dit topic heet inderdaad Einstein en Autisme. uiteraard had Einstein geen zuiver autisme. Het gaat erom of Einstein al dan niet in het autismespectrum zat (ASS) waar asperger onder valt.
voor het gemak en duidelijkheid heeft de topicstarter het ook autisme genoemd
We zijn geen vakexperten en dus is deze simplificatie gerechtvaardigt.
Inderdaad heb ik het soms voor het gemak autisme genoemd, niet omdat ik het verschil niet weet maar omdat de tekst anders veel te verwarrend wordt voor de doorsneelezer. Het is nogal een mond vol om de hele tijd te moeten spreken van iemand die het Aspergersyndroom heeft. Dat maakt de tekst moeilijk leesbaar en iedereen die het vanaf het begin leest weet waar het over gaat.
Ik stelde in het andere autismetopic dat Einstein waarschijnlijk het syndroom van Asperger had, Veerle heeft terecht een apart topic geopend om hierover te discussiëren.
Mijn persoonlijke opvatting is dat het nog maar de vraag is ofdat het Aspergersyndroom een andere aandoening is dan autisme. Wellicht is dat vooral afhankelijk van de persoon zijn intelligentie en talenten. Een autistisch iemand die intelligenter is en meer talenten heeft zal zich beter ontwikkelen. Hierover is bij mijn beste weten wetenschappelijk nog niets over bekend.
neen, totaal niet. als ik u, zijn foto zou geven, dat is het onmogelijk om te zeggen:' hij is autistisch'
het is niet zoals het cyndroom van Down.
autisme is speciefiek te maken met de hersenen.
bij mijn broer zijn er 1/3 van zijn hersenen afgestorven. een deel van het rekenen/ talen -kan niet echt praten-.
Ik reageer normaal niet op taalfouten maar kan het nu even niet laten. Het is syndroom, niet cyndroom. Dit maar even om te voorkomen dat mensen het verkeerd overnemen.
De meeste mensen die een autistiforme stoornis hebben missen gelukkig niet 1/3de van hun hersenen. Het is maar de vraag ofdat je dat dan wel autisme mag noemen.
Iemand die bijna normale hersenen heeft heeft normaal gesproken meer ontwikkelingsmogelijkheden dan iemand die 1/3de van zijn hersenen mist. Daar moet ik wel bij vermelden dat er gevallen bekend zijn van mensen die ondanks een waterhoofd een bovengemiddelde intelligentie hadden. Fascinerend iets, die hersenen.
wat mij hier stoort aan deze topic, is de link tss Einstein & autisme.
Dat is heel de reden dat dit topic is gestard door Veerle, zoals ik al aangaf.
Waarom heb jij er bezwaar tegen dat hierover serieus gediscussiëerd is?
Bevalt de discussie je niet, dan meng je je er niet in. Ben je het niet eens met de inhoud dan geeft deze discussie jou de kans om ons te overtuigen dat we het verkeerd zien. Hoe dan ook draagt een goede discussie altijd bij tot waarheidsvinding en daar is iedereen bij gebaat.
naar mijn mening heeft Einstein géén enkele syndroom of symptoom van autisme.
Zoal jij hebt kunnen lezen is er vrij brede consensus, ook onder diegenen die niet vinden dat Einstein een autistiforme stoornis had, dat Einstein een aantal symptomen had die kinderen met een autistiforme stoornis hebben.
Dat is ruim voldoende reden om zo'n thesis in te nemen waarover dan gediscussiëerd kan worden.
De symptomen die hij had zijn hier al uitgebreid beschreven. Niemand heeft gezegd dat hij leermoeilijkheden had, dat verzin jij nu.
Hij leerde op een zeer late leeftijd praten, had een ogenschijnlijk éénzijdige intelligentie, was op het oog sociaal onaangepast en had een afwijkende hersenstructuur die ook bij mensen met een autistiforme stoornis voorkomt.
