Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Scheten en winden

Re: Scheten en winden

door Zwam » wo 09 jan 2008, 00:14

Kan ik die darmflora en -fauna ook aanpassen? Zou ik zeg maar, van gas kunnen wisselen?
Beperkt en moeilijk.

Bepaalde pre- en probiotica (zoals yakult)

proberen dit, en slagen hier deels in.

De bekende term 'actieve bifidus' slaat hier dan op Bifidobacteria die in sommige van die drankjes zitten.

Er is veel onderzoek naar manieren om darmflora wat aan te passen.

*Zo blijkt obesitas deels bacterie gebonden te zijn,

en daarom wil men uiteraard hier proberen je darmflora aan te passen,

zodat je vetopname daalt.

*Nog een voorbeeld is het idee om een bepaald yoghurtdrankje of iets anders

te ontwikkelen, dat je na een barbecue inneemt,

om zo bacteriën binnen te brengen die de schadelijke PAK's die jij

bij een barbecue met hopen binnenkrijgt, af te breken.

*Op hogere leeftijd stijgt het aantal Clostridium bacteriën, men vermoed dat

deze meeverantwoordelijk zijn voor botontkalking en darmkanker,

deze intomen zou dus ook een goeie zaak zijn.

Maar dat is allemaal zeker niet voor de hand liggend,

je darmflora samenstelling is, raar maar waar, wellicht gengebonden!

Onderzoek toonde het volgende:

Twee genotypes van muizen werden onder dezelfde omstandigheden gekweekt.

Hun darmflora werd bepaald, ze werden via antibiotica volledig kiemvrij gemaakt,

en in derde fase werd de kolonisatie van het darmstelsel opnieuw toegelaten.

De darmflora werd opnieuw geanalyseerd, en die was, per genotype, terug dezelfde!

Sorry als ik net wat teveel off-topic zou gegaan zijn,

maar darmflora en darmgas zijn toch nog zeer sterk verbonden,

en ik twijfel er niet aan dat velen dit nog interessante info vinden...

Re: Scheten en winden

door oktagon » wo 02 jan 2008, 16:25

Idd.is haastig eten en mogelijk spullen uit de muur een medeoorzaak.Vroeger aten vooral mannen haastig om op tijd klaar te zijn (platteland-boerenknechten).

Tegenwoordig is er veel meer de luxe drukte om alle vrije tijd zo effectief mogelijk in te vullen,haast om uit school te gaan en naar clubje x of y of x en y en na afloop daarvan naar z.

Tussen de middag snelle hap,geen gewoon pakkie brood van huis,is ook veel te simpel,water uit de kraan kan ook niet meer,moet uit een natuurbron komen en dan zichtbaar op straat worden gedronken,etc.

Tegenwoordige ziekte is "groepsgedrag",zowel op scholen als in het sociale leven,val niet buiten de boot;vreet de groep uit de muur,dan doe jij dat ook,dat hoort zo.

Mogelijk wordt winden laten nog wel eens groepsgedrag;bij Arabieren was het in vroeger tijden een goede gewoonte om te boeren tijdens en na je eten om te tonen dat je het lekker vond.

Komen wel verteringsgassen los;dus waarom geen knallen laten in groepsverband!

Re: Scheten en winden

door KathyBE » wo 02 jan 2008, 14:23

hahahahaha ;) geweldig se dit onderwerp.

Zo "luchtig"

enfin, de reden waarom jongens / mannen meer winderig zijn dan meisjes / vrouwen of waarom je de ene keer meer last hebt van winderigheid dan de andere keer heeft te maken met de snelheid van het verorberen van de maaltijd. Vroeger jaren (een kleine eeuw geleden) werd aan de jonge meisjes aangeleerd om een bepaald aantal keren te kauwen op hun voedsel zodat het fijn gemalen werd en dus ook beter werd verteerd.

Mannen schrokken gemakkelijker dan vrouwen, ze kauwen onvoldoende waardoor de maag, darmen (het verteringsstelsel dus) meer moeite moeten doen om het voedsel te verteren. (bij kleine kinderen wordt dit verschijnsel peuterdiarree genoemd, ook al heeft het kind geen diarree)

Probeer het zelf maar eens:

eet zoals je steeds eet dus hiermee bedoel ik dat je hetzelfde eet niet op de zelfde manier.

eet dus maar gerust een shoarma, maar kauw heel goed en rustig. Een half uurtje voor 1 schotel is heus niet overdreven.

Mensen zijn tegenwoordig zo druk.

neem de tijd voor uw maaltijd. (ps: wanneer je dit doet zal je ook zien dat je gemakkelijker zal vermageren tegenover anders)

tenslotte!!

eet vezelrijk

vleesarm (niet vleesloos hé)

matig het gebruik van eieren

Re: Scheten en winden

door oktagon » di 01 jan 2008, 18:45

Ik bracht het als een idee;wat is het verschil met een hypothese;dat is toch ook "ergens" een stelling of vooronderstelling.

Dat van mij is een gevoelskwestie;je filosofeert erover en krijgt een idee en zie je dat heel sterk dan noemen ze dat in de psychologie:"das AHA-Erlebnis",zoiets als Eureka bij Archimedes.

