Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: waarom natuurkunde studeren?

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Syd » di 16 nov 2004, 17:37

*kick* , ik wil volgend jaar Technische gaan Natuurkunde studeren in Delft, dus als iemand ervaring heeft met Delft en de opleiding en faculteit etc. dan hoor ik dat graag. Overigens vroeg ik me af welk gedeelte van wiskunde je toch goed moet begrijpen (lees: goed in moet zijn), ik ben vrijwel in alles goed, maar Doorsnedes maken, Symmetrie en gelijkvormigheid (NT3 onder de VWO'ers)...Gatverdamme, daar heb ik dus echt een hekel aan. Is dit funest ? Want algebra, differentiaalvergelijkingen etc. etc. , dat vind ik echt leuk.


Ik studeer dat nu (eerste-jaars) en algebra is wel erg belangrijk, integreren, differentiaal-vergelijkingen en vectoren, dat is wel het belangrijkste.

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Bart » di 16 nov 2004, 17:20

Niet te vergelijken ? qua moeilijkheidsgraad begrijp ik, maar met B2 doe je toch ook niks anders dan bewijzen ?
Qua moeilijksheidgraad valt het wel mee. Het is vooral het anders denken.

Ik heb nooit wiskunde B2 gehad (zat nog in het oude Mammoet systeem), dus heb geen idee wat je nu krijgt.

Met bewijzen moet je bijvoorbeeld denken aan inductie, het bewijzen van verschillende convergenties en of verzamelingen meetbaar zijn.

Verder ook Lineaire algebra (matrix rekenen en transformaties toepassen), vector calculus (gradienten, divergentie curl etc), complexe analyse (de wiskunde achter het complexe vlak & topologie).

Differentiaal rekenen daarentegen is echt natuurkunde.

Re: waarom natuurkunde studeren?

door 2997924585 » di 16 nov 2004, 11:44

De wiskunde op de middelbare school is zeker niet te vergelijken met wat je op de universiteit krijgt. Dit zal in het begin best moeilijk zijn omdat er veel bewijswerk in zit (en dat is droog).


Niet te vergelijken ? qua moeilijkheidsgraad begrijp ik, maar met B2 doe je toch ook niks anders dan bewijzen ?

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Bart » di 16 nov 2004, 11:28

De wiskunde op de middelbare school is zeker niet te vergelijken met wat je op de universiteit krijgt. Dit zal in het begin best moeilijk zijn omdat er veel bewijswerk in zit (en dat is droog).

Re: waarom natuurkunde studeren?

door 2997924585 » di 16 nov 2004, 10:32

*kick* , ik wil volgend jaar Technische gaan Natuurkunde studeren in Delft, dus als iemand ervaring heeft met Delft en de opleiding en faculteit etc. dan hoor ik dat graag. Overigens vroeg ik me af welk gedeelte van wiskunde je toch goed moet begrijpen (lees: goed in moet zijn), ik ben vrijwel in alles goed, maar Doorsnedes maken, Symmetrie en gelijkvormigheid (NT3 onder de VWO'ers)...Gatverdamme, daar heb ik dus echt een hekel aan. Is dit funest ? Want algebra, differentiaalvergelijkingen etc. etc. , dat vind ik echt leuk.

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Anonymous » zo 31 okt 2004, 23:05

Ik heb zelf voor Natuurkunde gekozen (een jaar geleden).

Verwacht;

-Veel wiskunde.

-Geen formules invullen of in elkaar invullen als een aapje, zoals op de middelbare school

-Weinig huiswerk, maar wel lang over dingen willen/kunnen nadenken en interesse hebben.

-Je kan in een apart wereldje komen omdat 75% nerd is en 1% vrouw (achtig)

-WO Natuurkunde is niet technisch maar theretisch.

-na natuurkunde op het WO studeren kom je meestal terecht in het onderzoek, bedrijfsleven of onderwijs.