De centrale vraag in deze discussie was hoe deze symptomen te duiden.
och God,.. de ene heeft een kind van 13 jaar de andere op haar +35 jaar.
heeft die dame van 35j dan 'achterstaand'
allee, da's nonsens, hé.
Met alle respect, dit is een vreemde analogie
neen, de waarheid is dat Einstein hunkerde naar kennis. dat ie héél véél tijd in gestoken heeft in zijn onderzoek.
hij zei het zelf:" 1% goed uitvoeren, de rest is 99% geluk hebben"
Inderdaad heeft Einstein net als alle genieën enorm hard moeten werken voor zijn ontdekkingen. Anderen werken ook zeer hard maar doen geen ontdekkingen, talent geeft op zo'n hoog niveau de doorslag. De meeste mensen zullen met enorm hard werken ook geen 2de Johan Cruijff kunnen worden, wel een fatsoenlijke amateurvoetballer.
Einstein zei iets anders, ik citeer: "geniusness is 1% inspiration and 99% perspiration". Het is niet echt te vertalen in het Nederlands.
van daar mijn cynnisch uitspraak over "warpdrive". mensen met autisme verdienen veel aandacht en begrip.
Kinderen die een autistiforme stoornis hebben maar wel goede ontwikkelingsperspectieven hebben (dus vooral het Aspergersyndroom) verdienen het om te weten dat ze net zo veel kunnen bereiken als mensen die geen autistiforme stoornis hebben. Mensen die het Aspergersyndroom hebben kunnen evengoed wetenschapper, astronaut, profvoetballer of president van America worden. Niemand zegt dat je ze moet voorhouden dat ze daar een predispositie voor hebben, dat geloof ik ook niet. Ze hebben wel net zo veel of net zo weinig mogelijkheden als de zgn. 'normale' mensen.
Als je die kindjes depressief wilt maken en ze wilt remmen in hun ontwikkeling dan moet je ze vooral fatalistisch voorhouden dat ze niks kunnen bereiken.
Uiteraard moet je ze niet meer beloven dan dat je kan waarmaken. Bij iemand die het Asperger syndroom heeft, normaal het VWO doet en nooit blijft zitten en slechts een milde achterstand heeft in zijn fijne coördinatie en sociale- en communicatieve vaardigheden houd je hetzelfde voor als bij elk ander kind. Je richt je zo veel mogelijk op een goede ontwikkeling, probeert je kind te helpen om zijn zwaktes te overwinnen en iets met zijn talenten te doen. Je verteld ze in ieder geval
niet"jij hebt het aspergersyndroom, dus jij zal niets bijzonders bereiken". Dan creëer je jouw eigen selffulfilling prophecy.
Als een kind een kernautist is en blijft (dat verandert soms ook, al dan niet door een verkeerde diagnose of een uniek ontwikkelingspatroon) dan ga je hem niet voorhouden dat hij dit of dat kan bereiken terwijl je weet dat dat niet kan. Wat je wel doet is, net als bij elk ander kind, hem proberen te helpen bij het overwinnen van zwaktes en het benutten van zijn talenten. In feite dus gewoon dezelfde houding. Immer bij een normaal begaafd kind houd je ook niet voor dat hij de nieuwe Johan Cruijff wordt. Je kijkt naar het kind zijn mogelijkheden en probeert er zo veel mogelijk uit te halen.
Waarom sommigen dan graag positieve voorbeelden er uit halen van succesvolle mensen die vermoedelijk een autistiforme stoornis hadden?
1. Dat doen alle mensen graag, ook bij kinderen die geen autistiforme stoornis hebben. Hoeveel ouders houden hun kinderen niet een rolmodel voor?
2. Enige tegengas tegen de fatalistische houding van sommigen kan ook geen kwaad om een selffulfilling prophecy te voorkomen (voor wie niet goed is in Engels "ik denk dat iets gebeurd waardoor ik me anders gedraag en daardoor gebeurd wat ik dacht dat zou gebeuren").
ik zeg u: zij hebben een heel andere wereld voor hun ogen... een wereld waar ik nooit in zal geraken.
