Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: automutilatie

Re: automutilatie

door Startours G24T » di 03 okt 2006, 15:40

Ik heb Automutilatie nu ruim 15 jaar.Het is begonnen op de basis school groep 7 omdat ik grandioos gepest en mishandeld werd door klas genoten. wat ik over die begin periode kan zeggen is dat ik het niet ben gaan doen door het te kopieëren van een ander of dat ik er anderen over heb horen praten. ik ben zelf op het idee gekomen mijzefl te gaan verwonden, het ging eigenlijk van het een op het andere moment dat eigenlijk meer te maken had met een zelfmoord poging dan Automutilatie. Ik gebruikte destijds een puntenslijper mesje die waren prima en ik wilde mezelf wat aandoen dus begon te snijden. Ik kreeg kort daarna in de gaten dat het me hielp om over moeilijke dingen heen te komen dus deed ik het vaker. En nu 15 jaar laten kan ik niet meer stoppen. Ik heb er heel veel over gepraat, veel therapieen gehad, immers automutilatie komt niet alleen ik heb meerdere stoornissen. Ergens zou ik er wel vanaf willen maar eigenlijk ook niet. Het werkt volgens een 3 stappen plan:

eerst haat je het, daarna raak je er aan gewend en uiteindelijk kan je niet meer zonder

Re: automutilatie

door (sandra) » di 03 okt 2006, 14:43

ook even mijn reactie. ik heb zelf een hele tijd geautomutileerd, en heb het er soms nog best wel moeilijk mee. bij mij onstond het door het zogenaamde 'kopieergedrag' denk ik. ik heb er ooit iets over gelezen in een tijdschrift, daarin stond dat die gene zch er beter door voelde. toen ik een keer heleaal down was heb ik het geprobeerd en voor mij hielp het, het is natuurlijk totaal de verkeerde manier om je niet meer down te voelen!!!! veel beter zijn je gedachten op papier zetten of erover praten.

Re: automutilatie

door Startours G24T » ma 02 okt 2006, 05:28

Er zijn wel degelijk fijten waarom er meer vrouwen zijn met een Borderline Persoonlijkheids Stoornis dan mannen. Ikzelf heb zelf een BPS en heb in het verleden aan mijn psycholoog gevraagt waarom het bij vrouwen meer voor kwam dan bij mannen waarop het antwoord kreeg dat het bij mannen vaak niet gediagnosticeerd word omdat mannen dingen gaan doen die eigenlijk weinig met BPS te maken hebben zoals stelen , drinken , hard rijden , enz enz en juist bij vrouwen het eerder ontaard in depressie en automutilatie. Ik zit zelf ook met automutilatie al een geruim aantal jaren maar daar zal ik nu nog niet op in gaan zoals je kan zien begin ik net dus heb even tijd nodig om aan te passen aan dit forum.

Re: automutilatie

door Windsurfer » ma 21 aug 2006, 08:36

Als het uitsluitend kopieergedrag zou zijn, zou het bij jongens net zoveel moeten voorkomen.


Die redenering is oppervlakkig.

De vraag waarom het meer bij meisjes voorkomt dan bij jongens is een soortgelijke vraag als waarom borderlinestoornis meer voorkomt bij vrouwen dan bij mannen. Dat is tot op heden onduidelijk. Wat aangaande automutileren waarschijnlijk een rol speelt is dat mannen en vrouwen zich op verschilllende manieren uiten. Mannen worden eerder agressief op de buitenwereld, vrouwen jegens zichzelf.

Re: automutilatie

door Lud » za 19 aug 2006, 10:23

Ik heb dit een beetje gelezen, en dat er gezocht werd naar wat de oorsprong van automutilatie is. ( kopieergedrag, of dat het van binnen uit komt). Er blijft bij mij wel een vraag liggen, waarom automutileren meer meisjes zich dan jongens? Als het uitsluitend kopieergedrag zou zijn, zou het bij jongens net zoveel moeten voorkomen.

Re: automutilatie

door Snellejelle » do 16 mar 2006, 17:43

Louise schreef:http://communities.zeelandnet.nl/data/auti...;showpage=37466

Het is gewoon een naam die aan bepaald gedrag gegeven wordt.

Er zijn wel meer redenen dan je bewust pijn doen.
in jantjes situatie zou het dus vallen onder de volgende situatie?

2. Stereotype automutilatie zijn handelingen met een tamelijk vast patroon

van uitdrukking, symbolisch en ritmisch. Dit wordt vaak geassocieerd met een

verstandelijke handicap.

op die manier had ik het inderdaad nog niet bekeken...

Re: automutilatie

door Louise » do 16 mar 2006, 13:13

http://communities.zeelandnet.nl/data/auti...&showpage=37466

Het is gewoon een naam die aan bepaald gedrag gegeven wordt.

Er zijn wel meer redenen dan je bewust pijn doen.

Re: automutilatie

door Snellejelle » do 16 mar 2006, 10:32

het valt weer een beetje stil, dus tijd voor een nieuw discussie punt!
de wetenschap ziet communiceren doormiddel van met je hoofd ergens tegen aan slaan automutileren, mijn persoonlijke mening is dat dit niet onder automutilatie valt...hij scheen te met zijn hoofd te bonken als hij lacht, het bonken is dus meer een communicatie middel, ook al is het gedrag misschien enigzins vergelijkbaar, de reden er achter is niet het bewust jezelf pijn doen.

Re: automutilatie

door Snellejelle » ma 13 mar 2006, 16:03

Louise schreef:Hee Snellejelle, (je doet je naam eer aan  :wink: )

"Jantje" kan communniceren als hij honger/dorst heeft, door zijn hoofd achterover te doen en door zijn mond open te doen. Alleen hij woont in een woonvorm, waar hij niet ieder moment iemand naast zich heeft staan, om in zijn behoefte te voorzien.

