Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [elektriciteit] storing

Re: [elektriciteit] storing

door jhnbk » di 23 jan 2007, 13:11

Inderdaad, maar ik betwijfel dat die lichte spanningsstoringen over de zekeringen kunnen springen naar een ander circuit.


dat vroeg ik mij ook juist af

Re: [elektriciteit] storing

door klazon » ma 22 jan 2007, 23:44

Een zekering is toch niet anders dan een stuk draad?

Re: [elektriciteit] storing

door aaargh » ma 22 jan 2007, 22:34

Inderdaad, maar ik betwijfel dat die lichte spanningsstoringen over de zekeringen kunnen springen naar een ander circuit.

Re: [elektriciteit] storing

door klazon » ma 22 jan 2007, 21:51

Wat bedoel je met circuit? En wat maakt het uit of ze op hetzelfde of op een verschillend circuit zitten? Het zit toch allemaal in hetzelfde huis?

Re: [elektriciteit] storing

door jhnbk » ma 22 jan 2007, 20:24

euhm, maar beiden staan niet op het zelfde circuit, blijft die redenering dan opgaan?


srry

toch op hetzelfde circuit, 'k heb het even nagekeken

Re: [elektriciteit] storing

door jandevoght » ma 22 jan 2007, 16:38

Zou traag afschakelen dan ook werken indien je met een ordinaire dimmer werkt?

Re: [elektriciteit] storing

door Franske » ma 22 jan 2007, 16:02

Gewoon een contactdoos met een ontstoringsfilter, of een los filter kopen.

Re: [elektriciteit] storing

door klazon » ma 22 jan 2007, 15:34

Traag mechanisch afschakelen kan niet.

Zal dus elektronisch moeten.

Re: [elektriciteit] storing

door bram2 » ma 22 jan 2007, 14:55

bram2 schreef:....Maak een schakelaar die ipv direct afschakelt eentje dat traag schakelt.
Hoe wou je dat realiseren?


Elektronisch of mechanisch. Nog niet echt op gezocht maar is geen moeilijk probleem denk ik

Re: [elektriciteit] storing

door klazon » ma 22 jan 2007, 14:44

....Maak een schakelaar die ipv direct afschakelt eentje dat traag schakelt.
Hoe wou je dat realiseren?

Re: [elektriciteit] storing

door jhnbk » ma 22 jan 2007, 14:39

euhm, maar beiden staan niet op het zelfde circuit, blijft die redenering dan opgaan?

Re: [elektriciteit] storing

door bram2 » ma 22 jan 2007, 11:16

Ook al gemerkt en over nagedacht. Komt ook som voor als je TV kijkt en je doet het licht uit.

Had ook al een oplossing bedacht: Maak een schakelaar die ipv direct afschakelt eentje dat traag schakelt. Dan heb je geen grote di/dt maar gaat dit veel geleidelijker, en zal de spanning weinig varieren.

Re: [elektriciteit] storing

door Mark-123 » ma 22 jan 2007, 09:02

lijnstroom-distorsie in combinatie met de impedantie van het lichtnet...

Korte uitleg: Wanneer je een stroom onderbreekt is er een grote di/dt. Omdat de inwendige impedantie van het lichtnet overwegend inductief is heeft dit tot gevolg dat de spanning over deze impedantie heel even omhoog schiet, met als gevolg een lagere netspanning. Deze netspannings-variaties worden galvanisch ingekoppeld in je radio, via de voeding, en komen uiteindelijk ook in je eindversterker en bij je speakers terecht... Dat is wat je hoort.

[elektriciteit] storing

door jhnbk » ma 22 jan 2007, 08:49

Over laatst ontdekte ik dat als mijn stereo aan staat en het licht brandt, en ik doe het licht uit, dan hoor ik zo'n plofje door mijn boxen.

Uiteraard primeerde wetenschappelijke interesse, en heb ik dat opnieuw gedaan, en bleek dat dat altijd was.

Hoe is dit mogelijk?