Dat hangt nogal af van de persoon in kwestie. Inderdaad hebben veel kinderen die een autistiforme stoornis hebben een andere perceptie en een andere verwerking (zeer bekend is de overgevoeligheid voor fysieke prikkels). Ook dit kan je niet veralgemenen naar alle mensen toe die een autistiforme stoornis hebben. Ook is het niet omdat iemand dat als kind heeft dat het daarom ook de rest van zijn leven zo blijft.
Het mooie van de natuur is de enorm grote variatie.
en btw: het had er niet over 'beschaamd' te zijn, maar zelfs voor psychologen is het een raadsel.
Goed dat je dat toelicht want zo kwam het op mij wel over.
Ik veronderstel dat je het hebt over klinische psychologen want voor net afgestudeerde psychologen is dit niet hun vakgebied. Psychologie is een zeer brede studie.
maar niettemin, ... ik heb 'geen' broer zoals een andere 'normale' broer.
ik bedoel, uitgaan; plezier maken; elkaar helpen; enz...
Ik gun het jou en jouw broer oprecht dat dat niet zo zou zijn, probeer er het beste van te maken. Je hebt niet helemaal in de hand waar je mee geconfronteerd wordt, je hebt wel in de hand hoe je er mee omgaat.
ik zou zeggen aan de mensen zoals davinci, en anderen, die niet persoonlijk "leven" met autisme mensen:
probeer het niet te verstaan, wat autistisch is.
Hoe weet jij ofdat wij wel of niet persoonlijk leven met mensen die een autistiforme stoornis hebben?
Ik heb dus wel een autistisch kind van zeer dichtbij zien opgroeien.
Hanna heeft kinderen met een autistiforme stoornis en heeft het zelf ook nog. Het is niet omdat iemand er geen uitspraak over doet dat hij daarom niet veel persoonlijke ervaring heeft met dit onderwerp. Oordeel niet te snel.
Ik denk overigens dat ik best goed versta wat het Aspergersyndroom is.
Nogmaals: Het autistisch spectrum is zeer groot, het varieert van mensen die astronaut kunnen worden tot mensen die hun leven lang in een instelling zitten.
maar, aanvaard ze, dat ze zijn uniek, net zoals u en ik, met andere fysiologie.
Je moet iedereen aanvaarden zoals hij/zij is en tegelijkertijd er naar streven om elkaar zo veel mogelijk sterker te maken. Ofdat iemand wel of niet een autistiforme stoornis heeft dat is weinig relevant.
weet je wat het probleem is, bij 'hersenen': ge kunt het niet meten/testen...
hersenen... da's een maaksel van 'Goddelijke krachten'.
Je kan niet alles meten van de hersenen (nog niet) maar je kan wel degelijk al relevente metingen doen. Deze technologie is jong en sterk in ontwikkeling. We begrijpen nog lang niet alles van de hersenen maar de kennis en vooral het inzicht neemt wel zeer snel toe. De hersenen zijn dus geen mysterieus raadsel.
Ik ben voor een relatieve leek goed op de hoogte van de huidige stand van de hersenwetenschappen. Ik heb recent de nieuwste feitjes vernomen op neurofysiologisch gebied uit de eerste hand.
en nogmaals, persoonlijk, Albert Einstein of andere grote geleerden, ... sorry, dergelijke vgl met 'minderen' (gehandicapten, mongolisme, autisme, mensen met leermoeilijkheden,...) vind ik alles behalve
Ik vind al die mensen die jij noemt even waardevol voor de maatschappij als alle anderen.
Bovendien kan je iemand die het Asperger syndroom heeft echt NIET over één kam scheren met mongolisme, verstandelijk gehandicapten enz.
Mensen die het Aspergersyndroom hebben lijken veel meer op regular Joe dan op mensen uit deze groep.
