door Squawk » zo 16 aug 2009, 22:37
Hmm... goede vraag. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat entropie het gevolg is van de uitdijing van het universum. In een vacuüm is het effect niet merkbaar, omdat er geen materie is. Echter ook in een vacuüm zal een vaas kapot gaan als je hem laat vallen, met andere woorden: de neiging naar chaos blijft hetzelfde. Als je de lichtsnelheid benadert zal je nog steeds een vaas (buiten je ruimteschip) zien vallen en stukgaan, maar alleen in slow motion. Een vaas binnen je ruimteschip valt voor jou met een normale snelheid stuk.
De enige energie die effect heeft op de tijd is materie. Hoe minder materie in de buurt, hoe sneller de tijd gaat. Je moet je voorstellen dat de expansie van het heelal op alle plekken tegelijk plaatsvindt. Elke plek expandeert als het ware. De fotonen liften gewoon mee met de expansie van elke gebeurtenis en komen dus van alle kanten naar jou toe, meeliftend op de expansie. Maar omdat de ruimte zich vanuit jou ook expandeert geldt dat andersom ook. Dynamische, expanderende ruimte. De afstand die je concludeert op basis van het ontvangen van de fotonen van de bron is de statische (mentale) ruimte die ik bedoel.
Je kan entropie wel verminderen door er energie in te steken, maar dat moet wel op een gerichte manier. Het creëren van orde kost inderdaad energie, maar alleen energie toevoegen creëert nog geen orde. Geloof ik. Ik heb elders het voorbeeld van een zandkasteel eens aangehaald om het creëren van orde als tegengestelde van entropie te illustreren. Het bouwen van een zandkasteel kost energie, maar ook nog iets anders. En dat 'iets anders' wordt naar ik meen nog niet omschreven in de natuurkunde.
Hmm... goede vraag. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat entropie het gevolg is van de uitdijing van het universum. In een vacuüm is het effect niet merkbaar, omdat er geen materie is. Echter ook in een vacuüm zal een vaas kapot gaan als je hem laat vallen, met andere woorden: de neiging naar chaos blijft hetzelfde. Als je de lichtsnelheid benadert zal je nog steeds een vaas (buiten je ruimteschip) zien vallen en stukgaan, maar alleen in slow motion. Een vaas binnen je ruimteschip valt voor jou met een normale snelheid stuk.
De enige energie die effect heeft op de tijd is materie. Hoe minder materie in de buurt, hoe sneller de tijd gaat. Je moet je voorstellen dat de expansie van het heelal op alle plekken tegelijk plaatsvindt. Elke plek expandeert als het ware. De fotonen liften gewoon mee met de expansie van elke gebeurtenis en komen dus van alle kanten naar jou toe, meeliftend op de expansie. Maar omdat de ruimte zich vanuit jou ook expandeert geldt dat andersom ook. Dynamische, expanderende ruimte. De afstand die je concludeert op basis van het ontvangen van de fotonen van de bron is de statische (mentale) ruimte die ik bedoel.
Je kan entropie wel verminderen door er energie in te steken, maar dat moet wel op een gerichte manier. Het creëren van orde kost inderdaad energie, maar alleen energie toevoegen creëert nog geen orde. Geloof ik. Ik heb elders het voorbeeld van een zandkasteel eens aangehaald om het creëren van orde als tegengestelde van entropie te illustreren. Het bouwen van een zandkasteel kost energie, maar ook nog iets anders. En dat 'iets anders' wordt naar ik meen nog niet omschreven in de natuurkunde.