Heb je mijn link eigenlijk wel gelezen?
Reptielen hebben wel degelijk een genetische geslachtsbepaling.
Fout. Bij reptielen die een temperatuursafhankelijke geslachtsbepaling kennen zijn er geen karyotypische verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes.
XY zal normaal een mannetje zijn, XX een wijfje.
Fout. Binnen de groep van reptielen die genetische geslachtsbepaling hebben zijn er slechts enkelen (twee schildpadsoorten en sommige hagedissen) waarbij twee verschillende gameten (XY) resulteren in een mannetje. Bij andere schildpadden, hagedissen en alle slangen resulteren twee verschillende gameten (ZW) in een vrouwtje en zijn het de mannetjes die twee dezelfde gameten bezitten (ZZ).
Bij sommige reptielen (zoals o.a. krokodillen en schildpadden), spelen ook nog andere factoren een rol, waaronder de temperatuur. Temperatuur kan er voor zorgen dat een XY krokodil toch een wijfje wordt.
Fout. Zie hierboven.
Op het Y chromosoom liggen normaal genen voor productie van mannelijke geslachtshormonen
Even muggenziften. Bij mensen zorgt het SRY-gen op het Y-chromosoom voor de bouw van de testikels. Pas wanneer die er zijn starten ze met het afgeven van o.a. testosteron.