Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Math-E-Mad-X » vr 15 dec 2006, 22:45

Rudeoffline schreef:
Math-E-Mad-X schreef:
Rudeoffline schreef:
Omdat je scalar opbouwd met producten van een spinor maal een spinor hermitisch getransponeerd maal een gammamatrix.
Dan krijg je toch een 4-vector? er zijn immers 4 gamma matrices en voor iedere matrix krijg je op deze wijze één component. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ja, en daar dan contracties tussen.
Je bedoelt contracties tussen twee 4-vectoren die beide zijn opgebouwd uit 2 spinoren en een gammamatrix?

(Sorry, beetje late reactie van me [rr] )

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Math-E-Mad-X » vr 15 dec 2006, 22:39

Leuke gast schreef:
Rudeoffline schreef:
Een deeltje " bezit geen kracht". Je kunt wel kijken hoe gevoelig een deeltje voor een bepaalde kracht is. Bij de elektromagnetische en de zwaartekracht is dat vrij eenvoudig; daar bepaalt de lading en de massa van het deeltje de gevoeligheid. Verder geloof ik dat een elektron bv net zo gevoelig voor de zwakke kernkracht is als een quark; je gebruikt dezelfde koppelingsconstante ervoor. Maar je vraagstelling is denk ik dus een beetje scheef [rr]
maar bestaat er een tabel vorm waarin alle quarks staan met daarbij behorende absolute gevoeligheid voor iedere kracht? (een soort periodiek systeem alla quarks)
Ja, maar volgens mij verschillen de quarks voornamelijk in lading en massa.

Up, Charm en Top hebben lading +2/3 terwijl Down, Strange en Bottom lading -1/3 hebben. Voor sterke en zwakke kernkracht zijn ze dacht ik allemaal even gevoelig.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Leuke gast » vr 15 dec 2006, 15:04

Een deeltje " bezit geen kracht". Je kunt wel kijken hoe gevoelig een deeltje voor een bepaalde kracht is. Bij de elektromagnetische en de zwaartekracht is dat vrij eenvoudig; daar bepaalt de lading en de massa van het deeltje de gevoeligheid. Verder geloof ik dat een elektron bv net zo gevoelig voor de zwakke kernkracht is als een quark; je gebruikt dezelfde koppelingsconstante ervoor. Maar je vraagstelling is denk ik dus een beetje scheef [rr]


maar bestaat er een tabel vorm waarin alle quarks staan met daarbij behorende absolute gevoeligheid voor iedere kracht? (een soort periodiek systeem alla quarks)

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Rudeoffline » vr 15 dec 2006, 10:10

Leuke gast schreef:
Rudeoffline schreef:
Leuke gast schreef:er is dus niet echt een verhouding?,

dus bijvoorbeeld een photon 25% door de zakke kracht wordt beinvloed.
Hoe bedoel je dat?

Een foton is nou overigens weer net niet gevoelig voor de zwakke kracht; het is de overbrenger van de elektromagnetische kracht.
ik bedoel meer verhoudingen in percentages,

bijvoorbeeld: een electron bezit 100% elektromagnetische kracht 10% sterke kracht, en 0% zwakke kracht en 100% zwaarte kracht

in soort tabel vorm voor alle quarks.
Een deeltje " bezit geen kracht". Je kunt wel kijken hoe gevoelig een deeltje voor een bepaalde kracht is. Bij de elektromagnetische en de zwaartekracht is dat vrij eenvoudig; daar bepaalt de lading en de massa van het deeltje de gevoeligheid. Verder geloof ik dat een elektron bv net zo gevoelig voor de zwakke kernkracht is als een quark; je gebruikt dezelfde koppelingsconstante ervoor. Maar je vraagstelling is denk ik dus een beetje scheef [rr]

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Leuke gast » do 14 dec 2006, 23:29

Rudeoffline schreef:
Leuke gast schreef:er is dus niet echt een verhouding?,

dus bijvoorbeeld een photon 25% door de zakke kracht wordt beinvloed.
Hoe bedoel je dat?

Een foton is nou overigens weer net niet gevoelig voor de zwakke kracht; het is de overbrenger van de elektromagnetische kracht.
ik bedoel meer verhoudingen in percentages,

bijvoorbeeld: een electron bezit 100% elektromagnetische kracht 10% sterke kracht, en 0% zwakke kracht en 100% zwaarte kracht

in soort tabel vorm voor alle quarks.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Gurdebeke » do 14 dec 2006, 22:12

ik heb ook een vraag over de vier fundamentele krachten... :)

wie heeft ze eigenlijk voor het eerst alle vier expliciet opgeschreven, en gezegd: dit zijn nu de vier fundamentele krachten, meer zijn er niet. En wanneer?

:)

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Rudeoffline » do 14 dec 2006, 12:57

Leuke gast schreef:er is dus niet echt een verhouding?,

dus bijvoorbeeld een photon 25% door de zakke kracht wordt beinvloed.
Hoe bedoel je dat?

Een foton is nou overigens weer net niet gevoelig voor de zwakke kracht; het is de overbrenger van de elektromagnetische kracht.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Leuke gast » wo 13 dec 2006, 22:35

er is dus niet echt een verhouding?,

dus bijvoorbeeld een photon 25% door de zakke kracht wordt beinvloed.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Rudeoffline » wo 13 dec 2006, 21:48

Leuke gast schreef:Ja, ik bedoel inderdaad of bijvoorbeeld een electron alle 4 natuurkrachten ondervindt.

of zou een electron bijvoorbeeld niet gevoel zijn voor een van de 4 natuurkrachten? En hoe liggen de verhoudingen tussen de 4 krachten op een bepaald type quarck?

sorry dat ik zo veel vraag, maar ik vind het interessant onderwerp.
Je moet je nooit verontschuldigen dat je teveel vraagt.

