Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: een grapje van moeder natuur

Re: een grapje van moeder natuur

door Veertje » do 02 mar 2006, 06:17

Cess schreef:Ik weet er niet voldoende vanaf om zeker te zijn. Maar de meeste dieren in het dierenrijk hebben met een paarseizoen te maken (was dit voor onze voorouderen ook zo?). In dat geval gaan mannetjes op een bepaald moment op zoek naar een partner. En dan is het niet zo nuttig om op een ander moment vruchtbaar te zijn, omdat de sterkste mannetjes dan al hun vruchtbare partner hebben gevonden.  

Tenzij je het voor elkaar krijgt om als eerste vruchtbaar te zijn...iemand hier ideeen over?
Paarseizoenen bij dieren hebben dacht ik meer de functie om op een gunstig tijdstip nakomelingen te produceren, om de overlevingskansen van de nakomelingen te vergroten.

Vaak wordt het begin van het paarseizoen bij zoogdieren gestimuleerd door omgevingsfactoren zoals daglengte, temperatuur en beschikbaarheid van voedsel. ( bron: http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site...n/Mammalia.html )

Niet alle zoogdieren zijn gebonden aan een paarseizoen maar paren het gehele jaar door.

Honden bijvoorbeeld hebben net zoals mensen een menstruele cyclus. Veel knaagdieren (konijnen, hazen, muizen etc) paren het gehele jaar door.

De reden dat de mannetjes bij dieren op zoek gaan naar een partner is omdat ze 'signalen' van de vrouwtjes opvangen (gedrag, geurklieren, uiterlijke kenmerken etc. etc.).

Of bij zoogdieren feromonen een rol spelen daarbij is dacht ik nog niet bewezen.

Het enige voordeel dat ik kan bedenken m.b.t. menstruele synchronisatie bij vrouwen die over een langere periode in elkaars buurt leven is dat het gelijktijdig krijgen van baby's de overlevingskansen voor die baby's in dat geval vergroot. Als er een moeder wegvalt kan een andere het overnemen.

Re: een grapje van moeder natuur

door Cess » wo 01 mar 2006, 16:19

Hoe vergroot het je kansen als je allemaal tegelijkertijd vruchtbaar bent? Als je op een ander moment vruchtbaar bent dan de rest dan heb je alle mannetjes voor jou alleen em kan je het mannetje uitzoeken dat het sterkste nageslacht oplevert...


Ik weet er niet voldoende vanaf om zeker te zijn. Maar de meeste dieren in het dierenrijk hebben met een paarseizoen te maken (was dit voor onze voorouderen ook zo?). In dat geval gaan mannetjes op een bepaald moment op zoek naar een partner. En dan is het niet zo nuttig om op een ander moment vruchtbaar te zijn, omdat de sterkste mannetjes dan al hun vruchtbare partner hebben gevonden.

Tenzij je het voor elkaar krijgt om als eerste vruchtbaar te zijn...iemand hier ideeen over?

Re: een grapje van moeder natuur

door robo » wo 01 mar 2006, 00:44

Cess schreef:In de colleges die ik hier over gehad heb werd het als volgt uitgelegd:

Vrouwen worden tegelijk vruchtbaar door competitie. Stel. (Even onze huidige 'fatsoensmaatschappij' wegdenken). Je soortgenoten zijn vruchtbaar, en jij op het moment niet. De beschikbare mannetjes gaan uiteraard op zoek naar iemand die voor nageslacht kan zorgen, en dat levert jou dus een nadeel op. Want jou moeten ze niet! Dus moet je zorgen dat je ook vruchtbaar bent, om je kansen op voortplanting en voortbestaan van je genen te vergroten.


Hoe vergroot het je kansen als je allemaal tegelijkertijd vruchtbaar bent? Als je op een ander moment vruchtbaar bent dan de rest dan heb je alle mannetjes voor jou alleen em kan je het mannetje uitzoeken dat het sterkste nageslacht oplevert...

Re: een grapje van moeder natuur

door Cess » di 28 feb 2006, 22:38

Deze evolutie moet voordeel hebben opgeleverd in de tijd dat de mens nog in groepen leefden. In die tijd was overleven de voornaamste bezigheid en drang tot voortplanten werd nog instinctief gestimuleerd. Waarom het een voordeel is kan ik zo gauw niet bedenken, maar het zal ongetwijfeld de kans op voortplanten vergroten.  
In de colleges die ik hier over gehad heb werd het als volgt uitgelegd:

Vrouwen worden tegelijk vruchtbaar door competitie. Stel. (Even onze huidige 'fatsoensmaatschappij' wegdenken). Je soortgenoten zijn vruchtbaar, en jij op het moment niet. De beschikbare mannetjes gaan uiteraard op zoek naar iemand die voor nageslacht kan zorgen, en dat levert jou dus een nadeel op. Want jou moeten ze niet! Dus moet je zorgen dat je ook vruchtbaar bent, om je kansen op voortplanting en voortbestaan van je genen te vergroten.