-cijfer op eindexamen zegt absoluut niets. het gaat namelijk ook om de tijd die je erin gestopt hebt. dus als je 0 tijd aan besteed en toch een 7 haalt zit je zeker ok.

-Je bepaald zelf hoe snel je studeert (althans bij ons), of je komt naar colleges etc. Dit hangt gewoon af van hoe makkelijk het vak je afgaat. Een indicatie of je goed bent in Natuurkunde, is of je op het VWO denkstappen tijdens uitleg als eerste of een van de eersten in de klas doorziet, de oplossing weet. Natuurkunde is niet te leren als je het niet begrijpt. En natuurkunde is heel snel te leren als je groot natuurkundig inzicht hebt.

-Studeer in utrecht. Lekker persoonlijke begeleiding, weinig leerlingen dus extra aandacht (ze willen dat je je punten haalt) etc. Verder doceert de Nobelprijs winnaard Gerard 't Hooft daar.

ow ja om tegenvallers te voorkomen. Wat je nu (6VWO) van Natuurkunde weet is echt peanuts!!!

Gewoon een leuke interessante studie dus.

En wat je misschien kan doen is eens een emailtje sturen naar de dictatenverkoop van de Universiteit (www.phys.uu.nl) en dan voor circa 3 euro een dictaat van een eerstejaars vak als Infinitesimaalrekening of relativiteitstheorie/Mechanica aan te schaffen (per post?). Dan heb je een idee wat je gaat krijgen.

In Utrecht wordt een studentenkiezersfinale ofzoiets gehouden. Een soort Open Dag waarbij je ook in het laboratorium (bij Deeltjesversnellers :shock: ) mag kijken en colleges gegeven worden. Loop daar een keertje mee!!! www.phys.uu.nl dus

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Mafkees » wo 27 okt 2004, 14:16

Ik heb net m'n diploma technische natuurkunde gehaald op HBO. Ze benoemen deze opleiding als 1 van de moeilijkste op HBO, maar als je je er echt voor interesseert is de gehele opleiding een peuleschil. Je hebt echt geen 50 tot 60 uur per week nodig. Als het je een beetje ligt dan hoef je niet eens te leren voor de tentamens.


I couldn't agree more! Afbeelding

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Magnetoow » ma 25 okt 2004, 16:09

Een van de leukste en meest toepasbare dingen die ik tijdens mijn studie Natuurkunde heb geleerd is om bijvoorbeeld problemen vanaf een afstand te benaderen en er zodoende eerst proberen vanaf een objectief standpunt naar te kijken. Dit zorgt vaak voor (anderen) (on) logische oplossingen waar anderen niet aan hebben gedacht of kunnen denken, maar waarmee je wel het probleem 'tackeled'.

Hiernaast is het heel apart om alle huis- tuin en keuken perikelen te kunnen linken aan onderwerpen die direct met Natuurkunde te maken hebben. Bijvoorbeeld waarom een schaal in een magnetron moet draaien, waarom een TL-buis eerst flikkert voordat ie 'ontbrandt' en waarom de hemel blauw is en bijvoorbeeld niet groen....

Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen, maar grofweg is Natuurkunde echt een soort van manier van leven te noemen..... of is dit erg vergezocht?

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Bart » vr 15 okt 2004, 19:19

nevermind schreef:ik ben een laatstejaars student in het middelbaar onderwijs, en ik zou graag volgend jaar natuurkunde gaan studeren

ik twijfel alleen nog omdat ik niet weet wat mijn mogelijkheden zijn na die studies, als je weet dak ik lesgeven niet echt zie zitten
Mogelijkheden na de studie zijn eindeloos. Je kunt in principe overal terecht komen omdat je de gave hebt om analytisch en georganiseerd te denken (dit kan dus ook tot management functies leiden).

Verder moet je er rekening mee houden dat er aardig portie wiskunde in zit (eerste jaar universiteit is 50% natuurkunde 40% wiskunde en 10% informatica).

