Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Verlaagt diepe anemie de anion gap?

Verlaagt diepe anemie de anion gap?

door PhilipVoets » za 17 mei 2025, 22:30

Dag,

Een overweging: erytrocyten in het bloed zijn negatief geladen. Zou je niet verwachten dat een flinke anemie, bijvoorbeeld een daling van Hb van 9 naar 4,5 mmol/L, en dus een flink verlies van negatieve lading uit het bloed zou moeten leiden tot een afname van de anion gap (AG), gedefinieerd als [Na+]p - ([Cl-]p + [HCO3-]p), net zoals ook gebeurt bij een hypoalbuminemie? Het verlies van “ongemeten” lading wordt dan aangevuld door “gemeten” lading, in de vorm van chloride en bicarbonaat, zoals dat altijd gebeurt. AG is natuurlijk gemeten in plasma en niet in volbloed, maar de samenstelling van plasma lijkt me wel indirect door totale lading in volbloed beïnvloed worden. Hier is -gek genoeg- niets over te vinden. Mogelijk nog een verlaging van kationenconcentratie in bloed door verlies naar interstitium via Gibbs-Donnan-effect, wat bijdraagt aan verlaging van de AG?
Gedachten zijn welkom!