[quote]dit topic heet inderdaad Einstein en Autisme. uiteraard had Einstein geen zuiver autisme. Het gaat erom of Einstein al dan niet in het autismespectrum zat (ASS) waar asperger onder valt.
voor het gemak en duidelijkheid heeft de topicstarter het ook autisme genoemd
We zijn geen vakexperten en dus is deze simplificatie gerechtvaardigt.[/quote]
Inderdaad heb ik het soms voor het gemak autisme genoemd, niet omdat ik het verschil niet weet maar omdat de tekst anders veel te verwarrend wordt voor de doorsneelezer. Het is nogal een mond vol om de hele tijd te moeten spreken van iemand die het Aspergersyndroom heeft. Dat maakt de tekst moeilijk leesbaar en iedereen die het vanaf het begin leest weet waar het over gaat.
Ik stelde in het andere autismetopic dat Einstein waarschijnlijk het syndroom van Asperger had, Veerle heeft terecht een apart topic geopend om hierover te discussiëren.
Mijn persoonlijke opvatting is dat het nog maar de vraag is ofdat het Aspergersyndroom een andere aandoening is dan autisme. Wellicht is dat vooral afhankelijk van de persoon zijn intelligentie en talenten. Een autistisch iemand die intelligenter is en meer talenten heeft zal zich beter ontwikkelen. Hierover is bij mijn beste weten wetenschappelijk nog niets over bekend.
[quote]neen, totaal niet. als ik u, zijn foto zou geven, dat is het onmogelijk om te zeggen:' hij is autistisch'
het is niet zoals het cyndroom van Down.
autisme is speciefiek te maken met de hersenen.
bij mijn broer zijn er 1/3 van zijn hersenen afgestorven. een deel van het rekenen/ talen -kan niet echt praten-. [/quote]
Ik reageer normaal niet op taalfouten maar kan het nu even niet laten. Het is syndroom, niet cyndroom. Dit maar even om te voorkomen dat mensen het verkeerd overnemen.
De meeste mensen die een autistiforme stoornis hebben missen gelukkig niet 1/3de van hun hersenen. Het is maar de vraag ofdat je dat dan wel autisme mag noemen.
Iemand die bijna normale hersenen heeft heeft normaal gesproken meer ontwikkelingsmogelijkheden dan iemand die 1/3de van zijn hersenen mist. Daar moet ik wel bij vermelden dat er gevallen bekend zijn van mensen die ondanks een waterhoofd een bovengemiddelde intelligentie hadden. Fascinerend iets, die hersenen.
[quote]wat mij hier stoort aan deze topic, is de link tss Einstein & autisme. [/quote]
Dat is heel de reden dat dit topic is gestard door Veerle, zoals ik al aangaf.
Waarom heb jij er bezwaar tegen dat hierover serieus gediscussiëerd is?
Bevalt de discussie je niet, dan meng je je er niet in. Ben je het niet eens met de inhoud dan geeft deze discussie jou de kans om ons te overtuigen dat we het verkeerd zien. Hoe dan ook draagt een goede discussie altijd bij tot waarheidsvinding en daar is iedereen bij gebaat.
[quote]naar mijn mening heeft Einstein géén enkele syndroom of symptoom van autisme. [/quote]
Zoal jij hebt kunnen lezen is er vrij brede consensus, ook onder diegenen die niet vinden dat Einstein een autistiforme stoornis had, dat Einstein een aantal symptomen had die kinderen met een autistiforme stoornis hebben.
Dat is ruim voldoende reden om zo'n thesis in te nemen waarover dan gediscussiëerd kan worden.
De symptomen die hij had zijn hier al uitgebreid beschreven. Niemand heeft gezegd dat hij leermoeilijkheden had, dat verzin jij nu.
Hij leerde op een zeer late leeftijd praten, had een ogenschijnlijk éénzijdige intelligentie, was op het oog sociaal onaangepast en had een afwijkende hersenstructuur die ook bij mensen met een autistiforme stoornis voorkomt.
De centrale vraag in deze discussie was hoe deze symptomen te duiden.
