Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: zwavel

Re: zwavel

door Jan van de Velde » za 14 apr 2007, 08:05

Selenium hoort niet in het rijtje onmisbare elementen. Het rijtje dat ik hierboven gaf opgelost in gedestilleerd water en vervolgens via grondloze teelten aan planten gevoerd (teelten op stromend water) is voldoende voor alle groeiprocessen. Er zijn planten die, door de omgeving waarin ze natuurlijk groeien, nog behoefte hebben aan andere elementen (zg zoutminnende planten zullen zonder Na en Cl niet lekker groeien bijvoorbeeld). Maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Overigens neemt een plant niet alleen maar bovenstaande elementen op: bij een overaanbod van één element kan dat element eventueel andere, meestal chemisch gelijkende elementen verdringen. Dat komt de gezondheid van de plant in eht algemeen niet ten goede. IJzer en mangaan bijvoorbeeld kunnen elkaar zo in de weg zitten. Een overaanbod aan ijzer kan een mangaangebrek veroorzaken, ook al is mangaan in voldoende mate in de bodem beschikbaar.

Re: zwavel

door Benm » za 14 apr 2007, 01:16

Das een hele mix, davitamon voor aardbeien? :mrgreen:

Wat ik trouwens een beetje mis in het rijtje 'sporenelementen': selenium. Ik meen dat dat ook aanwezig moet zijn voor planten, maar zou niet weten in welke hoeveelheden.

Re: zwavel

door Jan van de Velde » vr 13 apr 2007, 20:06

Ik heb trouwens wel het idee dat het (zwavel, jvdv) in veel kunstmestproducten ontbreekt
Nee hoor, het wordt alleen zelden op de verpakking vermeld. De hoofdbron voor kalium-meststoffen (de K uit NPK) is kaliumsulfaat, dat min of meer letterlijk voor het oprapen ligt

wiki:
Kaliumsulfaat komt voor als dubbelzout in de volgende mineralen:

Kainiet MgSO4• KCl• 3H20

Schöniet K2SO4 • MgSO4 • 6 H20

Leoniet K2SO4 • MgSO4 • 4 H20

Langbeiniet K2SO4 • 2 MgSO4 •

Glaseriet K3Na(SO4) 2

Polyhaliet K2SO4 • MgSO4 • 2 CaSO4 • 2 H20 .
die worden nog wel gebruikt in de biologische teelten. De hoofdmoot van de kaliumsulfaatproduktie komt van een goedkoper proces met kaliumchloride en zwavelzuur.

zomaar een overzichtje opgegoogled met samengestelde meststoffen

http://www.triferto.be/html/produits_nl/encomposes_nl.htm
meestal ligt de nadruk op NPK, calcium en magnesium zal in leidingwater wel genoeg zitten (?).
NPK is de normale volgorde waarin die genoemd worden. N, P en K zijn inderdaad van de macro-elementen de drie die in g/kg droge stof het meest nodig zijn (C, H en O laten we dan even buiten beschouwing). Maar ook calcium en magnesium zitten bijlange niet voldoende in leidingwater (tenzij dat water bij wijze van spreken uit zichzelf overeind blijft staan :grin: )

Voor ca 100 m³ gietwater voor een aardbeiteelt in potgrond gebruik ik:

50 kg calciumnitraat

40 kg kaliumnitraat

25 kg magnesiumsulfaat

6 kg kaliumsulfaat

17 kg monokaliumfosfaat

250 g ijzer (toediend in chelaatvorm)

250 g mangaansulfaat

250 g zinksulfaat

100 g natriumboraat

25 g kopersulfaat

14 g natriummolybdaat

(een soort "pokon in het groot " zeg maar. :smile: )

Een liter water bevat zo dan ongeveer 1,4 g meststoffen. Deze oplossing wordt voor élke gietbeurt gebruikt. Per gewas en gewasstadium is zo'n schema weliswaar een klein beetje anders (en gietwater voor bijvoorbeeld tomaat is ca 3 x zo "sterk" als voor aardbei), maar zo krijg je in elk geval een redelijk idee van wat een plant allemaal verstouwt en in ongeveer welke verhoudingen.

Teelten in de vollegrond hebben zulk gietwater niet zo nodig, omdat de bodem in het algemeen zélf het grootste deel van de sporenelementen, en meestal ook wel een redelijk deel van de calcium en magnesium kan leveren bij verwering van klei en humus. Dat soort bodems noemen we dan de vruchtbaardere gronden. Echter, voor een rendabele productie kunnen ook die gronden niet zonder een bijbemesting. En op zandgronden zijn jaarlijkse kalk- en magnesiumbemesting onmisbaar.

Re: zwavel

door Benm » vr 13 apr 2007, 15:19

Zwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen.
Hmm.. good point :mrgreen:

Het zal wel door de zure regen komen dat ik nooit het idee had dat toevoegen van zwavelverbindingen veel nut had als je iets wilt telen. Ik heb trouwens wel het idee dat het in veel kunstmestproducten ontbreekt - meestal ligt de nadruk op KNP, calcium en magnesium zal in leidingwater wel genoeg zitten (?).

