Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door collegavanerik » do 01 sep 2005, 22:58

Met dzee lnik heof je het neit zlef te sicerjvhn maar deot de cpetoumr het voor je. :shock:

http://www.stevesachs.com/jumbler.cgi

lnik van:

http://www.mrc-cbu.cam.ac.uk/personal/matt...avis/Cmabrigde/

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Anonymous » vr 05 aug 2005, 15:50

Dit lukt denk ik alleen bij redelijk veel gebruikte woorden.

En in een zin gaat dit toch ook al veel gemakkelijker?

-atrlsuït

-Atrlsuït is de omgekeerde betekenis van een egoïst.

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Merel12 » vr 05 aug 2005, 13:10

Hllao amlelaal,

Luek froum is dit! Ik kawm heir al een pjosoe mleeeezn maar dit vnid ik ehct gleidweg! Mijeloik om zo een brichet te schervijn twoeruns. Zednor een fuot te meakn. ..Ik weet neit of dat gleukt is. : ;) Maar ach, het is wel luek om het te preboern!

Greotjes, Mreel12 :shock:

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door I love stars » wo 25 mei 2005, 18:14

collegavanerik schreef:dit is moeilijker
A.Karim schreef:
In dzee mcabraee acibamne konlk in een srtinseie heok oeneps ene ruidcuil giejmerl: een ktwtrndeeee kubwis sms'te met een valinenksg een gvepemdïroiesre rap naar het mboeile nemumr van de purmis ientr praes odner de pbleitezegorrs voor ozne nmoern en wedaran.
niet spieken :wink: http://home.wanadoo.nl/rhs/dictee2004.html
Die bovenste lukt mij :shock: , met slechts een kleine vertraging.

Van het bovenstaande stuk herken ik slechts maar, een paar woorden. ;)

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Anonymous » ma 23 mei 2005, 00:05

dit is moeilijker
In dzee mcabraee acibamne konlk in een srtinseie heok oeneps ene ruidcuil giejmerl: een ktwtrndeeee kubwis sms'te met een valinenksg een gvepemdïroiesre rap naar het mboeile nemumr van de purmis ientr praes odner de pbleitezegorrs voor ozne nmoern en wedaran.
niet spieken :wink:

http://home.wanadoo.nl/rhs/dictee2004.html

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Luke » wo 10 nov 2004, 20:54

Ik heb in 2003 op de TU een tweedaagse cursus coderingstheorie gevolgd. Daar begonnen ze ook met een voorbeeld waarbij de letters door elkaar geshud waren. Later ging we over op binaire taal en leerden we hoe computers de fouten uit woorden van alleen enen en nullen kunnen halen. Dat was echt tof.

Wiskunde is makkelijker als je denkt.

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Knownothing » wo 13 okt 2004, 17:15

Red BoriZ schreef:Nou dat gaan we testen:

- mteestyesem

- pilteiok

- fsetein (festijn is met een lange ij)

- btuurennovijlnak

Even niet verder kijken tot je denkt dat je weet wat het is.
Een goed voorbeeld! Ik denk dat de meeste mensen "meetsysteem" wel het gemakkelijkste herkend zullen hebben (ik ook). Dat komt volgens mij omdat je daar de twee deelwoorden in herkent: mtee-styesem.

De drie volgenden vond ik moeilijker (ookal zijn de woorden korter dan meetsysteem, de letters staan wel beter gemixt!)

"Bovennatuurlijk" heb ik ook niet gevonden. Als je naar het oorspronkelijke bericht ("Vlgones een oznrdeeok...") kijkt dan zul je ook merken dat de meeste letters in de langere woorden (oznrdeeok - uvinretsiet - blegnaijrk - wllikueirg - vrelvogens ) niet zo heel goed door elkaar gemixt zijn.

Men kan wel argumenteren dat er bij dit lijstje een bijkomende moeilijkheid heeft omdat de lezer de context moet missen.

Toevoeging Hier is de bron zie! Ik wist dat ik er ergens iets over op een website gelezen had, maar kon ze niet meer terugvinden!