[quote]och God,.. de ene heeft een kind van 13 jaar de andere op haar +35 jaar.
heeft die dame van 35j dan 'achterstaand'
allee, da's nonsens, hé.[/quote]
Met alle respect, dit is een vreemde analogie :)
[quote]neen, de waarheid is dat Einstein hunkerde naar kennis. dat ie héél véél tijd in gestoken heeft in zijn onderzoek.
hij zei het zelf:" 1% goed uitvoeren, de rest is 99% geluk hebben" [/quote]
Inderdaad heeft Einstein net als alle genieën enorm hard moeten werken voor zijn ontdekkingen. Anderen werken ook zeer hard maar doen geen ontdekkingen, talent geeft op zo'n hoog niveau de doorslag. De meeste mensen zullen met enorm hard werken ook geen 2de Johan Cruijff kunnen worden, wel een fatsoenlijke amateurvoetballer.
Einstein zei iets anders, ik citeer: "geniusness is 1% inspiration and 99% perspiration". Het is niet echt te vertalen in het Nederlands.
[quote]van daar mijn cynnisch uitspraak over "warpdrive". mensen met autisme verdienen veel aandacht en begrip. [/quote]
Kinderen die een autistiforme stoornis hebben maar wel goede ontwikkelingsperspectieven hebben (dus vooral het Aspergersyndroom) verdienen het om te weten dat ze net zo veel kunnen bereiken als mensen die geen autistiforme stoornis hebben. Mensen die het Aspergersyndroom hebben kunnen evengoed wetenschapper, astronaut, profvoetballer of president van America worden. Niemand zegt dat je ze moet voorhouden dat ze daar een predispositie voor hebben, dat geloof ik ook niet. Ze hebben wel net zo veel of net zo weinig mogelijkheden als de zgn. 'normale' mensen.
Als je die kindjes depressief wilt maken en ze wilt remmen in hun ontwikkeling dan moet je ze vooral fatalistisch voorhouden dat ze niks kunnen bereiken.
Uiteraard moet je ze niet meer beloven dan dat je kan waarmaken. Bij iemand die het Asperger syndroom heeft, normaal het VWO doet en nooit blijft zitten en slechts een milde achterstand heeft in zijn fijne coördinatie en sociale- en communicatieve vaardigheden houd je hetzelfde voor als bij elk ander kind. Je richt je zo veel mogelijk op een goede ontwikkeling, probeert je kind te helpen om zijn zwaktes te overwinnen en iets met zijn talenten te doen. Je verteld ze in ieder geval [u]niet[/u]"jij hebt het aspergersyndroom, dus jij zal niets bijzonders bereiken". Dan creëer je jouw eigen selffulfilling prophecy.
Als een kind een kernautist is en blijft (dat verandert soms ook, al dan niet door een verkeerde diagnose of een uniek ontwikkelingspatroon) dan ga je hem niet voorhouden dat hij dit of dat kan bereiken terwijl je weet dat dat niet kan. Wat je wel doet is, net als bij elk ander kind, hem proberen te helpen bij het overwinnen van zwaktes en het benutten van zijn talenten. In feite dus gewoon dezelfde houding. Immer bij een normaal begaafd kind houd je ook niet voor dat hij de nieuwe Johan Cruijff wordt. Je kijkt naar het kind zijn mogelijkheden en probeert er zo veel mogelijk uit te halen.
Waarom sommigen dan graag positieve voorbeelden er uit halen van succesvolle mensen die vermoedelijk een autistiforme stoornis hadden?
1. Dat doen alle mensen graag, ook bij kinderen die geen autistiforme stoornis hebben. Hoeveel ouders houden hun kinderen niet een rolmodel voor?
2. Enige tegengas tegen de fatalistische houding van sommigen kan ook geen kwaad om een selffulfilling prophecy te voorkomen (voor wie niet goed is in Engels "ik denk dat iets gebeurd waardoor ik me anders gedraag en daardoor gebeurd wat ik dacht dat zou gebeuren").
