Hey dido! Ik zou graag willen reageren op je wetenschappelijke veronderstelling.
Ik hoor m'n (nick)name dus reageer ik maar... :eusa_whistle: Al vind ik dat 317070 al enkele mooie bedenkingen gaf bij wat je schreef...
Uit je reactie blijkt dat je duidelijk weet waar de grens van hoogbegaafdheid ligt, wetenschappelijk gezien.
Ja, inderdaad, zo omschrijft de wetenschap hoogbegaafdheid.
Helaas voor jou is de wetenschap op dit gebied uiterst vaag, aangezien het net als andere psychologie moeilijk is om in iemand zijn hoofd te kijken.
317070 haalde al deels aan dat, als we zowat elke term naar hartelust en volgens eigen aanvoelen gaan invullen, we helemaal nergens meer komen. Voor mijn part mag iemand gerust filosoferen over wat hij vindt dat een term moet inhouden, maar benoem dit dan als filosofie en niet als wetenschap. En aangezien het hier een
wetenschapsforum is, is het ook de bedoeling dat we ons minstens deels baseren op de wetenschap.
Ik filosofeer ook graag eens, en ook ik ben me volop bewust van het feit dat de wetenschap zoals die nu is, niet alles kan oplossen (en mogelijks nooit zal kunnen oplossen, maar dat is mijn eigen aanvoelen). Vandaar: ik vind daar weinig 'helaas' aan voor mij, eerlijk gezegd...
Dankzij de wetenschap zijn jouw vleugels van vrije redenatie blijkbaar weggenomen.
Is dat zo?? Je geeft hier aan dat ik niet meer in staat ben vrij te denken, los van de wetenschap... Lijkt me een nogal bedenkelijke visie over mij!
Verder... in de wetenschap is het net noodzakelijk om creatief te zijn, 'te spelen' met ideeën en gedachten om zo te komen tot toetsbare hypothesen.
Als je goed tussen de regeltjes leest, lees je vanzelf waarom elk mens hoogbegaafd is als je het vanuit een andere invalshoek bekijkt. Hoogbegaafd zijn is populair tegenwoordig, het staat voor de meesten onder ons gelijk aan goede cijfers, hoge potentie, wat weer wijst op de hoop voor een goede kans op een leven in de hogere klasse.
Ach ja, laat ons aan onszelf allemaal de term hoogbegaafd toekennen. En zijn we niet allemaal ook psychotisch en autistisch en ADHD'er en... ? Zo worden deze begrippen allemaal loze begrippen, zonder inhoud. Ik vind dat deze term dit betekent. Een ander vindt dat diezelfde term weer wat anders betekent. Hoe willen we dan nog praten met elkaar?
Ik heb er niets tegen dat er gefilosofeerd wordt... Dit is zeker waardevol. Wetenschap is ook waardevol. Beide zijn dus waardevol, maar als we met specifieke problemen zitten waarvoor we graag een goede aanpak willen, dan is het nodig om te werken met overeenkomsten/ regels/ normen/ objectieve maatstaven/.... Om zo te komen tot wetenschappelijk onderzoek en duidelijkheid te krijgen over wat precies gelinkt kan worden aan één welomschreven fenomeen.
Daarbij wil ik ook wijzen op de connectie tussen gevoel en verstand. Dit kan ik zeker wetenschappelijk onderbouwen als jij dat wilt. Als iemand bijvoorbeeld veel emotie ervaart(Ik wijs niet op het veelvuldig terug komen van zware emotie, maar de manier hoe iemand zijn emotie ziet) zal hij simpelere emotie zoals pijn aan het lichaam of pijn in de liefde makkelijker kunnen beschrijven en daarmee meer zelfkennis opbouwen en zichzelf beter ontwikkelen door kritisch/perfectionistisch op zichzelf te zijn. Iemand die veel emotie ervaart kan hier dus automatisch gebruik van maken in het oplossen van problemen en andere dingen waarbij de hersenen gebruikt moeten worden. De intense emotie zorgt voor een ander perspectief en de daarbij komende perfectionistische trekken werken positief stimulerend naar de zelfontwikkeling toe, maar ook stimulerend naar de emotionele ontwikkeling. Dus de persoon in kwestie zal zichzelf blijven pushen. Los hiervan zorgt de intense emotie voor een hoop empathie, wat weer terug gevonden kan worden in het oplossen van problemen, omdat de mensen zichzelf goed in kunnen leven in personen en dingen. Hiermee kunnen problemen opgelost worden en staat emotie als belangrijke factor van de menselijke ontwikkeling in het spel. Aan deze tekst is niets wetenschappelijks, ik heb het net bedacht.. maar wil je bepaalde bronnen hebben die over deze ontwikkelingen praten?