Simplistisch gezegd, maar wel een verklaring voor dit verschijnsel (Bronnen niet bij de hand, als ik ze nog vind plaats ik ze).

Re: een grapje van moeder natuur

door Veertje » di 28 feb 2006, 20:48

Achtergrondinfo: http://www.abc.net.au/rn/talks/8.30/helthr...ries/s11122.htm (radio interview met Martha McClintock)

Het volgende artikel vond ik met name interessant. Het is van Dr. Winnifred Cutler, eigenaresse van het Athena Institute, een biomedisch onderzoeksbedrijf in Pennsylvania. Link naar artikel: http://www.athenainstitute.com/sciencelink...s/encyclop.html

Een stuk daaruit:
Scientists at the time were at a loss to explain the cause of menstrual synchrony. Evidence that the cause was human pheromones would come in the 1980’s from my work with George Preti and colleagues, and later in the 1998 work of McClintock and Stern at the University of Chicago.  

The first scientifically rigorous experiments supporting the existence of human pheromones were published in 1986 by a research team at the University of Pennsylvania School of Medicine working with men at the Monell Chemical Senses Center. I was the leader of the university team.  

Volunteers wore underarm sterile pads which were collected every other day from four apparently fertile women, and 3 men, for 14 consecutive weeks. We then extracted the sweat from the women’s pads and created ten different formula samples (i.e. a Day 1 sweat essence on the first day of the cycle pooled from the 4 women, a Day 3 sample, a Day 5 and so on). From men who do not have a monthly hormone cycle, we pooled all the extracted sweat into one large sample. Later we filtered the 10 separate samples from women and one sample from men to remove the odor and bacteria, leaving only odorless test substances, called either female or male “essences”. These “essences” consisted of over 100 chemical compounds.

Finally, we conducted 2 double-blind, placebo-controlled experiments adhering to competent scientific methodology. Double-blind means that neither the test subject nor the technician knows what product is being tested until the code is broken at the end of the experiment. Placebo-controlled means that half the testers do not test the experimental substance, they get only an inactive substance. In experiment 1, women whose records showed they had fertile-type cycles of about 29.5 days tested either female essence or placebo. In experiment 2, women whose records showed they had sub-fertile cycles shorter than 26 days or longer than 33, days tested either male essence or placebo.

In the first test group of women with regular menstrual cycles, every other day we applied either placebo (to half the group) or essence (to the other half of the group) in sequence Day 1, Day 3, Day 5 and so on) for 14 consecutive weeks to the upper lips of women. Among the women who tested placebo, the timing of the cycles did not change. But among the group that tested sequential application of female essence, cycles tended to synchronize with the donor day 1 timing.  

In the second test group of women (those with excessively short or long cycles) we applied the male essence every other day to half to group, or placebo to the other half of the group for 14 consecutive weeks to the upper lips of women. The cycles of these women receiving male “essence” applications became more normal in length. The women receiving placebo applications continued to record abnormally short and long cycle lengths.

We concluded that the observed cycle changes demonstrated that human pheromones released into the air from underarm glands are important in regulating the timing of menstrual cycles. Furthermore, the experiment with the male essence helped explain my own previous finding that frequent intimate contact with a man tends to make a woman’s menstrual cycles more regular and thus, more fertile.

Re: een grapje van moeder natuur

door robo » di 28 feb 2006, 17:40

Lala schreef:ja, dit klopt. Waarom? geen idee, maar de levenritmes van de vrouwen gaan zich op elkaar instellen, misschien uit praktisch oogpunt, misschien heeft het een evolutionair voordeel om in dezelfde fase te zitten als de mensen waarmee je samenleeft. Welk voordeel dat dan zou moeten zijn: weer geen idee :roll:
Evolutionair nut? Ik kan me goed voorstellen dat de enige manier voor een groep vrouwen om ook een man in één grot/huis te houden de timing van menstruatie is. Denk je eens in; een gezin met vader, moeder en twee dochters zonder regulerende werking van menstruatie; die kerel zal gek worden, drie weken per maand gezeik, gilmore girls op dvd en chocolade.
Ik denk dat je voor het evolutionaire nut wat verder terug moet dan seizoen 1 van de Gilmore girls. Zelfs verder dan de uitvinding van chocola. Deze evolutie moet voordeel hebben opgeleverd in de tijd dat de mens nog in groepen leefden. In die tijd was overleven de voornaamste bezigheid en drang tot voortplanten werd nog instinctief gestimuleerd. Waarom het een voordeel is kan ik zo gauw niet bedenken, maar het zal ongetwijfeld de kans op voortplanten vergroten.