Dus bij mij is het een idee en als je dat te sterk aangedragen vind is dat wel jou probleem en moet je je beoordelingsvermogen met wat grotere mazen voorzien! (geintje hoor,of kom ik nu weer op de strafbank)

Re: Scheten en winden

door EvilBro » di 01 jan 2008, 17:03

Eigen ervaring,
Dus je ervaart dat het wordt opgenomen in je bloed?

Klinkt niet echt waarschijnlijk, vind je ook niet? Je stelt veel te veel op basis van veel te weinig. Je had dus gewoon iets moeten zeggen in de trant van "ik voel me niet lekker als ik te krampachtig gassen binnenhoud". Dat is namelijk hetgeen je ervaart. De rest van hetgeen je zei is puur giswerk (en dat is prima als je het als hypothese stelt, maar niet goed als je het brengt zoals je deed).

Re: Scheten en winden

door oktagon » di 01 jan 2008, 15:13

Eigen ervaring,je voelt je onder druk komen en voelt je niet lekker,dus mijn idee is dat er storing in je systeem optreedt.Kan het alleen niet chemisch uitleggen,dus vraag niet teveel aan me.

Re: Scheten en winden

door EvilBro » di 01 jan 2008, 15:08

er zijn mensen die dit alles trachten op te houden en ik heb het idee als je dat teveel doet,het wordt opgenomen in je bloed en het lichamelijke systeem negatief beinvloedt!
Heb je hier ook onderbouwing voor of is dit slechts een 'brain-fart' (pun intended)?

Re: Scheten en winden

door oktagon » di 01 jan 2008, 14:11

Een mens is een zeer gecompliceerde chemische installatie met raffinage-mogelijkheden met een complex besturingssysteem.

Net als bij een raffinaderij zijn er afval-en affakkelgassen en als bij een riolering afvalstoffen.

Ik had de laatste drie maanden een grote variatie aan gassen en afval af te voeren door binnengedrongen vira en bacterien wegens een langdurige griep.

Zwavelwaterstof en andere rottingsgeurtjes kwamen tevoorschijn;er zijn mensen die dit alles trachten op te houden en ik heb het idee als je dat teveel doet,het wordt opgenomen in je bloed en het lichamelijke systeem negatief beinvloedt!

Re: Scheten en winden

door Jona444 » di 25 dec 2007, 21:26

De gassen CO2, H2, en CH4 zijn reukloos.

Wat wel heel hard stinkt (en menig laboranten zullen mij hierbij gelijk geven) is het gas H2S. Wil je een bijzonder slecht ruikende defaecatie dan zul je veel zwavel moeten eten. Dit zwavel krijgen we dan weer binnen onder de vorm van zwavelhoudende aminozuren zoals cysteine. Hoe meer cysteine je dus eet, hoe meer de defaecatie stinkt. Denk maar aan eieren!

Re: Scheten en winden

door theoriegeladen » di 25 dec 2007, 19:53

Kan ik die darmflora en -fauna ook aanpassen? Zou ik zeg maar, van gas kunnen wisselen?

Re: Scheten en winden

door Zwam » di 25 dec 2007, 16:21

De ene heeft wellicht wat meer bacteriën die methaan vormen, de andere wat meer zwavelomzetters...


Eventjes een update van mijn eigen post:

Lang niet iedereen maakt methaangas aan,

slechts naar schatting 1/3 van de mensen heeft de juiste Archaea (bacteriën) in zijn lijf daarvoor zitten.

(maar onder bepaalde omstandigheden kan je zelfs in je mond een beetje methaangas vormen!) ;)

Re: Scheten en winden

door Zwam » ma 24 dec 2007, 16:04

Gezonder eten.
Nuja, da's zeker niet het enige hoor, da's sterk persoonsgebonden.

Welke factoren hebben hierop invloed?

Mijn idee is dat er een grote invloed is van de samenstelling van je persoonlijke

darmflora. Als je min of meer stabiel eet is de samenstelling van je darmflora

stabiel, en erg persoonlijk, zo extreem zelfs dat je een 'vingerafdruk' van je darmflora

kan maken.

Je hebt een 400-tal soorten microben in je faeces zitten

(zo'n 1011 bacteriën per gram!)

De ene heeft wellicht wat meer bacteriën die methaan vormen, de andere wat meer zwavelomzetters...

Re: Scheten en winden

door zpidermen » ma 24 dec 2007, 12:08

mensen laten gemiddeld per dag 13 scheten ik doe dat in 10 minuten doe ik iets verkeerd en hoe kan ik het stoppen (en ze stinken heeeel erg) ;)
Gezonder eten.

Re: Scheten en winden

door lost » ma 24 dec 2007, 09:47

mensen laten gemiddeld per dag 13 scheten ik doe dat in 10 minuten doe ik iets verkeerd en hoe kan ik het stoppen (en ze stinken heeeel erg) ;)

Re: Scheten en winden

door Melancholy » di 06 dec 2005, 18:57

Je laat gemiddeld 15 scheten per dag. Ook 's nachts en scheten die je niet voelt. Dus het zijn er meer dan je 'waarneemt' :roll: