door peterdevis » zo 28 nov 2004, 15:08
Nou, hier ben ik het niet mee eens. Als ik voor mijzelf spreek; een grote deel van de Islamitische mensen heeft vast en zeker wel eens de Kor'an gelezen. Het is ook een feit dat een veel grotere percentage Moslims naar de Moskee gaan, dan Christenen naar de Kerk. Op de Turkse zender bv zijn er dagelijks programma's waarin delen van de Kor'an duidelijker worden verteld en vertaald door geleerden, (dan niet alleen de Kor'an, maar ook wel eens van de andere heilige boeken) wetenschappers die onderzoek doen op dat gebied, etc...
Dus een gebrek van kennis hebben de meeste mensen zeker niet.
Ik denk eerder dat de westerse wereld een gebrek aan kennis heeft op het gebied van religie. Naar mijn inzicht hebben zoveel Christenen/Katholieken de Bijbel nog nauwelijks in handen gehad, of een vertaling van de Kor'an gelezen, en gaan dan al beredeneren waarom God niet zou bestaan, waarom er geen leven na de dood zou moeten zijn, etc..
Ik had het wel over algemene kennis,(geschiedenis, filosofie,wetenschap...). Over het algemeen (ik denk zelfs altijd) is het onvoldoende om één bron of één gemeenschappelijke bron te raadplegen om kennis in een breder perspectief op te doen. Een wetenschapper die enkel de nota's van Einstein bestudeerd, zal zijn mening over de relativiteit niet bijstellen en de tekortkomingen moeilijk kunnen onderkennen. Idem dito wat religie betreft.
Jij stelt onomwonden vast dat van de drie monoteistische godsdiensten enkel de koran ongewijzgd de tijd heeft doorstaan. Dit is echter geen bewijs voor de authenticiteit van een godsdienst. Ook de mormonen hebben immers zo'n ongewijzigd woord van God.
De dogreden van de vrije wil die zowel bij christenen als bij moslims gretig aangevoerd worden om het leed in de wereld te verklaren, zijn een aanfluiting voor alle mensen die buiten hun wil lijden. Waarom als we een vrije wil hebben mogen we ons niet te goed doen aan drank, erotiek, genieten van het leven, maar wel slaafs alle geboden van onze "Vader" opvolgen.
En dan nog dit : Ook al claim je dat je veel hebt gelezen, het is aan je blinde geloof toch noch te merken dat het niet genoeg was.
[quote]Nou, hier ben ik het niet mee eens. Als ik voor mijzelf spreek; een grote deel van de Islamitische mensen heeft vast en zeker wel eens de Kor'an gelezen. Het is ook een feit dat een veel grotere percentage Moslims naar de Moskee gaan, dan Christenen naar de Kerk. Op de Turkse zender bv zijn er dagelijks programma's waarin delen van de Kor'an duidelijker worden verteld en vertaald door geleerden, (dan niet alleen de Kor'an, maar ook wel eens van de andere heilige boeken) wetenschappers die onderzoek doen op dat gebied, etc...
Dus een gebrek van kennis hebben de meeste mensen zeker niet.
Ik denk eerder dat de westerse wereld een gebrek aan kennis heeft op het gebied van religie. Naar mijn inzicht hebben zoveel Christenen/Katholieken de Bijbel nog nauwelijks in handen gehad, of een vertaling van de Kor'an gelezen, en gaan dan al beredeneren waarom God niet zou bestaan, waarom er geen leven na de dood zou moeten zijn, etc..[/quote]
Ik had het wel over algemene kennis,(geschiedenis, filosofie,wetenschap...). Over het algemeen (ik denk zelfs altijd) is het onvoldoende om één bron of één gemeenschappelijke bron te raadplegen om kennis in een breder perspectief op te doen. Een wetenschapper die enkel de nota's van Einstein bestudeerd, zal zijn mening over de relativiteit niet bijstellen en de tekortkomingen moeilijk kunnen onderkennen. Idem dito wat religie betreft.
Jij stelt onomwonden vast dat van de drie monoteistische godsdiensten enkel de koran ongewijzgd de tijd heeft doorstaan. Dit is echter geen bewijs voor de authenticiteit van een godsdienst. Ook de mormonen hebben immers zo'n ongewijzigd woord van God.
De dogreden van de vrije wil die zowel bij christenen als bij moslims gretig aangevoerd worden om het leed in de wereld te verklaren, zijn een aanfluiting voor alle mensen die buiten hun wil lijden. Waarom als we een vrije wil hebben mogen we ons niet te goed doen aan drank, erotiek, genieten van het leven, maar wel slaafs alle geboden van onze "Vader" opvolgen.
En dan nog dit : Ook al claim je dat je veel hebt gelezen, het is aan je blinde geloof toch noch te merken dat het niet genoeg was.