Interessant is dat vrouwen ook invloed uitoefenen op de vruchtbaarheid van de man! Ik kan hier helaas zo gauw geen goede bron voor vinden, maar misschien weet iemand hier meer over. Ik kan mij vaag herinneren dat de regulatie van de vruchtbaarheid suggereert dat mannen evolutionair niet volledig monogaam zijn en vrouwen juist wel...

Re: een grapje van moeder natuur

door smunky » zo 26 feb 2006, 20:26

ik wou dat het in mijn familie ook zo was, dat zou me al veel kalendermoeite besparen :wink:

Re: een grapje van moeder natuur

door WendyTje » vr 24 feb 2006, 10:18

dit verhaal is echt geen broodje aap hoor, je ziet het ook gebeuren in grote families met meerdere meiden, daar zijn heel veel voorbeelden van

Re: een grapje van moeder natuur

door Windsurfer » vr 24 feb 2006, 08:29

Ik heb dat verhaal over gelijk ongestelde vrouwen ook wel eens gehoord, maar ik ken geen enkele duidelijke case-study over een nonnenklooster bijvoorbeeld en een kloosterarts die dat netjes optekende. De nonnenkloosters die ik ken in Nijmegen hebben te oude bewoners om het effect te vinden. Omdat het verhaal zo mooi is zou het best eens tot de 'broodje-aap-verhalen' kunnen behoren. Ik ben benieuwd naar reacties
dat is zeer zeker geen broodje aap. het is een bekend fenomeen dat o.a. beschreven werd door overlevenden van concentratiekampen in WOII. het heeft evolutionaire waarde om als vrouw gelijk met de andere vrouwen te menstrueren: de vruchtbare perioden worden gelijk afgestemd, wat de kansen op nakomelingen voor alle vrouwen in de sociale groep wat vruchtbaarheid betreft, gelijk houdt.

ik dacht eigenlijk dat dit een feit van algemene bekendheid was? blijkbaar niet.

groeten

Re: een grapje van moeder natuur

door MarcvandenAkker » vr 24 feb 2006, 04:01

Ik heb dat verhaal over gelijk ongestelde vrouwen ook wel eens gehoord, maar ik ken geen enkele duidelijke case-study over een nonnenklooster bijvoorbeeld en een kloosterarts die dat netjes optekende. De nonnenkloosters die ik ken in Nijmegen hebben te oude bewoners om het effect te vinden. Omdat het verhaal zo mooi is zou het best eens tot de 'broodje-aap-verhalen' kunnen behoren. Ik ben benieuwd naar reacties

Re: een grapje van moeder natuur

door MadeMoiselle_ » do 16 feb 2006, 14:59

Klopt inderdaad. Waarom? Weet ik ook niet.

Ik had het een tijdje geleden in een tijdschrift gelezen. :wink:

Re: een grapje van moeder natuur

door robindr » di 14 feb 2006, 11:58

robindr schreef:Ik heb eens een docu op BBC gezien over epigenetica. Genen zouden door externe invloeden(milieu, klimaat, medemens) kunnen worden beinvloed en de voorprogrammering van de genen in de war sturen.


De voorprogramering van genen wordt niet in de waar gestuurd. Het tot expressie komen van bepaalde genen kan worden gestimuleerd/geremd. De voorprogramering wordt niet in de waar gestuurd. Dan heb je te maken met een mutatie of een deletie van de genen zelf. Dit kan o.a. door oxiderende stoffen en straling worden veroorzaakt.


Ja idd, toen ik het bericht zelf las had ik ook iets van "hmm das niet echt correct geformuleerd" ;-)

Re: een grapje van moeder natuur

door Dino » di 14 feb 2006, 10:38

er is hier al in een ver verleden over getopict geweest, mogelijk is deze tread er nog.

xd

jammer niet terug te vinden waarschijnlijk van voor de crash.

Re: een grapje van moeder natuur

door Wouter_Masselink » ma 13 feb 2006, 20:36

robindr schreef:Ik heb eens een docu op BBC gezien over epigenetica. Genen zouden door externe invloeden(milieu, klimaat, medemens) kunnen worden beinvloed en de voorprogrammering van de genen in de war sturen.

Zou dit een rol kunnen spelen mss?
De voorprogramering van genen wordt niet in de waar gestuurd. Het tot expressie komen van bepaalde genen kan worden gestimuleerd/geremd. De voorprogramering wordt niet in de waar gestuurd. Dan heb je te maken met een mutatie of een deletie van de genen zelf. Dit kan o.a. door oxiderende stoffen en straling worden veroorzaakt.

Re: een grapje van moeder natuur

door Sophia? » ma 13 feb 2006, 13:49

De vrouwelijke cyclus wordt ook gestabiliseerd door mannelijke feromonen. Vrouwen die sliepen met een streep mannenzweet onder hun neus, hadden een veel regelmatiger cyclus dan voorheen en dan vrouwen die niet aan mannelijke feromonen werden blootgesteld.