Het is me een compleet raadsel waar je hiermee naar toe wil. Wil je hiermee aantonen dat jij iets kan bedenken dat op het eerste zicht niet-wetenschappelijk is én toch waardevol is? Daar hoef je mij niet van te overtuigen, dat weet ik al langer dan vandaag en gisteren. Er zijn (gelukkig) nog waardevolle zaken buiten de wetenschap.
Maar als we het dan toch wat wetenschappelijker willen maken, dan kan ik aan jouw tekstje een aantal termen plakken van psychologische theorieën of biologische fenomenen, zoals 'persoonlijke groei' (Rogers), empathie (Rogers), spiegelneuronen, iemands oplossend vermogen,...
Met daarnaast nog de opmerking dat een psycholoog in een gesprek met een cliënt het heel vaak zal hebben over niet-wetenschappelijke fenomenen. Ik weet niet welk beeld jij hebt over de psychologie (en over mij), maar wees gerust, vooral in de praktijkgerichte psychologie (en bij mezelf

) komen heel vaak niet-wetenschappelijke items aan bod. Al betekent dit niet dat de wetenschap ook overboord wordt gegooid. Verre van, zowel filosoferen als het hanteren van de wetenschap zijn zinvol.
kijk eens op @317070; de autobiografie wees ik niet aan als bron, maar als ervarings materiaal in de zin hoe mijn verhaal niet klopt met de wetenschap, terwijl het wel degelijk zo uit de machine gerold is.. maar dus in de meeste gevallen niet overeen komt met de werkelijkheid, ook dit is uit onderzoeken gebleken..
Mijn interpretatie was dus terecht... ](*,) Zoals ik al aangaf, kan je wel degelijk psychologische theorieën linken aan enkele belangrijke zaken die je aanhaalt.
En verder... ik zei het al een aantal keren en ik herhaal het nog eens: filosofie is ook waardevol. Alleen wordt gevraagd van hier de
wetenschappelijke methode te hanteren op dit forum...
[quote]Hey dido! Ik zou graag willen reageren op je wetenschappelijke veronderstelling.[/quote] Ik hoor m'n (nick)name dus reageer ik maar... :eusa_whistle: Al vind ik dat 317070 al enkele mooie bedenkingen gaf bij wat je schreef...
[quote]Uit je reactie blijkt dat je duidelijk weet waar de grens van hoogbegaafdheid ligt, wetenschappelijk gezien.[/quote] Ja, inderdaad, zo omschrijft de wetenschap hoogbegaafdheid.
[quote]Helaas voor jou is de wetenschap op dit gebied uiterst vaag, aangezien het net als andere psychologie moeilijk is om in iemand zijn hoofd te kijken.[/quote] 317070 haalde al deels aan dat, als we zowat elke term naar hartelust en volgens eigen aanvoelen gaan invullen, we helemaal nergens meer komen. Voor mijn part mag iemand gerust filosoferen over wat hij vindt dat een term moet inhouden, maar benoem dit dan als filosofie en niet als wetenschap. En aangezien het hier een [i]wetenschap[/i]sforum is, is het ook de bedoeling dat we ons minstens deels baseren op de wetenschap.
Ik filosofeer ook graag eens, en ook ik ben me volop bewust van het feit dat de wetenschap zoals die nu is, niet alles kan oplossen (en mogelijks nooit zal kunnen oplossen, maar dat is mijn eigen aanvoelen). Vandaar: ik vind daar weinig 'helaas' aan voor mij, eerlijk gezegd...
[quote]Dankzij de wetenschap zijn jouw vleugels van vrije redenatie blijkbaar weggenomen.[/quote] Is dat zo?? Je geeft hier aan dat ik niet meer in staat ben vrij te denken, los van de wetenschap... Lijkt me een nogal bedenkelijke visie over mij!
Verder... in de wetenschap is het net noodzakelijk om creatief te zijn, 'te spelen' met ideeën en gedachten om zo te komen tot toetsbare hypothesen.
