Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Temperatuur open haard

Re: Temperatuur open haard

door bats » zo 27 aug 2006, 00:36

wkuipers schreef:Heeft iemand een idee hoe heet een open haard gemiddeld is? Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!

maar we hebben alleen geen idee hoe heet een open haard is... onze laserthermometer kan de warmte niet aan.. dus het is iig 300 gradencelcius +
Ik heb thuis een houtkachel en bij gewoon houtstoken, dus als ik de luchttoevoer smoor, dan wordt het in het gloed zo'n 1100 tot 1200*C, dit heb ik gemeten met een thermometer met een RVS-voeler. Met deze thermometer kan ik overgens temperaturen meten tot 1370*C. Bij nog hogere temperaturen geeft ie ERROR o.i.d. aan.

Maar goed om even terug te komen op je vraag over hoe heet het bij jou in de openhaard wordt, denk ik zelf dat de temperatuur in de openhaard iets lager is dan bij mij in de houtkachel, omdat bij een openhaard zo'n 70 tot 80% van de warmte door de schoorsteen verdwijnt, en bij een beetje houtkachel is dat zo'n 30 tot 40%. Een houtkachel houdt de warmte dus veel beter vast.

Maar ik denk dat het in de openhaard als je goed stookt het wel tegen de 1.000*C wordt. En inderdaad dan zal koper nog net niet smelten, aangezien het smeltpunt van koper 1.083*C is.

Off topic:

Overgens wil ik nog wel even vermelden, dat als ik mijn houtkachel flink opstook en al het hout gloed is geworden (de kachel brandt dan blauw) en ik zou alle luchttoevoeren helemaal open zetten, ik wel eens heb meegemaakt dat zelfs een ijzeren spijker is gesmolten!

Dus een houtkachel kan bij enige oververhitting dus >1.535*C worden, in mijn geval. Dit ga ik vanzelf niet meten met mijn thermometer, aangezien de voeler dan kapot gaat en ook smelten kan.

Re: Temperatuur open haard

door Jan van de Velde » zo 16 jul 2006, 14:35

Ik had ook niet de indruk dat Franske dit niet wist, maar ik heb al vaker discussies zien verwarren op basis van voorwaardelijke beweringen zonder vermelding van de voorwaarden. Vandaar mijn toevoeging. :P

dus:
Yep, ik was van plan om dit tussen haakjes achter mijn eerste opmerking te plaatsen
ik kan aanbevelen om dat in het vervolg toch maar te doen :roll:

Re: Temperatuur open haard

door Franske » zo 16 jul 2006, 13:46

Jan van de Velde schreef:
Nog 2 kleine opmerkingen:  

- Water zal nooit 'heter' worden dan 100 graden C.  

- Ik zou eerts het water circuleren voordat je gaat stoken. Er zit altijd een kans in dat je de leiding kapotstookt als ie droog staat. Dit gebeurt bij ketels namelijk ook
Dan heb ik hierbij nog één kleine opmerking: In een gesloten systeem krijg je water makkelijk boven de 100°C. Als je tot 22.106Pa (220 bar) gaat haal je zelfs de 374°C. (kritieke temperatuur)
Yep, ik was van plan om dit tussen haakjes achter mijn eerste opmerking te plaatsen, maar wat ik begrijp van het geheel, gaat het om niet gesloten systeem.

Volgens mij hoort deze vraag bij deze topic:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=34165

Re: Temperatuur open haard

door Jan van de Velde » zo 16 jul 2006, 13:17

Nog 2 kleine opmerkingen:  

- Water zal nooit 'heter' worden dan 100 graden C.  

- Ik zou eerts het water circuleren voordat je gaat stoken. Er zit altijd een kans in dat je de leiding kapotstookt als ie droog staat. Dit gebeurt bij ketels namelijk ook
Dan heb ik hierbij nog één kleine opmerking: In een gesloten systeem krijg je water makkelijk boven de 100°C. Als je tot 22.106Pa (220 bar) gaat haal je zelfs de 374°C. (kritieke temperatuur)

Re: Temperatuur open haard

door Franske » zo 16 jul 2006, 12:29

wkuipers schreef:das juist mooi, want het is de bedoeling dat de leiding niet smelt in mijn hootgestookte terraskachel.. thanks for the ervaringsdeskundigheid :P

en thnx voor de links
Nog 2 kleine opmerkingen:

- Water zal nooit 'heter' worden dan 100 graden C.

- Ik zou eerts het water circuleren voordat je gaat stoken. Er zit altijd een kans in dat je de leiding kapotstookt als ie droog staat. Dit gebeurt bij ketels namelijk ook.

Veel plezier :roll:

Re: Temperatuur open haard

door 8000rpm » za 15 jul 2006, 20:05

Bij normaal gebruik zal het voor niet zo het worden, als je echter van flink doorstoken houdt (veel met een blower lucht erbij bv.) dan kan het flink heet worden. Ik had ooit een stalen tuinhaard, daar kon je de wanden zonder al te veel moeite roodgloeiend krijgen (veel klein snoeihout). Koper smelten heb ik niet geprobeerd, maar aluminium ging erg makkelijk.

Koperen waterleiding waar ook daadwerkelijk water door heen loopt (zwembadje verwarmen?) zal niet snel smelten, de warmte gaat in het water zitten. (vergelijk papieren bakje met water boven vlam).

Re: Temperatuur open haard

door wkuipers » za 15 jul 2006, 16:54

das juist mooi, want het is de bedoeling dat de leiding niet smelt in mijn hootgestookte terraskachel.. thanks for the ervaringsdeskundigheid :roll:

en thnx voor de links

Re: Temperatuur open haard

door Franske » za 15 jul 2006, 15:53

waterleiding smelten lukt ook niet denk je?
Misschien in een smeltkroes en heel veel zuurstof toevoeren. Misschien zou je kolen of cokes moeten gaan stoken. Mensen uit de het verleden is het ook gelukt!

smelttemperatuur van koper is 1083 graden celcius.

en nog wat leuke links:

http://www.angelfire.com/me/ik/koper.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bronswerk

Re: Temperatuur open haard

door wkuipers » za 15 jul 2006, 15:08

wkuipers schreef:Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!
Hoe heet het wordt weet ik niet, maar koper smelten zal heel moeilijk gaan. Wij hebben jaren lang een houtkachel gehad en daar was het al heel moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Bij mijn weten is het rendement en temperatuur van een houtkachel vele malen lager bij een open haard, mede door de manier waarop zuurstof wordt toegevoerd.
terraskachel is zeker te vergelijken met open haard...

waterleiding smelten lukt ook niet denk je?

Re: Temperatuur open haard

door Franske » za 15 jul 2006, 14:42

Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!


Hoe heet het wordt weet ik niet, maar koper smelten zal heel moeilijk gaan. Wij hebben jaren lang een houtkachel gehad en daar was het al heel moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Bij mijn weten is het rendement en temperatuur van een houtkachel vele malen lager bij een open haard, mede door de manier waarop zuurstof wordt toegevoerd.

Re: Temperatuur open haard

door oktagon » za 15 jul 2006, 14:11

Bij mijn weten is de ontstekingstemperatuur van hout 450 gr.Celcius,de vlammenwarmte zou hoger moeten zijn.

Vraag eens bij jullie brandweer!

Temperatuur open haard

door wkuipers » za 15 jul 2006, 12:26

Heeft iemand een idee hoe heet een open haard gemiddeld is? Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!

maar we hebben alleen geen idee hoe heet een open haard is... onze laserthermometer kan de warmte niet aan.. dus het is iig 300 gradencelcius +