Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door de grijze muis » di 21 feb 2006, 14:37

Chriis
De katholieken liften ook mee op de cartoon-crisis:


Nu is het dus afwachten of ze overal ter wereld de straat opgaan, de vlag van Nieuw Zeeland gaan verbranden en de ambassades, die van Australie incluis, in de fik steken en tijdens de protest processies de plaatjes zelf verspreiden door ze op hun protestborden te plakken en zo onder ieders aandacht te brengen.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door Chriis » di 21 feb 2006, 11:13

de grijze muis schreef:Het volledige opiniestuk van Flemming Rose, chef kunst van de Deense krant Jylland-Posten, over religie en vrijheid van meningsuiting, is te vinden  in de NRC van gister, maandag 20 feb 06, op pagina 1 en 9.  

Zeer de moeite van het lezen waard.
Ik had het hier online gelezen, volledig te lezen: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6021702499.html

De katholieken liften ook mee op de cartoon-crisis:

Maria in ‘South Park’ zet kwaad bloed bij katholieken

Nieuw-Zeelandse katholieken zijn nu al razend over een aflevering van de animatieserie South Park over een bloedend beeld van de maagd Maria. Zeven bisschoppen van het landen vinden het idee zo smakeloos en weerzinwekkend dat ze alle katholieken in het land oproepen de zender TV3 te boycotten.

De (niet zo slimme) inwoners van het bergdorpje South Park denken in de aflevering ‘Bloody Mary’ dat het om een wonder gaat wanneer het Mariabeeld plots begint te bloeden. Paus Benedictus XVI helpt hen uit die droom door te beweren dat Maria ongesteld is.

Rick Friesen, woordvoerder van TV3, snapt wel dat sommige mensen aanstoot kunnen nemen aan de aflevering. Zij kunnen volgens hem dan ook beter niet kijken. Hij ziet in geen geval een reden om de aflevering niet uit te zenden. De zender maakte eerder deze maand wel zijn excuses over aan de moslimgemeenschap, nadat ze beelden van de Deense spotprenten van de profeet Mohammed had uitgezonden.
- http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.js...&p_artid=173969

Deze (streng) katholieken kijken normaal natuurlijk altijd South Park, maar als hun religie op de hak genomen wordt, dan vinden ze het niet leuk meer.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door de grijze muis » di 21 feb 2006, 10:53

Het volledige opiniestuk van Flemming Rose, chef kunst van de Deense krant Jylland-Posten, over religie en vrijheid van meningsuiting, is te vinden in de NRC van gister, maandag 20 feb 06, op pagina 1 en 9.

Zeer de moeite van het lezen waard.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door Sjorssnors » di 21 feb 2006, 07:52

Sjorssnors, het ging om een (inmiddels verwijderde) post van ialink. Het verzoek van Marco verwijst nu naar de verkeerde post. Misschien een goed idee om het verzoek naar verwijzing zelf ook te verwijderen om meer verwarring te voorkomen?


Excuse-moi.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door Brinx » ma 20 feb 2006, 23:08

Sjorssnors, het ging om een (inmiddels verwijderde) post van ialink. Het verzoek van Marco verwijst nu naar de verkeerde post. Misschien een goed idee om het verzoek naar verwijzing zelf ook te verwijderen om meer verwarring te voorkomen?

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door Sjorssnors » ma 20 feb 2006, 20:00

DePurpereWolf schreef:
Sjorssnors schreef:
Marco van Woerden schreef:Ik zou de moderators willen vragen die laatste post te verwijderen. Het heeft echt niks met de discussie te maken.

====

MOD: mee eens.
Het geeft er wel blijk van. :roll:
Wat bedoel je????
De betreffende 'laatste post' :
de grijze muis schreef:Een giller, heb zojuist de links bekeken. De minister van Minderheidszaken Y. Qureshi van Uttar Pradesh, een doodarme deelstaat in India, die de bevolking van de stad Meerut 11,5 miljoen dollar uit de zak wil kloppen, plus het gewicht van de moordenaar in goud.  

Wat een vieze, vette demagoog.  

Gelukkig lopen daar verstandige moslimgeestelijken rond, die zijn oproep direct hebben afgekeurd, vanzelfsprekend ook wetend, dat het bedrag nooit door de bevolking van Meerut zal kunnen worden opgebracht.  