[quote]Als je goed tussen de regeltjes leest, lees je vanzelf waarom elk mens hoogbegaafd is als je het vanuit een andere invalshoek bekijkt. Hoogbegaafd zijn is populair tegenwoordig, het staat voor de meesten onder ons gelijk aan goede cijfers, hoge potentie, wat weer wijst op de hoop voor een goede kans op een leven in de hogere klasse.[/quote] Ach ja, laat ons aan onszelf allemaal de term hoogbegaafd toekennen. En zijn we niet allemaal ook psychotisch en autistisch en ADHD'er en... ? Zo worden deze begrippen allemaal loze begrippen, zonder inhoud. Ik vind dat deze term dit betekent. Een ander vindt dat diezelfde term weer wat anders betekent. Hoe willen we dan nog praten met elkaar?
Ik heb er niets tegen dat er gefilosofeerd wordt... Dit is zeker waardevol. Wetenschap is ook waardevol. Beide zijn dus waardevol, maar als we met specifieke problemen zitten waarvoor we graag een goede aanpak willen, dan is het nodig om te werken met overeenkomsten/ regels/ normen/ objectieve maatstaven/.... Om zo te komen tot wetenschappelijk onderzoek en duidelijkheid te krijgen over wat precies gelinkt kan worden aan één welomschreven fenomeen.
[quote]Daarbij wil ik ook wijzen op de connectie tussen gevoel en verstand. Dit kan ik zeker wetenschappelijk onderbouwen als jij dat wilt. Als iemand bijvoorbeeld veel emotie ervaart(Ik wijs niet op het veelvuldig terug komen van zware emotie, maar de manier hoe iemand zijn emotie ziet) zal hij simpelere emotie zoals pijn aan het lichaam of pijn in de liefde makkelijker kunnen beschrijven en daarmee meer zelfkennis opbouwen en zichzelf beter ontwikkelen door kritisch/perfectionistisch op zichzelf te zijn. Iemand die veel emotie ervaart kan hier dus automatisch gebruik van maken in het oplossen van problemen en andere dingen waarbij de hersenen gebruikt moeten worden. De intense emotie zorgt voor een ander perspectief en de daarbij komende perfectionistische trekken werken positief stimulerend naar de zelfontwikkeling toe, maar ook stimulerend naar de emotionele ontwikkeling. Dus de persoon in kwestie zal zichzelf blijven pushen. Los hiervan zorgt de intense emotie voor een hoop empathie, wat weer terug gevonden kan worden in het oplossen van problemen, omdat de mensen zichzelf goed in kunnen leven in personen en dingen. Hiermee kunnen problemen opgelost worden en staat emotie als belangrijke factor van de menselijke ontwikkeling in het spel. Aan deze tekst is niets wetenschappelijks, ik heb het net bedacht.. maar wil je bepaalde bronnen hebben die over deze ontwikkelingen praten?[/quote] Het is me een compleet raadsel waar je hiermee naar toe wil. Wil je hiermee aantonen dat jij iets kan bedenken dat op het eerste zicht niet-wetenschappelijk is én toch waardevol is? Daar hoef je mij niet van te overtuigen, dat weet ik al langer dan vandaag en gisteren. Er zijn (gelukkig) nog waardevolle zaken buiten de wetenschap.
Maar als we het dan toch wat wetenschappelijker willen maken, dan kan ik aan jouw tekstje een aantal termen plakken van psychologische theorieën of biologische fenomenen, zoals 'persoonlijke groei' (Rogers), empathie (Rogers), spiegelneuronen, iemands oplossend vermogen,...
Met daarnaast nog de opmerking dat een psycholoog in een gesprek met een cliënt het heel vaak zal hebben over niet-wetenschappelijke fenomenen. Ik weet niet welk beeld jij hebt over de psychologie (en over mij), maar wees gerust, vooral in de praktijkgerichte psychologie (en bij mezelf ;) ) komen heel vaak niet-wetenschappelijke items aan bod. Al betekent dit niet dat de wetenschap ook overboord wordt gegooid. Verre van, zowel filosoferen als het hanteren van de wetenschap zijn zinvol.
[quote]kijk eens op @317070; de autobiografie wees ik niet aan als bron, maar als ervarings materiaal in de zin hoe mijn verhaal niet klopt met de wetenschap, terwijl het wel degelijk zo uit de machine gerold is.. maar dus in de meeste gevallen niet overeen komt met de werkelijkheid, ook dit is uit onderzoeken gebleken..[/quote] Mijn interpretatie was dus terecht... ](*,) Zoals ik al aangaf, kan je wel degelijk psychologische theorieën linken aan enkele belangrijke zaken die je aanhaalt.
En verder... ik zei het al een aantal keren en ik herhaal het nog eens: filosofie is ook waardevol. Alleen wordt gevraagd van hier de [i]wetenschappelijke methode[/i] te hanteren op dit forum...