[quote]ik zeg u: zij hebben een heel andere wereld voor hun ogen... een wereld waar ik nooit in zal geraken. [/quote]
Dat hangt nogal af van de persoon in kwestie. Inderdaad hebben veel kinderen die een autistiforme stoornis hebben een andere perceptie en een andere verwerking (zeer bekend is de overgevoeligheid voor fysieke prikkels). Ook dit kan je niet veralgemenen naar alle mensen toe die een autistiforme stoornis hebben. Ook is het niet omdat iemand dat als kind heeft dat het daarom ook de rest van zijn leven zo blijft.
Het mooie van de natuur is de enorm grote variatie.
[quote]en btw: het had er niet over 'beschaamd' te zijn, maar zelfs voor psychologen is het een raadsel.[/quote]
Goed dat je dat toelicht want zo kwam het op mij wel over.
Ik veronderstel dat je het hebt over klinische psychologen want voor net afgestudeerde psychologen is dit niet hun vakgebied. Psychologie is een zeer brede studie.
[quote]maar niettemin, ... ik heb 'geen' broer zoals een andere 'normale' broer.
ik bedoel, uitgaan; plezier maken; elkaar helpen; enz... [/quote]
Ik gun het jou en jouw broer oprecht dat dat niet zo zou zijn, probeer er het beste van te maken. Je hebt niet helemaal in de hand waar je mee geconfronteerd wordt, je hebt wel in de hand hoe je er mee omgaat.
[quote]ik zou zeggen aan de mensen zoals davinci, en anderen, die niet persoonlijk "leven" met autisme mensen:
probeer het niet te verstaan, wat autistisch is. [/quote]
Hoe weet jij ofdat wij wel of niet persoonlijk leven met mensen die een autistiforme stoornis hebben?
Ik heb dus wel een autistisch kind van zeer dichtbij zien opgroeien.
Hanna heeft kinderen met een autistiforme stoornis en heeft het zelf ook nog. Het is niet omdat iemand er geen uitspraak over doet dat hij daarom niet veel persoonlijke ervaring heeft met dit onderwerp. Oordeel niet te snel.
Ik denk overigens dat ik best goed versta wat het Aspergersyndroom is.
Nogmaals: Het autistisch spectrum is zeer groot, het varieert van mensen die astronaut kunnen worden tot mensen die hun leven lang in een instelling zitten.
[quote]maar, aanvaard ze, dat ze zijn uniek, net zoals u en ik, met andere fysiologie. [/quote]
Je moet iedereen aanvaarden zoals hij/zij is en tegelijkertijd er naar streven om elkaar zo veel mogelijk sterker te maken. Ofdat iemand wel of niet een autistiforme stoornis heeft dat is weinig relevant.
[quote]weet je wat het probleem is, bij 'hersenen': ge kunt het niet meten/testen...
hersenen... da's een maaksel van 'Goddelijke krachten'. [/quote]
Je kan niet alles meten van de hersenen (nog niet) maar je kan wel degelijk al relevente metingen doen. Deze technologie is jong en sterk in ontwikkeling. We begrijpen nog lang niet alles van de hersenen maar de kennis en vooral het inzicht neemt wel zeer snel toe. De hersenen zijn dus geen mysterieus raadsel.
Ik ben voor een relatieve leek goed op de hoogte van de huidige stand van de hersenwetenschappen. Ik heb recent de nieuwste feitjes vernomen op neurofysiologisch gebied uit de eerste hand.
[quote]en nogmaals, persoonlijk, Albert Einstein of andere grote geleerden, ... sorry, dergelijke vgl met 'minderen' (gehandicapten, mongolisme, autisme, mensen met leermoeilijkheden,...) vind ik alles behalve[/quote]
Ik vind al die mensen die jij noemt even waardevol voor de maatschappij als alle anderen.
Bovendien kan je iemand die het Asperger syndroom heeft echt NIET over één kam scheren met mongolisme, verstandelijk gehandicapten enz.
Mensen die het Aspergersyndroom hebben lijken veel meer op regular Joe dan op mensen uit deze groep.