Ik zou aanbevelen dat je toch met minimaal een zeven voor zowel natuurkunde als wiskunde eindigt op je examen.

Natuurkunde kent specifieke richtingen, en misschien is het wel handig om daar over na te denken (niet elke universiteit heeft alle richtingen).

Zo heb je de natuukunde variant (met o.a. de masters theoretische, experimenteel, onderwijs en bedrijf), de variant Technische Natuukunde (met de masters technische natuurkunde, fysische informatica en biomedische technologie). Ook sterrenkunde valt deels onder natuurkunde, omdat dit eigenlijk alleen een master richting is.

Weet je nou echt niet welke richting je wilt doen, dan beveel ik je aan om in Groningen te gaan studeren. Dit is namelijk de enige (!) universiteit die alle richtingen aanbied, samen met de mogelijkheid om in de eerste twee jaar nog te kunnen switchen. Verder is Groningen natuurlijk een hele leuke stad. :shock:

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Anonymous » vr 15 okt 2004, 18:32

Ik heb net m'n diploma technische natuurkunde gehaald op HBO. Ze benoemen deze opleiding als 1 van de moeilijkste op HBO, maar als je je er echt voor interesseert is de gehele opleiding een peuleschil. Je hebt echt geen 50 tot 60 uur per week nodig. Als het je een beetje ligt dan hoef je niet eens te leren voor de tentamens.

Alleen nu een baan vinden is wat moeilijker. Iemand misschien nog tips voor een werkzoekende bachelor of science??

Re: waarom natuurkunde studeren?

door DePurpereWolf » wo 29 okt 2003, 10:39

Mischien kan deze enquete meer informatie bieden. De enquete is gehouden onder 500 ingenieurs die Technische Natuurkunde op de HBO hebben gehaald.

http://www.nikhef.nl/~ed/NNV/hborap.html

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Anonymous » zo 12 okt 2003, 14:53

Het is waar dat je meestal als NERD wordt aangezien want meer dan 80% die samen met mij de opleiding Technische Natuurkunde volgt is het ook. :shock:

Er is niets mis met mijn persoonlijke sociale leven, ik ga uit wanneer ik wil. De hoeveelheid werk die je eraan moet besteden val echt mee. Ik leer eignelijk alleen kort voor tentamens. De stof die je moet leren is meer "begrijp stof". Als je het begrijpt, en dan bedoel ik niet die formules uit de kop stampen, dan valt het reuze mee.

Ik zit nu in het laatste jaar, en leer ook nog steeds nieuwe en vooral leuke dingen. Het vakgebied is zoo breed dat je zowat overal aan de slag kan. Voor mij is het echt een super studie, zou niets anders willen.

PS: houd er wel rekening mee er zeker een gedeeltevan je klas sociaal minder begaafd zal zijn.

Re: waarom natuurkunde studeren?

door mngm » zo 12 okt 2003, 09:45

Kunnen jullie een beetje specifiëren wat jullie bedoelen met veel werk?

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Bro » do 09 okt 2003, 13:04

Ik heb verschillende posts verwijderd. Hou het wetenschappelijk of anders gaat de thred op slot.

Het Beheer.

Re: waarom natuurkunde studeren?

door Anonymous » do 09 okt 2003, 12:29

Ik studeer nu voor mijn derde jaar natuurkunde techniek, maar ze hebben wel gelijk:

Ik heb nooit een vriendin (alleen een keer een lelijke scharrel)

Ik heb nooit tijd voor mijn vrienden, vanwege verslagen en bergen leerwerk, enz.

Ik word uitgescholden voor nerd, en andere dingen.

Maar daar tegenover staat, dat ik (geen eigendunk) wel slim ben, en erg makkelijk dingen kan oplossen.

Over het vinden van een goede baan, is het maar net hoe je het ziet.

Ik denk dat er heus wel kans is op een goede baan voor natuurkunde techniek studenten zegmaar....