HansH schreef: ↑za 12 apr 2025, 00:34
Wat ik bedoel is dat het heelal toch niet oneindig groot is omdat het net als een lijn in 1d opgerold is tot een cirkel in 2d (met eindige lengte dus) of vlak in 2d opgerold tot bol in 3d (met eindig oppervlak) dus heelal in 3d opgerold tot 4d structuur (met eindig volume dus) waar je dus rondjes kunt maken door rechtdoor te gaan en weer op hetzelfde punt uit te komen. omdat zo'n heelal dan voor de berekening van de zwaartekracht mogelijk begrenst is kan het daardoor misschien de effecten laten zien van expansie zoals we waarnemen via de roodverschuiving terwijl het toch compleet homogeen is qua massaverdeling overal. alleen geen idee hoe je zoiets moet berekenen.
Nee het is niet een "1D iets" opgerold in een 2D vlak wat weer ingebed zit in in 3D (ruimte) en met tijd een 4D.
Elke gebeurtenis heeft 4 dimensies nodig! Tijd en volume.
Dergelijke termen worden gebruikt om het eea te vereenvoudigen. De lichtkegel bijvoorbeeld: dat is uiteraard een hyperkegel wat 3 ruimtelijke dimensies en een tijd dimensie.
Maar het doet er niet zo toe hoe wa dingen beschrijven in de zin dat je het letterlijk moet nemen.
1D is niets! Het bestaat niet. Theoretisch, zoals boor 'testdeeltjes' in vrije val. Maar ieder reel deeltje heeft volume noding om te bestaan en tijd om te veranderen, voor een interactie of wat dan ook.
3D een statische ruimte, een volume. Maar waar het om gaat bij de relativiteitstheorie is de 3+1D ruimte + tijd.
(Sorry verder voor de wat late reactie. Ik zie allerlei nieuwe reacties. Hopelijk uit interesse, maar ik weet niet wat ik ermee kan. Flappelap geeft een verstandig reactie, maar ook Rekba.
"Meatbags", het is waar. Alleen een beetje pessimistisch vind ik.Ondanks ons enorme tekortkomingen vind ik dat we veel hebben ontdekt.)
(Taalfouten.)