Die gek behoort  scholing  en gezondheidszorg te realiseren voor de minderheden. Daar zal hij wel een zootje van gemaakt hebben en met zijn demagogische gebrul de aandacht van zijn falen  hebben willen afleiden.
Dit is een 'vrije uiting van een mening' en het betreft 'religie'. Het opperen om 'die post' te verwijderen, geeft blijk van het willen beperken van een mening, terwijl er evenzogoed juist gebruik van gemaakt kan worden. Hetzelfde probleem heerst momenteel wereldwijd. Het gaat hum niet om de verschijnselen te elimineren, maar om passend te reageren, zodat in de toekomst dergelijke uitingen minder plaats zullen vinden.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door de grijze muis » ma 20 feb 2006, 16:06

DPW
Mooi stukje tekst De Grijze Wolf.


Dank je wel, DePurpereMuis!

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door DePurpereWolf » ma 20 feb 2006, 15:49

Sjorssnors schreef:
Marco van Woerden schreef:Ik zou de moderators willen vragen die laatste post te verwijderen. Het heeft echt niks met de discussie te maken.

====

MOD: mee eens.
Het geeft er wel blijk van. :roll:
Wat bedoel je????

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door Sjorssnors » ma 20 feb 2006, 15:41

Marco van Woerden schreef:Ik zou de moderators willen vragen die laatste post te verwijderen. Het heeft echt niks met de discussie te maken.

====

MOD: mee eens.
Het geeft er wel blijk van. :roll:

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door DePurpereWolf » ma 20 feb 2006, 15:34

Mooi stukje tekst De Grijze Wolf. Jammer genoeg vernam ik gisteren van de NBC tv een andere toon, daarin werd door een 'leider van de Deense journalistieke bond' de cartoons als kwetsend omschreven, en alleen maar getekend om een minderheid de grond in te duwen. Ik was het daar dus totaal niet mee eens.

Er gaan dus meerdere verhalen de ronde.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door de grijze muis » ma 20 feb 2006, 14:36

Het commentaar van F.R. in de Washington Post. http://cagle.msnbc.com/ met vele cartoons in de VS verschenen en cartoons over DE cartoons.

Femming Rose, the culture editor for the Jyllands-Posten who commissioned the caricatures of Muhammad, has a long, interesting piece in the Washington Post. here are some excerpts:

I commissioned the cartoons in response to several incidents of self-censorship in Europe caused by widening fears and feelings of intimidation in dealing with issues related to Islam. And I still believe that this is a topic that we Europeans must confront, challenging moderate Muslims to speak out. The idea wasn't to provoke gratuitously -- and we certainly didn't intend to trigger violent demonstrations throughout the Muslim world. Our goal was simply to push back self-imposed limits on expression that seemed to be closing in tighter.

At the end of September, a Danish standup comedian said in an interview with Jyllands-Posten that he had no problem urinating on the Bible in front of a camera, but he dared not do the same thing with the Koran.

This was the culmination of a series of disturbing instances of self-censorship. Last September, a Danish children's writer had trouble finding an illustrator for a book about the life of Muhammad. Three people turned down the job for fear of consequences. The person who finally accepted insisted on anonymity, which in my book is a form of self-censorship. European translators of a critical book about Islam also did not want their names to appear on the book cover beside the name of the author, a Somalia-born Dutch politician who has herself been in hiding.

Around the same time, the Tate gallery in London withdrew an installation by the avant-garde artist John Latham depicting the Koran, Bible and Talmud torn to pieces. The museum explained that it did not want to stir things up after the London bombings. (A few months earlier, to avoid offending Muslims, a museum in Goteborg, Sweden, had removed a painting with a sexual motif and a quotation from the Koran.) Finally, at the end of September, Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen met with a group of imams, one of whom called on the prime minister to interfere with the press in order to get more positive coverage of Islam.

So, over two weeks we witnessed a half-dozen cases of self-censorship, pitting freedom of speech against the fear of confronting issues about Islam. This was a legitimate news story to cover, and Jyllands-Posten decided to do it by adopting the well-known journalistic principle: Show, don't tell. I wrote to members of the association of Danish cartoonists asking them "to draw Muhammad as you see him." We certainly did not ask them to make fun of the prophet. Twelve out of 25 active members responded.

When I visit a mosque, I show my respect by taking off my shoes. I follow the customs, just as I do in a church, synagogue or other holy place. But if a believer demands that I, as a nonbeliever, observe his taboos in the public domain, he is not asking for my respect, but for my submission. And that is incompatible with a secular democracy.Nowhere do so many religions coexist peacefully as in a democracy where freedom of expression is a fundamental right. In Saudi Arabia, you can get arrested for wearing a cross or having a Bible in your suitcase, while Muslims in secular Denmark can have their own mosques, cemeteries, schools, TV and radio stations.

I acknowledge that some people have been offended by the publication of the cartoons, and Jyllands-Posten has apologized for that. But we cannot apologize for our right to publish material, even offensive material. You cannot edit a newspaper if you are paralyzed by worries about every possible insult.