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Mafkees » wo 13 okt 2004, 17:03

Bio schreef:Ik heb dit voorbeeldje laatst al eens bij een discussie geplaatst inderdaad. Toen kwam iemand (Knownothing?) met de opmerking dat het ook niet meer opgaat als je langere woorden hebt of samengestelde woorden. Het is dus inderdaad maar een fabeltje. En je kan de woorden ook ontcijferen aan de hand van de context.
Nou dat gaan we testen:

- mteestyesem

- pilteiok

- fsetein (festijn is met een lange ij)

- btuurennovijlnak

Even niet verder kijken tot je denkt dat je weet wat het is.

- meetsysteem

- politiek

- fietsen

- bovennatuurlijk
Die festijn had je er beter niet naast kunnen zetten! Verder kon ik btuurennovijlnak niet ontcijferen...Myth busted! 8)

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Red BoriZ » wo 13 okt 2004, 16:13

Ik heb dit voorbeeldje laatst al eens bij een discussie geplaatst inderdaad. Toen kwam iemand (Knownothing?) met de opmerking dat het ook niet meer opgaat als je langere woorden hebt of samengestelde woorden. Het is dus inderdaad maar een fabeltje. En je kan de woorden ook ontcijferen aan de hand van de context.
Nou dat gaan we testen:

- mteestyesem

- pilteiok

- fsetein (festijn is met een lange ij)

- btuurennovijlnak

Even niet verder kijken tot je denkt dat je weet wat het is.

- meetsysteem

- politiek

- fietsen

- bovennatuurlijk

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Bio » wo 13 okt 2004, 16:04

Ik heb dit voorbeeldje laatst al eens bij een discussie geplaatst inderdaad. Toen kwam iemand (Knownothing?) met de opmerking dat het ook niet meer opgaat als je langere woorden hebt of samengestelde woorden. Het is dus inderdaad maar een fabeltje. En je kan de woorden ook ontcijferen aan de hand van de context.

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Red BoriZ » wo 13 okt 2004, 09:27

Dit was al langer bekend, maar het is wel zeer leuk dat iemand het hier uitprobeerd. Ik kom er goed uit, maar met al die E's wordt het toch moeilijk.

Als je heel snel leest lees je alleen maar de eerst en laatste letter van het woord goed de middelste worden dan automatisch geordend, omdat je de woorden naar zinsverband en grammatica al weet.

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Mafkees » di 12 okt 2004, 21:31

jpp schreef:Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in

wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk

is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De

rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut

vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer

op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

En je kunt het nog gewoon lezen ook dus het klopt

Het zal ook nog vast en zeker door iemand verklaart kunnen worden :shock:
Dit is echt bizar! ;) Het heeft volgens mij vooral met woordenschat en grammaticaal inzicht te maken; aangezien alle lidwoorden gewoon in de juist volgorde staan (en uiteraard alle andere woorden van drie letters of minder) weet je dus al waar je zelfstandige naamwoorden mag verwachten. De andere woorden van drie letters of minder zijn vaak voorzetsels, die de rest van de zinsstructuur verraden. Dat is mijn verklaring. ;)

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Rita de Pita » zo 30 nov 2003, 11:42

hee bedeel je? es det zeels dee dechter...verrek ek ben zeen neem vergeten...hee schreef eeet een beek zender de letter 'e' te gebreeken en eek een pelendreemgedecht ven wel 500 weerden!!! kent eemend dee? ek zee z'n neem wel deezend keer kennen zeggen, meer ek ben hem kweet!

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door Wouter_Masselink » wo 19 nov 2003, 09:31

als je alle klinkers weglaat of ze bijvoorbeeld vervangt voor een E, dan kan je het alsnog lezen.

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

door jpp » zo 09 nov 2003, 20:50

Jakie, het is jammer dat je het antwoord eral bij geschreven heb, anders was misschien wel het tegenbewijs geleverd kunnen worden. :wink: