Om te voorkomen dat ik met "smoezen" als die van Miels

moest komen heb ik een reactie hier maar een weekje uitgesteld, zoekende naar een elegante manier om het uit te rekenen.
Ik raakte een beetje de weg kwijt in die breuken en ben maar eens een excel-bestandje gestart met een tegel van 24 kolommetjes breed, in elk kolommetje een 1-tje geplaatst voor de massa van dat vierentwintigste deel van die tegel. Daaronder net zo'n tegel, 12 blokjes verschoven, daaronder weer een, nog eens 6 blokjes verder, nog een nog eens 4blokjes verder, dan nog een nog eens 3 blokjes verder. (1/2 +1/4+1/6+1/8 )
IN elk kolommetje de massa opgeteld en vermenigvuldigd met de afstand tot de "as". En dan de momenten uit elk kolommetje opgeteld, apart voor links en rechts.
De bovenste tegel hangt nu dus inmiddels 25/24 tegel over, en het evenwicht klopt nog als een zwerende vinger.

Een tiende deel van 24 kolommetjes opschuiven lukt niet best, maar bij benadering blijft het kloppen
Ik vind dit NIET leuk. Dit is nu al de zoveelste keer

dat mijn intuitie voor gaas gaat.....
Om te voorkomen dat ik met "smoezen" als die van Miels :wink: moest komen heb ik een reactie hier maar een weekje uitgesteld, zoekende naar een elegante manier om het uit te rekenen.
Ik raakte een beetje de weg kwijt in die breuken en ben maar eens een excel-bestandje gestart met een tegel van 24 kolommetjes breed, in elk kolommetje een 1-tje geplaatst voor de massa van dat vierentwintigste deel van die tegel. Daaronder net zo'n tegel, 12 blokjes verschoven, daaronder weer een, nog eens 6 blokjes verder, nog een nog eens 4blokjes verder, dan nog een nog eens 3 blokjes verder. (1/2 +1/4+1/6+1/8 )
IN elk kolommetje de massa opgeteld en vermenigvuldigd met de afstand tot de "as". En dan de momenten uit elk kolommetje opgeteld, apart voor links en rechts.
De bovenste tegel hangt nu dus inmiddels 25/24 tegel over, en het evenwicht klopt nog als een zwerende vinger. :P Een tiende deel van 24 kolommetjes opschuiven lukt niet best, maar bij benadering blijft het kloppen :P :roll:
Ik vind dit NIET leuk. Dit is nu al de zoveelste keer :P dat mijn intuitie voor gaas gaat.....