Ik zie het als een andere vorm om toch gehoord te worden. Om zijn onvrede te uiten. Het blijft invullen door goed de situatie te observeren.  

Dit valt zeker onder automutilatie. Bij mensen met een ernstige verstandelijke beperking zie je dit heel veel.  

Het gaat puur om gedrag en niet waarom iemand het doet toch.

Ook kan hij lachen tijdens het bonken? Rede?


haha ja ik doe mijn naam weer eer aan :wink: paar maanden later maar nu ik er eenmaal weer ben...zo snel als het licht :roll: naja misschien

Re: automutilatie

door Louise » ma 13 mar 2006, 13:27

Hee Snellejelle, (je doet je naam eer aan :wink: )

"Jantje" kan communniceren als hij honger/dorst heeft, door zijn hoofd achterover te doen en door zijn mond open te doen. Alleen hij woont in een woonvorm, waar hij niet ieder moment iemand naast zich heeft staan, om in zijn behoefte te voorzien.

Ik zie het als een andere vorm om toch gehoord te worden. Om zijn onvrede te uiten. Het blijft invullen door goed de situatie te observeren.

Dit valt zeker onder automutilatie. Bij mensen met een ernstige verstandelijke beperking zie je dit heel veel.

Het gaat puur om gedrag en niet waarom iemand het doet toch.

Ook kan hij lachen tijdens het bonken? Rede?

Re: automutilatie

door Snellejelle » ma 13 mar 2006, 12:43

Louise schreef:Ok Windsurfer, ik zat nog bij de vraag waarom automutileren mensen, die de topicstarter stelde. Niet alleen in de zin van borderline.

Dus miste wat.
hier ben ik dan weer, de topicstarter...

ik ben eigenlijk de afgelopen tijd helemaal niet meer toegekomen aan wetenschapsforum, maar ik dacht laat ik maar weereens gaan kijken en ik zag dat er inmiddels behoorlijk veel reacties op stonden heb hem dus weer helemaal bijgelezen vanaf mijn laatste reactie.

Maar toch intressant wat er inmiddels allemaal aan bod is gekomen.

maar inderdaad Louise, dat is inderdaad de reden geweest dat ik mijn topic heb gestart. ik wilde dit weten voor een spreekbeurt die ik bij nederlands ging geven. maar inmiddels is dat alweer maanden geleden dat ik die spreekbeurt heb gegeven.

ik haak maar weereens aan in het topic en zal me er maar weereens in mengen :roll:

om even te reageren op het verhaal van jantje, ik zou dit persoonlijk niet als automutileren zien. meer als de enige vorm van communicatie die voor hem mogelijk is. dat hij hierbij ook pijn krijgt is niet zijn bedoeling. hij zal ongetwijfeld op een pijnloze manier willen communiceren als hij een alternatief zou weten.

dat lijkt me opzich trouwens wel een boeiende vraag: zou je zo iemand een andere manier van communiceren kunnen aanleren? door middel van proffesionele therapie?

ik heb namelijk ook een neef(21jaar) die is zowel geestelijk als lichamelijk zwaar gehandicapt en kan niet praten. maar hij kan nog wel communiceren door middel van wijzen in zijn mond ofzo. en hij heeft ook nog wel een bepaald niveau van begrijpen, hij snapt bepaalde dingen nog wel. als je tegen hem praat reageert hij bijvoorbeeld lachend.

maar waarom ik dit eigenlijk aanhaal, hij zit ook in een speciale opvang waarin hij met zijn hoofd in een stoel zelfs eenvoudige bewerkingen op een computer uitvoeren. doormiddel van knoppen op zijn hoofdsteun kan hij bepaalde dingen aangeven.

hij heeft dus lichamelijk en geestelijk veel beperkingen maar is toch nog wel redelijk in staat tot comminiceren. zou dit bij jantje dan ook niet kunnen dat hij op alternatieve manier kan leren communiceren?

Re: automutilatie

door marloes » ma 27 feb 2006, 17:24

Ik denk dat mensen die over gaan tot AM wel willen praten over hun problemen maar dat ze er niet zelf mee bij iemand aan willen komen. Ze willen dat andere mensen zien dat het niet goed gaat en er dan naar vragen waarom niet, maar meestal word er niet over doorgevraagd of gaan ze verder over zichzelf. Het is aandacht vragen,

maar er zijn meerdere redenen, en dit is iets wat ik me kan bedenken uit ervaring.

Re: automutilatie

door Benthor » zo 26 feb 2006, 13:26

@Louise

Sorry, mijn opmerking was niet correct.

http://palmira.nl/overig/automutilatie_bij...rstandelijk.htm

Re: automutilatie

door Louise » zo 26 feb 2006, 12:42

Ok Windsurfer, ik zat nog bij de vraag waarom automutileren mensen, die de topicstarter stelde. Niet alleen in de zin van borderline.

Dus miste wat.

Re: automutilatie

door Windsurfer » zo 26 feb 2006, 12:33

tja Louise, je kunt erover discussieren. en natuurlijk is het gedrag waarmee iemand zichzelf beschadigd, dus in die zin automutilatie. ik zeg ook: het is geen automutilatie in de zin van dit begrip, de manier waarop het in dit topic naar voren komt. De context is heel anders dan die waarin een borderliner het doet: die voelt de behoefte zichzelf te beschadigen. de verstandelijk gehandicapte doet het niet doelbewust, en vaak als middel.