Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [wiskunde] Vectoren

Re: [wiskunde] Vectoren

door gwi » do 22 jun 2006, 01:00

Het kunstje is niet zo onoverkomelijk hoor. Wanneer je een antwoord typt (via nieuw antwoord, niet dat snelantwoordding vanonderen), staat er linksboven je tekstvakje 'Afbeelding invoegen'. Klik daarop, dan selecteer je je afbeelding en je krijgt meteen een link van waar de rest hem kan bekijken.

Re: [wiskunde] Vectoren

door oktagon » wo 21 jun 2006, 23:00

QWI:Ik zal pogen je nederige vraag te beantwoorden als ik het kunstje van het overseinen van prentjes machtig ben!

Maar,

ik ga morgen mijn QB-programma van tralieliggers met kladnotities eens bestuderen en zien of ik dat via scannen kan oversturen!

Re: [wiskunde] Vectoren

door gwi » wo 21 jun 2006, 19:38

Dat is waar, en in dit geval weten we zowel grootte, richting als zin. Genoeg toch? Ik zeg het maar omdat ik al veel heb meegemaakt dat extra info bijleveren om iemand iets aan zijn/haar verstand te krijgen soms een averechts effect heeft.

Inderdaad wijze woorden, laten we maar op xtropez wachten. Maar ook al wil ik verwarrende randinfo voor hem/haar vermijden, mij lijkt het als student bouwkunde wel bijster interessant. Mag ik je nederig vragen toch eens je info te verschaffen over die diagrammen met betrekking tot tralieliggers?

Re: [wiskunde] Vectoren

door oktagon » wo 21 jun 2006, 18:03

TD spreekt wijze woorden;wat de opmerking van GWI betreft,als je van vectoren geen richting weet en + of - dan kun je ze niet kop aan kont zetten en geeft dat verkeerde resultaten,dus m.i. is er wel relevantie aanwezig!

Re: [wiskunde] Vectoren

door TD » wo 21 jun 2006, 17:52

Er is sinds 18 juni geen reactie meer geweest van Xtropez, laten we daar misschien maar op wachten in plaats van geïrriteerd te geraken over elkaars aanspreekvorm :roll:

Re: [wiskunde] Vectoren

door gwi » wo 21 jun 2006, 17:44

Noem mij maar Gwi, niet Qwi, met rochelende G in 1 woord uitgesproken.

En ik denk niet dat wat je zegt echt terzake doet en de vraagsteller in kwestie vooruithelpt, laat staan niet meer verwart. Hij/zij wou gewoon weten hoe je een som maakt van vectoren. Erop wijzen dat druk positief is en trek negatief is niet echt relevant op vlak van de 'kreet' vectoren, toch? Da's gewoon een aangenomen conventie wanneer men over krachten begint. Dit lijkt, met alle respect, meer op wijsneuzerij.

Re: [wiskunde] Vectoren

door oktagon » wo 21 jun 2006, 15:32

In eerste instantie noemde ik je bij je functie (aangezien die staat aangegeven) en wel als DE moderator (dus van dit onderwerp) en dus niet DIE moderator,want dan verwijs ik wrs.naar een moderator van een ander onderwerp!

Maar als ik tenen geraakt mocht hebben,mijn allerdiepste verontschuldingen,kzallut nie meer doen!

Verhaal twee van jou,dus mr.SQ,ik zal de site,naar welke jij verwees,bestuderen en zien of ik eruit kom!

Re: [wiskunde] Vectoren

door StrangeQuark » wo 21 jun 2006, 14:07

Zou je me gewoon Strangequark willen noemen of SQ en niet Die moderator, ik refereer naar jou ook niet als Die gebruiker.

