door Rudeoffline » wo 13 dec 2006, 21:48
Leuke gast schreef:Ja, ik bedoel inderdaad of bijvoorbeeld een electron alle 4 natuurkrachten ondervindt.
of zou een electron bijvoorbeeld niet gevoel zijn voor een van de 4 natuurkrachten? En hoe liggen de verhoudingen tussen de 4 krachten op een bepaald type quarck?
sorry dat ik zo veel vraag, maar ik vind het interessant onderwerp.
Je moet je nooit verontschuldigen dat je teveel vraagt.
Een elektron bijvoorbeeld is gevoelig voor de elektromagnetische kracht, want het heeft een lading. Het is gevoelig voor de zwaartekracht, want het heeft een rustmassa en bezit energie. Het is gevoelig voor de zwakke wisselwerking, want een elektron is een lepton, en leptonen zijn gevoelig voor de zwakke wisselwerking. Maar, een elektron is NIET gevoelig voor de sterke kernkracht. Want die sterke kernkracht werkt nou weer juist niet op leptonen. Die zwaartekracht mag je weer negeren, omdat die zo verschrikkelijk zwak is.
Een neutrino bijvoorbeeld, heeft geen lading, en is dus niet gevoelig voor de elektromagnetische kracht. Het is een lepton, en is dus ook niet gevoelig voor de sterke kracht. En de zwaartekracht is gewoonweg verwaarloosbaar klein. Dus ze interacteert alleen via de zwakke wisselwerking. Dat zorgt ervoor, dat een neutrino bijvoorbeeld prima door een stuk staal van een paar lichtjaar dik kan reizen, voordat het een interactie met een atoomkern in dat staal aangaat; ze is immers maar gevoelig voor 1 kracht, en dat is ook nog eens de ZWAKKE kernkracht.
Hoe de verhoudingen precies liggen van die krachten op een quark is wat lastig uit te rekenen, maar de sterke kernkracht zal verreweg de grootste kracht zijn. De elektromagnetische kracht is geloof ik een factor 100 kleiner, en de zwakke kernkracht weer een bepaalde factor kleiner.
[quote='Leuke gast']Ja, ik bedoel inderdaad of bijvoorbeeld een electron alle 4 natuurkrachten ondervindt.
of zou een electron bijvoorbeeld niet gevoel zijn voor een van de 4 natuurkrachten? En hoe liggen de verhoudingen tussen de 4 krachten op een bepaald type quarck?
sorry dat ik zo veel vraag, maar ik vind het interessant onderwerp.[/quote]
Je moet je nooit verontschuldigen dat je teveel vraagt.
Een elektron bijvoorbeeld is gevoelig voor de elektromagnetische kracht, want het heeft een lading. Het is gevoelig voor de zwaartekracht, want het heeft een rustmassa en bezit energie. Het is gevoelig voor de zwakke wisselwerking, want een elektron is een lepton, en leptonen zijn gevoelig voor de zwakke wisselwerking. Maar, een elektron is NIET gevoelig voor de sterke kernkracht. Want die sterke kernkracht werkt nou weer juist niet op leptonen. Die zwaartekracht mag je weer negeren, omdat die zo verschrikkelijk zwak is.
Een neutrino bijvoorbeeld, heeft geen lading, en is dus niet gevoelig voor de elektromagnetische kracht. Het is een lepton, en is dus ook niet gevoelig voor de sterke kracht. En de zwaartekracht is gewoonweg verwaarloosbaar klein. Dus ze interacteert alleen via de zwakke wisselwerking. Dat zorgt ervoor, dat een neutrino bijvoorbeeld prima door een stuk staal van een paar lichtjaar dik kan reizen, voordat het een interactie met een atoomkern in dat staal aangaat; ze is immers maar gevoelig voor 1 kracht, en dat is ook nog eens de ZWAKKE kernkracht.
Hoe de verhoudingen precies liggen van die krachten op een quark is wat lastig uit te rekenen, maar de sterke kernkracht zal verreweg de grootste kracht zijn. De elektromagnetische kracht is geloof ik een factor 100 kleiner, en de zwakke kernkracht weer een bepaalde factor kleiner.