Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: hoogte tekst veranderen

Re: hoogte tekst veranderen

door drc. » di 02 feb 2010, 22:56

SafeX, dank je wel.

Re: hoogte tekst veranderen

door Safe » di 02 feb 2010, 21:58

Wat op dezelfde hoogte moet staan zoals een exponent moet tussen accolades.
\(a^{x+2}\)

hoogte tekst veranderen

door drc. » di 02 feb 2010, 19:16

Sorry, ik ging ervanuit dat dit http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=2987 topic naar hier verplaatst werd, vandaar dat ik mijn vraag daar stelde.

In de post van Pscheenloop (zie bovenstaand topic) staat een haakje iets hoger, beetje zoals een ^. Je kan met de virtuele punt van de muis op een TeX-weergave gaan staan, en dan zie je wat diegene getypt heeft, zo zie je als je hier \cdot op gaat staan, \cdot staan. Bij de TeX-weergave met het haakje als je met de muis erop gaat staan, staat: "f(x) = (1/2)a (e^(x/a) + (e^(-x/a))"
TeX geeft bij "^(" telkens een haakje dat wat hoger staat. Komt dat omdat TeX het haakje de hoogte van het dakje geeft en het dakje weglaat, of is er een andere reden?

Re: integreren, kettinglijn

door Safe » di 02 feb 2010, 18:51

Deze vragen liever bij TeX hulp.
Overigens kan ik de vraag niet precies beantwoorden.
Bij tekst zijn er mogelijkheden.

Re: integreren, kettinglijn

door drc. » di 02 feb 2010, 17:26

De vragensteller heeft een vraag gepost en vond het denk ik de moeite niet terug te komen. (zie zijn/haar profiel) maar een ding is me nog onduidelijk; hoe kan je de hoogte van een symbool met TeX aanpassen?

Re: integreren, kettinglijn

door Safe » di 02 feb 2010, 10:20

SafeX schreef:Bedoel je dit:
daco schreef::
f(x)=(1/2)a\cdot\left(e^{x/a}+e^{-x/a}\right)
of gebruik je geen machtsverheffen?
\int_{b}^{a}(\sqrt{1+f'(x)^2}dx
Waar blijft de vraagsteller?
Heb je f' al bepaald?

Re: integreren, kettinglijn

door drc. » ma 01 feb 2010, 15:43

Hoe bedoel je? de pagina met LateX/wiskundige formules geeft voor die pijl:
\rightarrow latexcode \rightarrow
Hoe kan je dan de hoogte aanpassen met \right in TeX?

kijk voor een link naar die pagina hier.
http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=27&t=1179

Re: integreren, kettinglijn

door Safe » ma 01 feb 2010, 13:08

Bij toeval gevonden dus ...

Re: integreren, kettinglijn

door drc. » ma 01 feb 2010, 11:37

Je gaf: bij \left( en \right) past LaTeX de hoogte aan bij de tussenliggende formule.
als ik \right probeer, krijg ik een pijl.

Re: integreren, kettinglijn

door Safe » ma 01 feb 2010, 11:26

daco schreef:dus dat was zoiets \left{(} of \right{(} \left{(} \right{(}
en f ' (x) dus f ' (x)

edit: de apostrof is gelukt, alleen er komt een pijl met \right{(} even: \right(

Misschien (een deel van) dit topic naar "TeX hulp" verplaatsen?
Ik zie hier alleen maar zaken staan die worden weergegeven.
Maar inderdaad naar "TeX hulp".

Re: integreren, kettinglijn

door drc. » ma 01 feb 2010, 11:16

dus dat was zoiets \left{(} of \right{(} \left{(} \right{(}
en f ' (x) dus f ' (x)

edit: de apostrof is gelukt, alleen er komt een pijl met \right{(} even: \right(

Misschien (een deel van) dit topic naar "TeX hulp" verplaatsen?

Re: integreren, kettinglijn

door Safe » ma 01 feb 2010, 10:39

Bij \left( en \right) past LaTeX de hoogte aan bij de tussenliggende formule.
Logitech (normaal) toetsenbord staan: ' (onder) en " (boven) elkaar. Je moet wel de spatiebalk gebruiken anders krijg je (mogelijkerwijs) aangepaste letters.

Re: integreren, kettinglijn

door drc. » ma 01 feb 2010, 10:06

Ja, SafeX, dank je, alleen kan dat haakje dat wat hoger staat een dakje zijn of geeft TeX dat haakje zo weer? Welke apostrof gebruikte je voor f'(x)? (sorry, dx vergeten)

Re: integreren, kettinglijn

door Safe » zo 31 jan 2010, 22:37

Bedoel je dit:
daco schreef::
f(x)=(1/2)a\cdot\left(e^{x/a}+e^{-x/a}\right)
of gebruik je geen machtsverheffen?
\int_{b}^{a}(\sqrt{1+f'(x)^2}dx

Re: integreren, kettinglijn

door drc. » zo 31 jan 2010, 21:58

Hallo Pscheenloop,

Geef ik je formules zo goed weer:
f(x)=(1/2)a\cdot(e^{x/a}+e^{-x/a} of gebruik je geen machtsverheffen?
\int_{b}^{a}(\sqrt{1+f´(x)^2}
De vraagtekens moeten een accent voorstellen, die geeft hij niet.