb je daar aanwijzingen voor?
Om hier allerlei manipulaties te suggereren zonder bewijs of onderbouwing lijkt me niet zinvol

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door kwasie » vr 12 mar 2021, 19:20

Omdat er niet er niet per se gerommeld wordt met de cijfers op zich, maar met de weergave ervan.
Dus ja het aantal testen is terug te vinden op de site van het RIVM, maar de berichten die in het nieuws komen zijn daar niet voor gecorrigeerd. En ook daar kan de perceptie mee worden beïnvloed.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Xilvo » vr 12 mar 2021, 18:51

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56 Ziekenhuizen kunnen ook met de administratie rommelen om zo meer geld van de verzekeringen te krijgen.
Fraude is overal mogelijk. Maar als dit gebeurt (en je hebt er geen aanwijzingen voor, neem ik aan) dan is dat nog niet omdat het een opdracht van de overheid is.
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56 Wat wel zeker is, is dat er gerommeld wordt met de weergave van de cijfers. Zo wordt het aantal positieve testuitslagen als functie van tijd, gebracht als aantal besmettingen, en er wordt niet gecorrigeerd voor het aantal testen. Tja, als je meer zoekt, zul je ook meer vinden.
Er wordt niet gerommeld. Ook het aantal testen is zonder moeite op de site van het RIVM te vinden.
Uiteindelijk is ook niet het aantal besmettingen van belang maar de belasting van de zorg, ziekenhuizen. Als die uit de hand loopt is het al te laat, dus zul je op basis van andere indicatoren tijdig de maatregelen moeten bijstellen.
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56 Ook is er geen standaard voor het meten van corona. Dit verschilt ook van land tot land, en van moment tot moment. Het is dus helemaal niet redelijk om het verloop in Spanje met Zweden te vergelijken, als er niet voor al deze verschillen wordt gecorrigeerd.
Waarom is dit van belang?

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door kwasie » vr 12 mar 2021, 17:56

Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 16:46 Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.
Dat is een standpunt gebaseerd op een aanname van de motivatie van de overheid.
Xilvo schreef: vr 12 mar 2021, 15:54 Ook hier geldt wat bij zoveel samenzweringstheorietjes geldt: Er zouden heel veel mensen bij betrokken moeten worden (artsen, verpleegkundigen, patiënten en familie van patiënten) die bovendien niets te winnen zouden hebben over deze zaken te liegen. Zoiets zou onherroepelijk uitkomen.
Het woord complottheorie heeft een beetje de lading dat het altijd om waanideeën gaat, dat complotten sowieso niet waar zijn. Terwijl complotten en samenzweringen wel degelijk bestaan.
De lijst met bewezen valse vlag aanvallen is enorm, en dan zijn er ook nog dingen als de zaak met Fred Spijker of operatie Gladio, waarbij tienduizenden mensen betrokken waren. Het bestaan van operatie Gladio is niet bekend geworden doordat iemand van binnen naar buiten kwam, maar omdat ze werden ontdekt. We hebben dus een bewezen complot met tienduizenden deelnemers die moordend door heel Europa tekeer gingen, en ze hielden allemaal netjes hun mond.
Echter, mijn moeder weigert te geloven dat het echt is. Ze kan niet geloven dat de regeringen dit hun eigen burgers hebben aangedaan. Het bestaan van dit complot is door Lubbers zelf toegegeven. We hebben dus een situatie waarin de overheid letterlijk kan zeggen dat ze burgers vermoorden om een politiek beeld te verkrijgen, en sommige (welk percentage weet ik niet) burgers zullen dan nog steeds ontkennen dat een complot bestaat. Hoe moet je dan nog een complot aantonen dat door de daders ontkend wordt?



Dan nu on topic. Het is gebleken dat in Duitsland wel degelijk coronapropaganda werd gemaakt om het erger te laten lijken dan het is, om zo draagvlak te creëren en daarmee makkelijker vrijheden in te kunnen perken. Er wordt dus wel degelijk met cijfers gerommeld.
Of er ook in Nederland met de ruwe cijfers wordt gerommeld is niet aangetoond, maar daarmee is ook niet zeker dat het niet het geval is. Ziekenhuizen kunnen ook met de administratie rommelen om zo meer geld van de verzekeringen te krijgen. Wat wel zeker is, is dat er gerommeld wordt met de weergave van de cijfers. Zo wordt het aantal positieve testuitslagen als functie van tijd, gebracht als aantal besmettingen, en er wordt niet gecorrigeerd voor het aantal testen. Tja, als je meer zoekt, zul je ook meer vinden.
Ook is er geen standaard voor het meten van corona. Dit verschilt ook van land tot land, en van moment tot moment. Het is dus helemaal niet redelijk om het verloop in Spanje met Zweden te vergelijken, als er niet voor al deze verschillen wordt gecorrigeerd.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Math-E-Mad-X » vr 12 mar 2021, 16:46

MaartenRo schreef: vr 12 mar 2021, 15:13 De Overheid zou zo meer draagvlak kunnen krijgen.
Draagvlak waarvoor? Alle lockdowns en andere maatregelen zijn ontzettend slecht voor de economie, dus die maatregelen zullen ze alleen maar willen nemen als dat echt strikt noodzakelijk is.

Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door Xilvo » vr 12 mar 2021, 15:54

Het is extreem ver gezocht.

Ook hier geldt wat bij zoveel samenzweringstheorietjes geldt: Er zouden heel veel mensen bij betrokken moeten worden (artsen, verpleegkundigen, patiënten en familie van patiënten) die bovendien niets te winnen zouden hebben over deze zaken te liegen. Zoiets zou onherroepelijk uitkomen.

Bovendien zouden de cijfers dan sterk afwijken van die in buurlanden - tenzij daar hetzelfde gebeurt.

Ik zie geen steekhoudende reden om te twijfelen aan de officiële cijfers.

Re: Corona registratie ziekenhuizen

door shimmy » vr 12 mar 2021, 15:54

Zelfs al zou het zo zijn dat er met de rede van opname wordt gerommeld, dan blijft het feit toch nog steeds overeind dat het aantal ziekenhuis opnames en vooral de ic bezetting veel hoger is dan in de jaren voor Covid?

Heb je zelf geen vrienden, kennissen of familie die in de zorg werkzaam zijn? De verhalen die ik van deze mensen uit eigen kringen hoor over het afgelopen jaar komen behoorlijk overeen waar het gaat om werkdruk.