Een elektron bijvoorbeeld is gevoelig voor de elektromagnetische kracht, want het heeft een lading. Het is gevoelig voor de zwaartekracht, want het heeft een rustmassa en bezit energie. Het is gevoelig voor de zwakke wisselwerking, want een elektron is een lepton, en leptonen zijn gevoelig voor de zwakke wisselwerking. Maar, een elektron is NIET gevoelig voor de sterke kernkracht. Want die sterke kernkracht werkt nou weer juist niet op leptonen. Die zwaartekracht mag je weer negeren, omdat die zo verschrikkelijk zwak is.

Een neutrino bijvoorbeeld, heeft geen lading, en is dus niet gevoelig voor de elektromagnetische kracht. Het is een lepton, en is dus ook niet gevoelig voor de sterke kracht. En de zwaartekracht is gewoonweg verwaarloosbaar klein. Dus ze interacteert alleen via de zwakke wisselwerking. Dat zorgt ervoor, dat een neutrino bijvoorbeeld prima door een stuk staal van een paar lichtjaar dik kan reizen, voordat het een interactie met een atoomkern in dat staal aangaat; ze is immers maar gevoelig voor 1 kracht, en dat is ook nog eens de ZWAKKE kernkracht.

Hoe de verhoudingen precies liggen van die krachten op een quark is wat lastig uit te rekenen, maar de sterke kernkracht zal verreweg de grootste kracht zijn. De elektromagnetische kracht is geloof ik een factor 100 kleiner, en de zwakke kernkracht weer een bepaalde factor kleiner.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Leuke gast » wo 13 dec 2006, 19:54

Ja, ik bedoel inderdaad of bijvoorbeeld een electron alle 4 natuurkrachten ondervindt.

of zou een electron bijvoorbeeld niet gevoel zijn voor een van de 4 natuurkrachten? En hoe liggen de verhoudingen tussen de 4 krachten op een bepaald type quarck?

sorry dat ik zo veel vraag, maar ik vind het interessant onderwerp.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Rudeoffline » wo 13 dec 2006, 09:54

Leuke gast schreef:
Schwartz schreef:
Een kleine opsomming:

80 protonen met elk 3 quarks.

122 neutronen met elk 3 quarks

Het geheel vormt dan 606 'deeltjes'.

Dat wordt een lekkere formule....
een vraag in het algemeen, : Bezit elke quark de 4 natuurkrachten?
Je bedoelt of een quark gevoelig is voor alle 4 krachten? Nou,een quark heeft energie, dus volgens de algemene relativiteitstheorie ondergaat ze een zwaartekrachtsinteractie met andere quarks. Maar dat is zo zwak, dat je dat gerust mag negeren. Ze heeft een lading, en dus gevoelig voor de elektromagnetische kracht. Natuurlijk is een quark ook gevoelig voor de sterke kernkracht. En tenslotte is ze ook nog eens gevoelig voor de zwakke kernkracht; een mooi voorbeeld is betaverval, waarbij een neutron in een proton, een elektron en een antineutrino vervalt. Wat er eigenlijk gebeurt, is dat een quark in het neutron vervalt tot een ander quark, waardoor het neutron een proton wordt.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Leuke gast » wo 13 dec 2006, 00:15

Schwartz schreef:Een kleine opsomming:

80 protonen met elk 3 quarks.

122 neutronen met elk 3 quarks

Het geheel vormt dan 606 'deeltjes'.

Dat wordt een lekkere formule....
een vraag in het algemeen, : Bezit elke quark de 4 natuurkrachten?

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Schwartz » di 12 dec 2006, 22:30

Gelukkig weet de natuur het zonder al die wiskundige poespas te stellen....

Ik ben benieuwd naar de complete wiskundige opzet van de kwikkern waarbij er een aantal elektronen (1..10 stuks) in de kern terechtkomen.

En de kwikkern moet dan ook voldoen aan de verdeling van de natuurlijke isotopen verdeling.

Isotoop verdeling:

196: 0.15% 198: 10.04% 199: 16.90%

200: 23.12% 201: 13.22% 202: 29.79%

204: 6.85%

Een kleine opsomming:

80 protonen met elk 3 quarks.

122 neutronen met elk 3 quarks

Het geheel vormt dan 606 'deeltjes'.

Dat wordt een lekkere formule....

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Rudeoffline » di 28 nov 2006, 12:59

Math-E-Mad-X schreef:
Rudeoffline schreef:
Omdat je scalar opbouwd met producten van een spinor maal een spinor hermitisch getransponeerd maal een gammamatrix.


Dan krijg je toch een 4-vector? er zijn immers 4 gamma matrices en voor iedere matrix krijg je op deze wijze één component. Of begrijp ik je nu verkeerd?


Ja, en daar dan contracties tussen.

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

door Math-E-Mad-X » ma 27 nov 2006, 21:52

Omdat je scalar opbouwd met producten van een spinor maal een spinor hermitisch getransponeerd maal een gammamatrix.


Dan krijg je toch een 4-vector? er zijn immers 4 gamma matrices en voor iedere matrix krijg je op deze wijze één component. Of begrijp ik je nu verkeerd?