I am offended by things in the paper every day: transcripts of speeches by Osama bin Laden, photos from Abu Ghraib, people insisting that Israel should be erased from the face of the Earth, people saying the Holocaust never happened. But that does not mean that I would refrain from printing them as long as they fell within the limits of the law and of the newspaper's ethical code. That other editors would make different choices is the essence of pluralism.

As a former correspondent in the Soviet Union, I am sensitive about calls for censorship on the grounds of insult. This is a popular trick of totalitarian movements: Label any critique or call for debate as an insult and punish the offenders. That is what happened to human rights activists and writers such as Andrei Sakharov, Vladimir Bukovsky, Alexander Solzhenitsyn, Natan Sharansky, Boris Pasternak. The regime accused them of anti-Soviet propaganda, just as some Muslims are labeling 12 cartoons in a Danish newspaper anti-Islamic.

The lesson from the Cold War is: If you give in to totalitarian impulses once, new demands follow. The West prevailed in the Cold War because we stood by our fundamental values and did not appease totalitarian tyrants.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door ialink » zo 19 feb 2006, 17:41

"Louise" schreef:Religie tegenover vrijheid van meningsuiting.

Over en weer vinden we vaak dat we dingen niet tegen elkaar mogen zeggen.

Tegenstrijdig..

Het botst.

Lekker vredig naast mekaar leven...zonder geweld en al die toestanden.

Hoe zou je dat nu voormekaar kunnen krijgen.

Ben eens benieuwd hoe jullie daarover denken.
Hmm religie. Meninguiting en de roep om eenheid. hmmmmm beoordeel zelf maar. Als jij het christendom niet respecteerd is dat jou zaak maar ik respecteer jou wel (daarmee niet zeggende dat het zo is maar ik suggereer het wel)

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door Marco van Woerden » zo 19 feb 2006, 17:32

Ik zou de moderators willen vragen die laatste post te verwijderen. Het heeft echt niks met de discussie te maken.

====

MOD: mee eens.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door de grijze muis » zo 19 feb 2006, 16:16

Een giller, heb zojuist de links bekeken. De minister van Minderheidszaken Y. Qureshi van Uttar Pradesh, een doodarme deelstaat in India, die de bevolking van de stad Meerut 11,5 miljoen dollar uit de zak wil kloppen, plus het gewicht van de moordenaar in goud.

Wat een vieze, vette demagoog.

Gelukkig lopen daar verstandige moslimgeestelijken rond, die zijn oproep direct hebben afgekeurd, vanzelfsprekend ook wetend, dat het bedrag nooit door de bevolking van Meerut zal kunnen worden opgebracht.

Die gek behoort scholing en gezondheidszorg te realiseren voor de minderheden. Daar zal hij wel een zootje van gemaakt hebben en met zijn demagogische gebrul de aandacht van zijn falen hebben willen afleiden.

Re: Religie tegenover vrijheid van meningsuiting

door Marco van Woerden » zo 19 feb 2006, 16:06

Volgens mij heeft deze discussie te maken met het principe van scheiding tussen kerk en staat. Natuurlijk is het zo dat regeringen hun volkeren moeten beschermen en besturen, en daarbij hun bevolkingen moeten vertegenwoordigen, ook op culturele vlakken (als daar behoefte aan is). Maar het blijkt gewoon niet te werken als regeringen zich gaan bemoeien met religie, in de ruimste zin van het woord.

Zo zagen we sterke absolutistische machten in communistische landen ten onder gaan, maar een beter voorbeeld is denk ik die eeuwige oorlog tussen Israëlieten en Palestijnen; of moet ik verwijzen naar onderdrukte Christelijke minderheden in bijvoorbeeld Saoedi-Arabië? Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat in de Verenigde Staten veel wordt gediscrimineerd door een overmacht van Christenen. Waarom willen we kerk en staat met elkaar verbinden? Ik begrijp dat nooit.

Waar het wel gewerkt heeft, was in de oude Egyptische en Griekse rijken, en zelfs ook nog tijdens de Romeinse periode. Daarna hadden we kerk en staat béter moeten scheiden. Gelukkig is dat in de EU ook gebeurd (in Nederland vlak na de Bataafse Republiek), maar helaas in vele andere landen van de wereld niet. Dáár ligt wat mij de wortel van dit probleem, en dus ook de oplossing. Als we nu eens iedereen vrij laten, iedereen individueel zijn geloof laten uitzoeken; als we nu eens iedereen de wereld laten interpreteren op zijn eigen manier, dan waren we al veel dichter bij wereldvrede. Misschien was er dan ook wat meer waardering voor de zo waardevolle vrijheid van meningsuiting.