Heb je het plaatje ergens op een server staan (zo niet advies: ga naar imageshack) dan moet je de link tussen tags zetten. Maar eerst uploaden naar een internet server. Voor extra uitleg zie: http://sciencetalk.nl/forum/imageshack.html

Re: [wiskunde] Vectoren

door oktagon » wo 21 jun 2006, 13:49

QWI:Bij elkaar vormen de drie krachten in een krachtendriehoek of ook meer krachten in een krachtenveelhoek een evenwicht en zou je dus de resultante met nul kunnen benoemen!

En als je de kreet vectoren of krachten of wat dan ook gaat gebruiken,moet je ze wel benoemen als positief (werkend als drukkracht )op een constructie-ofwel samenvallend punt,dan wel als negatief en werkend als een trekkracht op dat punt.

De "kop en kont"-aansluiting wijst zich vanzelf in het samenvoegen van de optredende krachten/vectoren.

Wat de vraag van de moderator betreft;ik heb het overseinen van prentjes nog niet in mijn macht,anders zou ik je een cremonadiagram met bijbehorend spant kunnen laten zien.Poogde het wel met selecteren,copieren en plakken,maar bij het overschakelen naar internet verdwijnen die opdrachten blijkbaar!

Ik vroeg eerder aan de een of andere geleerde op internet om uitleg,doch "lauw loene".

Re: [wiskunde] Vectoren

door gwi » di 20 jun 2006, 23:13

Hebben krachtenveelhoeken niet resultante nul? Met andere woorden, is de som dan niet in de andere zin dan moest je de krachtenveelhoek "vervolledigen"?

En inderdaad, ik denk dat dat te ver gaan is, dit ziet eruit als een eerste les mechanica ofzo.

Re: [wiskunde] Vectoren

door StrangeQuark » di 20 jun 2006, 23:01

overigens geloof ik dat de moderator naar de bekende weg vraagt.
Je kan wel gewoon het direct aan me vragen, want ik vroeg het ook direct aan jou. En ik studeer natuurkunde, en ik kende de term niet, dus ik vroeg zeker niet naar de bekende weg.

Maar hoe is dat anders dan wat ik deed in dit topic? Kan je het voor doen in dit geval? Verder denk ik dat dit de eerste aanraking met vectoren zijn, dus ik betwijfel of dat eerder met andere eenheden gebruikt is. (ik heb tot nu toe met mijn werk als huiswerk begeleider het altijd als eerste op deze manier uitgelegd gezien)

Re: [wiskunde] Vectoren

door oktagon » di 20 jun 2006, 22:26

Een krachtendriehoek is een ruimte omgeven door drie krachten,waarvan er twee stuks steeds een resultante van de andere twee zijn;overigens geloof ik dat de moderator naar de bekende weg vraagt.

Je kunt ook andere grootheden ipv die krachten gebruiken,als bijv.versnelling.Mijn opmerking was bedoeld voor de topic-lanceerder die mogelijk het begrip vector in de vraagstelling aan hem niet begreep omdat het een globaal begrip is dat voor diverse zaken kan worden gebruikt.

Had de meester verteld,dat je krachten of andere eenheden kunt ontbinden in vectoren,dan had de leerling mogelijk het AHA-Erlebnis gehad!

Overigens bestaan er ook krachtenveelhoeken,die in Cremona-diagrammen worden gebruikt ter berekening van oa.tralieliggers.

Re: [wiskunde] Vectoren

door StrangeQuark » di 20 jun 2006, 21:36

Eehm wat zijn krachtendriehoeken dan?

Re: [wiskunde] Vectoren

door oktagon » di 20 jun 2006, 18:46

Was het niet eenvoudiger geweest om te vragen om krachtendriehoeken te tekenen,dat is tenminste te begrijpen!

Re: [wiskunde] Vectoren

door StrangeQuark » zo 18 jun 2006, 18:05

Afbeelding

volgens mij moet je dan dit doen, de rest kan jij ook wel dan toch? Allemaal kop-staart methode.

Waar onderaan H staat moet dus in het originele vierkant G staan. Snap je dat? De optelling is dus EG.