Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: wat is de big crunch?

Re: wat is de big crunch?

door HansH » ma 20 okt 2025, 14:29

don't shoot the messenger. ;)

Re: wat is de big crunch?

door Regor » ma 20 okt 2025, 13:14

@2up1down,

Van Regor .... Regie ..... ook leuk, de man met de blinde vlekken.
Quasi alle eindtoestanden die U beschrijft zijn enkel wiskundige creaturen van wetenschappers die quasi volledig blind zijn en een zeer royaal inkomen verwerven met hun extravagante theorien. 8-)

Re: wat is de big crunch?

door HansH » za 18 okt 2025, 12:46

gelukkig. dan ben ik niet de enige ;)

Re: wat is de big crunch?

door Gast » za 18 okt 2025, 11:31

HansH schreef: za 18 okt 2025, 11:07 maar is dan de conclusie dat we het eigenlijk niet goed begrijpen? (omdat er blijkbaar diverse theorien naast elkaar bestaan als ik jou goed begrijp) het enige houvast is dan de FLRW-metriek? (die ik zelf niet overzie, dus in zou moeten duiken)
Nou. We weten niets over gote vragen mbt het totale universum wat een multiversum kam zijn (in zekere zin per definitie). En we begrijpen zeker letterlijk niets van voor kosmische inflatie, waarbij ik persoonlijk het einde daarvan zie als de hot big climax.

In het LambdaCDM-model Grand unication en planck epoch genoemd wat niets verklaard.

En ook van ons waarneembare heelal "nu" begrijpen we (uiteraard) meer niet dan wel.

Natuurkunde over het algemeen kunnen we "lokaal" prima beschrijven, maar verwar het niet met ontologie. (Teveel.)


Maar zoals je het nu brengt is ook niet juist. Nogmaals Friedmann vergelijkingen!
Dat beschrijft de expansie iig erg goeg voor kosmologie. Echter niets iver een "geboorte van een heelal of ruimtetijd.

Re: wat is de big crunch?

door HansH » za 18 okt 2025, 11:07

maar is dan de conclusie dat we het eigenlijk niet goed begrijpen? (omdat er blijkbaar diverse theorien naast elkaar bestaan als ik jou goed begrijp) het enige houvast is dan de FLRW-metriek? (die ik zelf niet overzie, dus in zou moeten duiken)

Re: wat is de big crunch?

door Gast » za 18 okt 2025, 10:41

@regie

Oh.

@HansH

De oerknal of big bang is een theorie, maar je doelt duidelijk een of andere singulariteit met "geodesic incompleteness". En eindigen van een geodeet kan alleen maar komen door een ruimte-achtig hyperoppervlak, zoals bij een gravitationele singulariteit.

Dit valt niet onder de concordance kosmologie: het LambdaCDM model.


Maar over pre big bang cosmology. En daarin zijn allerlei hypotheses (wat ik volgens mij als eens eerder gezegd heb en alles wat ik zeg is top! :P :P :P ala F)


Maat onder de kandidaten daarover:

- Een initiële oerknal singulariteit: de singulariteit is het begin en er gaat niets aan vooraf (iedereen heeft hier een hekel aan, maar niemand kan het weerleggen).

- De Hartle-Hawking toestand: geen singulariteit (wel één van de meer interessante).

- Allerlei cyclische modellen van het universum.

- "Eternal inflation" (naar mijn mening de meest interessante van het stel).

- Ontstaan ​​uit vacuüm, door een vacuümfluctuatie (niet de "meest gecirculeerde").

- Ontstaan ​​uit een "soep van hete snaren".

- Branen kosmologieën - een heleboel modellen uit de snaartheorie vol met branen die rond gaan.

Allemaal nooit falsifieerbaar als je het mij vraagt, maar kan wel interessant en leerzaam zij vooral voor types als reggie, die de illusie hebben iets te doorgronden met idg alles heeft een gezamenlijk zwaartepunt no matter what, maar eigen blinde vlekken niet wil erkennen.

Maar dus nee, de oerknal singulariteit volgt enkel uit de FLRW-metriek aka enkel uit een oplossing van de Einsteinvergelijkingen/klassieke art.

En idd, als het heelal oneindig is was dat totaal onbegrepen oerknal singulariteit dat ook oneindig in omvang (volume).

Dus.

Re: wat is de big crunch?

door HansH » vr 17 okt 2025, 15:39

Gast schreef: vr 17 okt 2025, 13:48 maar wat vraag je je precies af, HansH?
vanuit de big bang is ooit de tijd ontstaan. dus je kunt niet over 'daarvoor' praten. dus omgekeerd zou bij de big crunch dan de tijd op een gegeven moment moeten verdwijnen. ik vraag me dan af bij welke afmeting van het instortende heelal dat dan zou gebeuren, Maar als het heelal bij het ontstaan al oneindig groot was dan moet het bij het eindigen ervsn ook oneindig groot zijn als alleen de volgorde omdraait. dusa dan moet er zoiet zijn als een kritische dichtheid waarbij de tijd stopt.

