Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Krokodilleneieren

Re: Krokodilleneieren

door Klintersaas » vr 02 nov 2007, 16:49

Heb je mijn link eigenlijk wel gelezen?
Reptielen hebben wel degelijk een genetische geslachtsbepaling.
Fout. Bij reptielen die een temperatuursafhankelijke geslachtsbepaling kennen zijn er geen karyotypische verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes.
XY zal normaal een mannetje zijn, XX een wijfje.
Fout. Binnen de groep van reptielen die genetische geslachtsbepaling hebben zijn er slechts enkelen (twee schildpadsoorten en sommige hagedissen) waarbij twee verschillende gameten (XY) resulteren in een mannetje. Bij andere schildpadden, hagedissen en alle slangen resulteren twee verschillende gameten (ZW) in een vrouwtje en zijn het de mannetjes die twee dezelfde gameten bezitten (ZZ).
Bij sommige reptielen (zoals o.a. krokodillen en schildpadden), spelen ook nog andere factoren een rol, waaronder de temperatuur. Temperatuur kan er voor zorgen dat een XY krokodil toch een wijfje wordt.
Fout. Zie hierboven.
Op het Y chromosoom liggen normaal genen voor productie van mannelijke geslachtshormonen
Even muggenziften. Bij mensen zorgt het SRY-gen op het Y-chromosoom voor de bouw van de testikels. Pas wanneer die er zijn starten ze met het afgeven van o.a. testosteron.

Re: Krokodilleneieren

door Tim de tovenaar » di 30 okt 2007, 17:36

Maar bij mensen zijn vrouwen met XY onvruchtbaar.

Dat is bij reptielen niet het geval, toch?

Re: Krokodilleneieren

door diedhert » ma 29 okt 2007, 18:42

Reptielen hebben wel degelijk een genetische geslachtsbepaling. XY zal normaal een mannetje zijn, XX een wijfje. Bij sommige reptielen (zoals o.a. krokodillen en schildpadden), spelen ook nog andere factoren een rol, waaronder de temperatuur. Temperatuur kan er voor zorgen dat een XY krokodil toch een wijfje wordt.

Op het Y chromosoom liggen normaal genen voor productie van mannelijke geslachtshormonen, maar bij lage temperature worden die niet actief.

Dat is geen utizondering. Er zijn vele organismen met genen die niet actief zijn (bijv. extreme haargroei bij mensen, en occasioneel worden zij wel 'aangeslaan').

Bij mensen kan het ook zijn dat een XY persoon 100% vrouwelijk is. Dat betekent niet dat het geslacht niet genetisch wordt bepaald.

Re: Krokodilleneieren

door Tim de tovenaar » ma 22 okt 2007, 22:42

Het lijkt me dat genetische overerving van geslacht een voorwaarde is voor warmbloedigheid.

Het moet ontstaan zijn voor warmbloedigheid ontstond. Zou maar een zootje zijn als er eerst warmbloedigen waren en daarna pas genetische geslachtsovererving.

Re: Krokodilleneieren

door Klintersaas » ma 22 okt 2007, 19:03

Inderdaad, maar slangen zijn ook koudbloedig, en toch hebben ze een genetische geslachtsbepaling.

Re: Krokodilleneieren

door Dalton » ma 22 okt 2007, 17:41

Dat temperatuur syteem is helemaal niet zo gek hoor.

Mensen zijn warmbloedig dus werkt dit systeem niet meer en hebben we iets anders moeten ontwikkelen om toch mannetjes en vrouwtjes te kunnen krijgen. En dat is het XY systeem.

Re: Krokodilleneieren

door Klintersaas » zo 21 okt 2007, 19:05

Ik dacht dat dit niet zo was bij reptielen ... en dat het bij reptielen dus van andere zaken afhangt :D Maar specifieker kan ik eerlijk gezegd niet zijn ...
dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Er dient hier een onderscheid gemaakt te worden tussen verschillende soorten reptielen:
  • reptielen met temperatuurafhankelijke geslachtsbepaling:
    • de krokodilachtigen (Crocodilia)
    • de brughagedissen (Rhynchocephalia)
    • de meeste schildpadden (Testudines)
    • veel hagedissen (Sauria)
  • reptielen met genetische geslachtsbepaling
    • de slangen (Serpentes)
    • verschillende schildpadden
    • sommige hagedissen
Bij de reptielen met genetische geslachtsbepaling zijn er ook weer verschillen.

Lees meer hier.

Zoek ook eens op Google met temperature-dependent sex determination, dan vind je massa's nuttige informatie.

Re: Krokodilleneieren

door Doffer » zo 25 dec 2005, 13:30

Hoi

Bij hogere temperatuur wordt het jong groter en kan zich beter handhaven als mannetje.

Bij lage temperatuur zijn de jongen kleiner en dus kunnen het beter vrouwtjes worden zodat ze niet tegen een groot mannetje hoeven te vechten.

Re: Krokodilleneieren

door Cycloon » zo 25 dec 2005, 00:50

heel erg bedankt !!   :D


Your Welcome :roll:

Re: Krokodilleneieren

door WizzMan » zo 25 dec 2005, 00:49

heel erg bedankt !! :roll:

Re: Krokodilleneieren

door Cycloon » zo 25 dec 2005, 00:45

Bij de eieren van krokodillen wordt het geslacht bepaald door de temperatuur van de omgeving. De temperatuur waarin de eieren zich bevinden bepaalt de ruimtelijke verdeling van enzymen en hormoon receptoren.

De gecko produceert bij lage en hoge temperaturen vrouwtjes, terwijl bij intermediare temperaturen worden mannetjes geboren. Als men echter bij een gecko oestrogeen (vrouwelijk hormoon) toedient worden ook bij intermediaire temperaturen toch vrouwtjes geboren.

De temperatuur afhankelijke seksbepaling zou een evolutionaire voorloper kunnen zijn van de genetische controle bij zoogdieren. Het is gebleken, dat bij ratten de temperatuur de invloed van steroïde hormonen kunnen beïnvloeden. Misschien maskeert de invloed van de temperatuur tijdens de ontwikkeling van het embryo bij zoogdieren, omdat ze warmbloedig in tegenstelling tot de krokodillen die koudbloedig zijn.
Het lijkt er dus op dat de temperatuur bepaalt welke hormonen worden aangemaakt en welke niet, dus dat zorgt er dan ook voor of het een mannetje of een vrouwtje word :wink:

Re: Krokodilleneieren

door WizzMan » zo 25 dec 2005, 00:40

weet je ook een verklaring daarvoor dat het bij hoger dan 33,9 mannetjes worden en dat het bij lager dan 30 vrouwtjes worden

Re: Krokodilleneieren

door WizzMan » zo 25 dec 2005, 00:39

ok bedankt voor de info :wink: en ik zoek op internet wel weer verder. :roll:

Prettige kerstdagen!!

Re: Krokodilleneieren

door Cycloon » zo 25 dec 2005, 00:34

dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Volgens mij hadden die helemaal geen xy systeem :roll:

Edit: Dit heb ik door te googlen gevonden:
Korte feitjes

· Het geslacht van een krokodillenbaby wordt door de broedtemperatuur bepaald. Onder de 30 graden ontwikkelen zich vrouwtjes, boven een temperatuur van 33,9 graden uitsluitend mannetjes.
Nog eventjes verder zoeken :wink:

Re: Krokodilleneieren

door WizzMan » zo 25 dec 2005, 00:30

dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken