Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Nieuwe Hobby

Re: Nieuwe Hobby

door mastercell » di 14 mar 2006, 13:10

Hoe oud moet je daarvoor zijn? (voor een vliegbrevet)

Re: Nieuwe Hobby

door why73 » ma 06 mar 2006, 21:35

als je het geld en de tijd hebt, kun je ook je vliegbevret halen

Re: Nieuwe Hobby

door Balthazar » ma 06 mar 2006, 21:04

je kunt ook gaan autocrossen. heb het zelf eens gedaan op een blauwe maandag. koop ergens een sloopauto las er een rol kooi in en nog wat andere dingen aanpassen en je kunt al voor 20 euro ofzo aan wedstrijden meedoen. nadeel van deze hobby is wel dat je wat moet investeren ikzelf had voor 300 euro een auto klaar. je moet ook een auto ambulance hebben om de crossauto te vervoeren. je zou ook kunnen gaan snowboarden. is ook weer zo'n sport waarin je veel moet investeren in het begin maar zeker wel de moeite waard als je het mij vraagt. in ieder geval veel succes met het zoeken van een hobby.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Re: Nieuwe Hobby

door wim600008149 » za 25 feb 2006, 18:56

mastercell schreef:wauw, dat is inderdaad wel vet!

ik heb een keer een stoommachine zien staan bij mn opa.

Hoe ga je dan precies te werk en kan je misschien wat info sturen?

:roll:
Je kan op verschillende manieren te werk gaan:

Ofwel koop je een kant en klare machine, maar dan heb je er, buiten het laten werken van de machine, weinig hobby aan.

Een stapje hoger is het aankopen van een bouwset bestaande uit kant en klare onderdelen die niet meer bewerkt moeten worden.

Nog iets uitdagender zijn de zogenaamde "castings". Castings zijn ook onderdelensets met dit verschil dat deze nog moeten nabewerkt worden. Zo moet je bijvoorbeeld in je vliegwiel nog het gat voor je as boren, je moet het nog ontbramen en je moet het nog een keer nadraaien.

Het summum is uiteraard het volledig zelf maken van al je onderdelen. Dit doe je op basis van een bestaand plan of een eigen ontwerp. Het werk bestaat erin vanuit blokken, staven en buizen messing, brons, aluminium en koper de verschillende onderdelen te draaien en te frezen, en ze daarna te assembleren.

Dit laatste gebeurt veelal met moeren en vijzen, maar sommige onderdelen moeten ook gesoldeerd worden. Wanneer het onderdelen betreft die onderhevig zijn aan stoomdruk komt enkel hardsoldeer in aanmerking met minstens 40% zilver.

Vooral in het begin is deze hobby niet de meest goedkope, omdat je je aan aantal werktuigen dient aan te schaffen. De meest voorkomende zijn de volgende :

- Een zware kolomboormachine

- Een freesmachine met kruistafel

- Een metaaldraaibank

- Meerdere sets vijlen, boren, frezen, zagen en draaibeitels

- Een hele hoop klemmen en spantangen

- Een autogene soldeerset op propaan/zuurstof

- Eventueel een set smeedhamers en een aambeeld

- Allerlei beschermingsuitrusting

De meest noodzakelijke vereisten zijn echter wilskracht, geduld en doorzettingsvermogen. Kom op 19 maart anders eens naar Raamsdonkveer. In het Nationaal Automobiel Museum hebben we daar onze jaarlijkse voorjaarsstoomdag. Daar kan je je evt voorstellen aan de stand van Stoomgroep Holland en om meer info vragen. Ze gaan er je graag helpen! Voor eenderwelke andere info kan je me steeds mailen of ook terecht op www.AllesOverStoom.nl. Daar vind je tevens websites van leveranciers van alle benodigde werktuigen en onderdelen.

