Manon88 eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers. In de tijd dat ik op de middelbare school zat was er geen sprake van dat er filosofie op het programma stond. Ik kan me van de hele middelbare school zelfs niet één pittige discussie herinneren die zaken als evolutie of bewustzijn probeerde uit te diepen. Niet in de klas en niet buiten de klas.
Het veronderstelde plotseling verschijnen van de ziel vind ik geen tegenargument voor dualisme, tenzij je bepaalt dat alleen mensen een ziel zouden hebben en dat andere vormen van dualisme niet kunnen bestaan. Toevallig hoor ik zelf bij de mensen die ook bij dieren een ziel zien en bovendien ga ik nog wel wat verder ook in dat opzicht, omdat ik eigenlijk overal in het universum bezieling zie, zelfs onderliggend aan de materie.
@jdr, je voorbeelden van dementie en Split Brain vind ik geen bewijs dat dualisme onjuist is. Het is duidelijk dat de ziel een hechte band aangaat met het lichaam, zodat het welzijn van de ene het welzijn van de andere beïnvloedt, dualisme betekent geen totale onafhankelijkheid. Sterker nog de Split Brain mensen zijn volgens mij een sterke aanwijzing dat dualisme
moet kloppen.
Ik zie het als mensen die de handicap hebben dat ze in bepaalde gevallen maar met de helft van hun lichaam kunnen reageren, maar nog wel steeds één persoonlijkheid hebben. Volgens
een artikel wat ik las konden de chirurgen dat zelf niet eens aantonen en moesten anderen er aan te pas komen om de experimenten te ontwerpen waarmee men de handicap kan aantonen. In een simpel monistisch geval zou een persoonlijkheid die normaal de beide hersenhelften omvat letterlijk gesplitst worden in twee persoonlijkheden. Een uitkomst die je totaal zou moeten verwerpen en dus de operatie niet zou moeten uitvoeren omdat je de oorspronkelijke persoonlijkheid er niet mee kunt helpen. In het monistische geval zou een dolfijn ook wisselen tussen twee persoonlijkheden, want ik heb wel eens gehoord dat een dolfijn zijn hersenhelften om de beurt laat slapen.
Een ander ingrijpend voorbeeld is het resetten van persoonlijkheid met electroshocks, zoals dat in het verleden wel werd toegepast. In het monistische geval kun je er nog wel een beetje inkomen. De hersenprocessen zijn een beetje ontregeld, schok ze, tot ze weer in de pas lopen. In het dualisme vind ik zo'n vergaande ingreep niet acceptabel, omdat je een breuk maakt tussen de ziel en het lichaam. De vreemde wereld waar je dan in terecht komt kun je lezen in het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud van Pirsig, die zelf zo'n reset ingreep had meegemaakt.
Manon88 eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers. In de tijd dat ik op de middelbare school zat was er geen sprake van dat er filosofie op het programma stond. Ik kan me van de hele middelbare school zelfs niet één pittige discussie herinneren die zaken als evolutie of bewustzijn probeerde uit te diepen. Niet in de klas en niet buiten de klas.
Het veronderstelde plotseling verschijnen van de ziel vind ik geen tegenargument voor dualisme, tenzij je bepaalt dat alleen mensen een ziel zouden hebben en dat andere vormen van dualisme niet kunnen bestaan. Toevallig hoor ik zelf bij de mensen die ook bij dieren een ziel zien en bovendien ga ik nog wel wat verder ook in dat opzicht, omdat ik eigenlijk overal in het universum bezieling zie, zelfs onderliggend aan de materie.
@jdr, je voorbeelden van dementie en Split Brain vind ik geen bewijs dat dualisme onjuist is. Het is duidelijk dat de ziel een hechte band aangaat met het lichaam, zodat het welzijn van de ene het welzijn van de andere beïnvloedt, dualisme betekent geen totale onafhankelijkheid. Sterker nog de Split Brain mensen zijn volgens mij een sterke aanwijzing dat dualisme [b]moet[/b] kloppen.
Ik zie het als mensen die de handicap hebben dat ze in bepaalde gevallen maar met de helft van hun lichaam kunnen reageren, maar nog wel steeds één persoonlijkheid hebben. Volgens [url=http://www.tbm.tudelft.nl/webstaf/gertjanl/sperry.html]een artikel[/url] wat ik las konden de chirurgen dat zelf niet eens aantonen en moesten anderen er aan te pas komen om de experimenten te ontwerpen waarmee men de handicap kan aantonen. In een simpel monistisch geval zou een persoonlijkheid die normaal de beide hersenhelften omvat letterlijk gesplitst worden in twee persoonlijkheden. Een uitkomst die je totaal zou moeten verwerpen en dus de operatie niet zou moeten uitvoeren omdat je de oorspronkelijke persoonlijkheid er niet mee kunt helpen. In het monistische geval zou een dolfijn ook wisselen tussen twee persoonlijkheden, want ik heb wel eens gehoord dat een dolfijn zijn hersenhelften om de beurt laat slapen.
Een ander ingrijpend voorbeeld is het resetten van persoonlijkheid met electroshocks, zoals dat in het verleden wel werd toegepast. In het monistische geval kun je er nog wel een beetje inkomen. De hersenprocessen zijn een beetje ontregeld, schok ze, tot ze weer in de pas lopen. In het dualisme vind ik zo'n vergaande ingreep niet acceptabel, omdat je een breuk maakt tussen de ziel en het lichaam. De vreemde wereld waar je dan in terecht komt kun je lezen in het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud van Pirsig, die zelf zo'n reset ingreep had meegemaakt.