Re: wat is de big crunch?

door Regor » vr 17 okt 2025, 14:06

@2up1dow,

Daar zijn geleerde woorden voor nodig.

Re: wat is de big crunch?

door Regor » vr 17 okt 2025, 14:06

@2up1down,

Waw, zijn we al zo ver in de wetenschap dat men zich bezig houdt met theorieen / speculaties die te maken hebben met "Tijd die ophoud te bestaan" !!!
Stuur ze naar een pretpark.

Zolang er materie is .... blijft tijd bestaan ...... want in materie is beweging .... en beweging impliceert tijd !

Re: wat is de big crunch?

door Gast » vr 17 okt 2025, 13:48

dus ik ben eigenlijk meer op zoek naar een uitleg hoe je je dat moet voorstellen. is het een oneindig groot heelal wat op het moment dat het eindigt nog steeds oneindig groot is, maar dan er ineens geen tijd meer is omdat het te compact wordt?
Ik zie dit als iets wat onder je citaat van Bladerunner zijn prima antwoord staan, maar wat vraag je je precies af, HansH?

In ieder geval geldt: de dichte toestand die vaak de oerknal- of initiële singulariteit wordt genoemd, is proportioneel aan het waarneembare heelal, maar in een oneindig groot heelal zou die toestand zelf ook oneindig in omvang zijn “geboren”.

Dat heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar het zal speculatief blijven, denk ik.
Met “tijd die ophoudt te bestaan” kun je verschillende dingen bedoelen; ik denk dan aan een mogelijk ruimte-achtige hyperoppervlakken of een Hartle-Hawking-toestand, bijvoorbeeld.

Re: wat is de big crunch?

door Gast » vr 17 okt 2025, 13:33

HansH schreef: zo 12 okt 2025, 20:57 kan iemand uitleggen wat de 'big crunch' is? is dat het complete heelal wat qua ruimtetijd ophoudt te bestaan, of is het een enorm zwart gat wat ontstaat door de massa van het samentrekkende heelal in een voortbestaand heelal daarbuiten ?
Een gevolg van de FLRW-metriek, en daarmee van de ruimtetijd van het heelal als geheel. (Zie eventueel via PBS Spacetime de Friedmann-vergelijkingen, die echt niet zo ingewikkeld zijn.)

Een zwart gat kan niet bestaan zonder de ruimte waarin het zich bevindt, dus niet “als heelal” zelf. Dat is dus niet wat met de Big Crunch (of Big Bounce) bedoeld wordt.

Don’t overthink it!

Re: wat is de big crunch?

door HansH » ma 13 okt 2025, 00:28

Het gaat er zoals al gezegd niet om welke van de situaties het is. dat is immers niet te voorspellen en lijkt nu zelfs onwaarschijnlijk nu het heelal steeds sneller uit lijkt te zetten. Het gaat mij erom om voor te kunnen stellen wat een big crunch feitelijk inhoudt, los van de vraag of we ook werkelijk in die situatie komen.

Re: wat is de big crunch?

door Regor » ma 13 okt 2025, 00:09

@HansH,

Blijft natuurlijk nog altijd overeind dat de hypothese van de BC "laag gequoteerd staat".
Een hypothese is ook dat de BC leidt tot een big bounce (BB) met een nieuwe oerknal ...;cyclisch universum.
Er staat ons maar eens iets te doen denk ik .....heeeel lang wachten .. maar de mensheid zal het niet meer meemaken. 8-)

Re: wat is de big crunch?

door HansH » ma 13 okt 2025, 00:03

Regor schreef: zo 12 okt 2025, 23:42 @HansH,

Er is zoveel te vinden op internet dat ik mij afvraag wie de moeite zal doen om hierop in te gaan.
dat is dus inderdaad het punt. en daardoor kun je makkelijk in een compleet verkeerde richting denken qua voorstellingsvermogen.

Re: wat is de big crunch?

door HansH » ma 13 okt 2025, 00:01

Regor schreef: zo 12 okt 2025, 23:49
Het zijn de massa's die zich naar het "massa zwaartepunt " !!!! mijn topic van onlangs begeven ...... de grote attractor in deze hypothese.
dat is dus wat ik bedoel met een groep mensen die het op die manier voorstellen. dan eindigt het dus als een zwart gat in het zwaartepunt. Maar zo werkt het niet volgens de theorie heb ik begrepen. dus wie met kennis van zaken kan daar op inzoomen?