Re: Nieuwe Hobby

door mastercell » za 25 feb 2006, 11:40

windsurfen? :roll:

Re: Nieuwe Hobby

door Windsurfer » za 25 feb 2006, 10:07

ik weet nog wel een hobby waar je helemaal gek van wordt en de rest van je leven niet meer zonder kunt 8)

Re: Nieuwe Hobby

door mastercell » vr 24 feb 2006, 23:47

haha dat geloof ik best :P , ben nu ook aan het kijken op marktplaats maar de verkopers reageren niet echt :P . Verder ben ik ook nog bij het bouwen van een straalmotor beland. Dat lijkt me nou echt helemaal FANTASTISCH!! alleen moet ik er natuurlijk wel ff wat tijd in steken om het systeem goed te begrijpen, en een las apparaat aanschaffen :roll:

Re: Nieuwe Hobby

door Mrtn » vr 24 feb 2006, 23:35

Als je een leuke brommer zoekt om aan te sleutelen, zou ik absoluut voor een oude Honda 4-takt gaan. Ik heb er zelf ook een en het is dikke pret :roll:

Re: Nieuwe Hobby

door mastercell » vr 24 feb 2006, 00:05

Haha idd, ik was ook al van plan om vaker op dit forum te komen! :roll:

dus je zult me nog wel een keer terug vinden.

Ik ben nu een topic over straalmotoren tegen gekomen. Dat zou nog is wat zijn! een eigen straal motor bouwen. Maar eerst maar is een brommertje inkopen en dat voor 100% snappen :P

en tja, jmmr genoeg speel ik al gitaar dus drummen zit er niet in denk ik :P . De buren hebben al genoeg decibellen te verduren. Maar astronomie zou ook wel iets leuk zijn. Meer voor op een rustige nacht maar toch :)

PS: thnx voor de tips :P

Re: Nieuwe Hobby

door Brinx » do 23 feb 2006, 23:49

Mijn aanraders: astronomie of drummen! Het eerste laat je je verwonderen over de wonderlijke werkelijkheid waarin we leven, en het tweede is gewoon tof - en je wordt er goed moe van :roll:

Re: Nieuwe Hobby

door Miels » do 23 feb 2006, 23:46

mastercell schreef:Ik ben net klaar met allerlei zaken en dus heb ik veel tijd over.

Daarom wil ik een nieuwe hobby.
Posts lezen op een "willekeurig" forum, op zoek gaan naar antwoorden, je reacties met voorbeelden en tekeningen verduidelijken. Erg leerzaam voor jezelf en nuttig voor anderen! Met maar een paar uur per dag (zeg 5) ben je binnen de kortste keren een zeer gerespecteerd gebruiker :P

PS: Mocht je 'm nog niet door hebben: Jan van de Velde kan je precies vertellen hoe dat moet... :roll:

Re: Nieuwe Hobby

door Original » do 23 feb 2006, 23:29

nee, daar begin k niet aan ^^ k ben niet zo van de techniek :wink:

k ben een dromer, geen architect.

Re: Nieuwe Hobby

door mastercell » do 23 feb 2006, 22:21

haha nee bedankt :P , ik ben net een beetje afgekicked van gamen :roll: .

Maar afstand bestuurde robots klinkt ook wel aantrekkelijk! Heb je een leuke link of wat meer info erover?

Battlebots bij discovery heb ik ook welleens gezien :P

maar dan zal ik dus moeten beginnen met simpele RC techniek. Doe je het zelf ook? en zo ja hoe ben jij begonnen?

Mvg MasterCell

Re: Nieuwe Hobby

door Original » do 23 feb 2006, 21:50

op afstand bestuurbare robots?

van een ronde robot die dvm draaingen heen en weer rijdt tot een mooie grote robot die wel mee kan doen aan het soort Crush & Destroy wedstrijden tussen robots die je op zenders als Discovery Channel ziet.

tja t resultaat is ccol en je leert veel van aandrijvingen e.d.

tja verder kan k online gaming aanraden ^^ bijvoorbeeld Counter Strike Source (first person shooter) en dan gezellig met microfoon via teamspeak praten met mede spelers. k speel ook met een groep mensen de game 'Command & Conquer Generals Zero Hour' (tactical platform strategy game)

Re: Nieuwe Hobby

door mastercell » do 23 feb 2006, 20:59

wauw, dat is inderdaad wel vet!

ik heb een keer een stoommachine zien staan bij mn opa.

Hoe ga je dan precies te werk en kan je misschien wat info sturen?

:roll: