Louise schreef:Ok Windsurfer, ik zat nog bij de vraag waarom automutileren mensen, die de topicstarter stelde. Niet alleen in de zin van borderline.
Dus miste wat.
hier ben ik dan weer, de topicstarter...
ik ben eigenlijk de afgelopen tijd helemaal niet meer toegekomen aan wetenschapsforum, maar ik dacht laat ik maar weereens gaan kijken en ik zag dat er inmiddels behoorlijk veel reacties op stonden heb hem dus weer helemaal bijgelezen vanaf mijn laatste reactie.
Maar toch intressant wat er inmiddels allemaal aan bod is gekomen.
maar inderdaad Louise, dat is inderdaad de reden geweest dat ik mijn topic heb gestart. ik wilde dit weten voor een spreekbeurt die ik bij nederlands ging geven. maar inmiddels is dat alweer maanden geleden dat ik die spreekbeurt heb gegeven.
ik haak maar weereens aan in het topic en zal me er maar weereens in mengen
om even te reageren op het verhaal van jantje, ik zou dit persoonlijk niet als automutileren zien. meer als de enige vorm van communicatie die voor hem mogelijk is. dat hij hierbij ook pijn krijgt is niet zijn bedoeling. hij zal ongetwijfeld op een pijnloze manier willen communiceren als hij een alternatief zou weten.
dat lijkt me opzich trouwens wel een boeiende vraag: zou je zo iemand een andere manier van communiceren kunnen aanleren? door middel van proffesionele therapie?
ik heb namelijk ook een neef(21jaar) die is zowel geestelijk als lichamelijk zwaar gehandicapt en kan niet praten. maar hij kan nog wel communiceren door middel van wijzen in zijn mond ofzo. en hij heeft ook nog wel een bepaald niveau van begrijpen, hij snapt bepaalde dingen nog wel. als je tegen hem praat reageert hij bijvoorbeeld lachend.
maar waarom ik dit eigenlijk aanhaal, hij zit ook in een speciale opvang waarin hij met zijn hoofd in een stoel zelfs eenvoudige bewerkingen op een computer uitvoeren. doormiddel van knoppen op zijn hoofdsteun kan hij bepaalde dingen aangeven.
hij heeft dus lichamelijk en geestelijk veel beperkingen maar is toch nog wel redelijk in staat tot comminiceren. zou dit bij jantje dan ook niet kunnen dat hij op alternatieve manier kan leren communiceren?
[quote='Louise']Ok Windsurfer, ik zat nog bij de vraag waarom automutileren mensen, die de topicstarter stelde. Niet alleen in de zin van borderline.
Dus miste wat.[/quote]
hier ben ik dan weer, de topicstarter...
ik ben eigenlijk de afgelopen tijd helemaal niet meer toegekomen aan wetenschapsforum, maar ik dacht laat ik maar weereens gaan kijken en ik zag dat er inmiddels behoorlijk veel reacties op stonden heb hem dus weer helemaal bijgelezen vanaf mijn laatste reactie.
Maar toch intressant wat er inmiddels allemaal aan bod is gekomen.
maar inderdaad Louise, dat is inderdaad de reden geweest dat ik mijn topic heb gestart. ik wilde dit weten voor een spreekbeurt die ik bij nederlands ging geven. maar inmiddels is dat alweer maanden geleden dat ik die spreekbeurt heb gegeven.
ik haak maar weereens aan in het topic en zal me er maar weereens in mengen :roll:
om even te reageren op het verhaal van jantje, ik zou dit persoonlijk niet als automutileren zien. meer als de enige vorm van communicatie die voor hem mogelijk is. dat hij hierbij ook pijn krijgt is niet zijn bedoeling. hij zal ongetwijfeld op een pijnloze manier willen communiceren als hij een alternatief zou weten.
dat lijkt me opzich trouwens wel een boeiende vraag: zou je zo iemand een andere manier van communiceren kunnen aanleren? door middel van proffesionele therapie?
ik heb namelijk ook een neef(21jaar) die is zowel geestelijk als lichamelijk zwaar gehandicapt en kan niet praten. maar hij kan nog wel communiceren door middel van wijzen in zijn mond ofzo. en hij heeft ook nog wel een bepaald niveau van begrijpen, hij snapt bepaalde dingen nog wel. als je tegen hem praat reageert hij bijvoorbeeld lachend.
maar waarom ik dit eigenlijk aanhaal, hij zit ook in een speciale opvang waarin hij met zijn hoofd in een stoel zelfs eenvoudige bewerkingen op een computer uitvoeren. doormiddel van knoppen op zijn hoofdsteun kan hij bepaalde dingen aangeven.
hij heeft dus lichamelijk en geestelijk veel beperkingen maar is toch nog wel redelijk in staat tot comminiceren. zou dit bij jantje dan ook niet kunnen dat hij op alternatieve manier kan leren communiceren?