Re: zwavel

door Jan van de Velde » do 12 apr 2007, 18:47

Waarom er zwavelverbindingen in kunstmest zouden zitten is me overigens een raadsel... planten hebben er denk ik weinig behoefte aan.
Zwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen. :smile:

Het hoort zelfs bij de 6 zg. macro-elementen, dwz die elementen waar planten in grote hoeveelheden behoefte aan hebben, N, P, K, Ca, Mg, S. Verder kunnen planten niet zonder de zg micro-elementen (veel minder van nodig)Fe, Mn, Zn, B, Cu en Mo.

Er bestaat overigens niet zoiets als dé kunstmest. Het is een verzamelnaam voor allerlei verbindingen waarin één of meer van de bovengenoemde 12 elementen voorkomen, bijvoorbeeld kalisalpeter als je K en N nodig hebt, of magnesiumsulfaat als je Mg en S nodig hebt, tot en met complete mengsels van verbindingen (zg mengmeststoffen)waarin je alle elementen ongeveer in de juiste verhouding aantreft. De juiste verhouding voor je planten dan, niet voor explosieven.

En ja, landbouwkalisalpeter en ammoniumnitraat zijn hoofdingrediënt voor prima explosieven. Menige bomauto is ermee gevuld. The poor men's weapon. Een beetje bulkig, maar de klap is er.

Kalisalpeter? Ik heb er momenteel 100 kg van liggen. Niet omdat ik zo'n hekel heb aan mijn gemeenteraad :mrgreen: , maar om mijn aardbeiplanten te voeden.

Re: zwavel

door w_oute_r » wo 11 apr 2007, 01:03

299792.458 schreef:Ik dacht dat zwavel ook in kunstmest zat. Wat ik medan wel afvraag is waarom kunstmest dan niet brandbaar is (staat allesinds toch niet op het pakkje).

Als ik me niet vergis kan je van zwavel ook nitrocellulosse maken.
Dan heb je een klok horen luiden, terwijl er geeneens een klepel is.. In kunstmest zit meestal een ammoniumverbinding en/of nitraatverbinding. Daarbij is zwavel dan ook helemaal niet zo extreem brandbaar, dus mocht je een kunstmestzakje met zwavel hebben, dan kan dat kloppen.

En hoe wil je dat doen? nitro houdt een NO2 groep in, daar zit toch echt geen S in :mrgreen:

Re: zwavel

door 299792.458 » di 10 apr 2007, 19:28

Ik dacht dat zwavel ook in kunstmest zat. Wat ik medan wel afvraag is waarom kunstmest dan niet brandbaar is (staat allesinds toch niet op het pakkje).

Als ik me niet vergis kan je van zwavel ook nitrocellulosse maken.

Re: zwavel

door Benm » di 10 apr 2007, 15:26

Als je het bij een drogist koopt wordt het ook wel 'zwavelbloem' genoemd - dat is gewoon elementair zwavel in poedervorm.
Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.
Prachtig om te zien, zo'n enorme berg goudgele zwavel die gestaag wordt aangevuld met het zwavel als bijproduct van raffinage. Het wordt vooral gebruikt voor de bereiding van zwavelzuur, meestal in een fabriek even verderop.

Re: zwavel

door w_oute_r » di 10 apr 2007, 10:19

vossiaantje schreef:Waar kun je puur zwavel kopen?

Grt
Als je het topic leest, dan zie je het antwoord

Re: zwavel

door vossiaantje » di 10 apr 2007, 09:47

Waar kun je puur zwavel kopen?

Grt

Re: zwavel

door wombat » za 01 jul 2006, 10:30

Bastiaan schreef:Hoe kun je aan zwavel komen, behalve door het te kopen of bij de vulkaan naast je huis te gaan halen? Is het mogelijk om de zwavel uit gips te halen oid?

Bas
Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.

Ooit zwavel gemaakt uit kaliummetabisulfiet, de reactie leverde kneedbare zwavel op. Zo kneedbaar als stopverf. Na een paar uur was het omgekristaliseerd naar de normale zwavel, de harde en brosse.

Re: zwavel

door Jan van de Velde » wo 21 jun 2006, 00:01

Owh, onder welke naam en waarvoor gebruikt men het dan?
Ik koop het als pijpzwavel, en verdamp dat uit bakjes boven verwarmingselementjes in mijn tuinbouwkassen als een biologische wijze van bestrijding van meeldauw (een schimmelziekte van planten)

Dus ook bij een goede zaak voor professionele tuinbouwbenodigdheden is het te koop (technische kwaliteit). Ik heb nog een kilo of dertig staan...... 8)

Re: zwavel

door Bastiaan » di 20 jun 2006, 20:59

Owh, onder welke naam en waarvoor gebruikt men het dan?

Re: zwavel

door stoker » di 20 jun 2006, 17:07

kopen is veruit het gemakkelijkst.

ze verkopen het in elke apotheek

Re: zwavel

door The Don » di 20 jun 2006, 15:31

Ik geloof niet dat het makkelijk is om elementair zwavel te kopen, of je het uit gips kunt halen lijkt me ook sterk aangezien gips uit calciumsulfaat (CaSO4) bestaat. Om de zuurstof atomen van de S te krijgen heb je een flinke hoeveelheid energie nodig die je met je huis-tuin en keuken apparatuur niet zult halen.