Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

πŸ—¨οΈ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aanπŸ”₯. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Fotosynthese

Re: Fotosynthese

door liek1983 » do 24 mei 2007, 18:43

Jullie vergeten in deze om te lezen in welke context het staat!

Planten groeien op basis van energie uit zonlicht en elementaire bouwstoffen in het proces van de fotosynthese. Dit noemt men de primaire productie.

Oftewel: groeien op basis van energie uit zonlicht, H20 en Co2. That's it. Meer hoef je er niet van te maken pi.gif

Re: Fotosynthese

door Wouter_Masselink » ma 21 mei 2007, 21:27

Ga er van uit dat alle stoffen die nodig zijn bij anabolisme (uitgzonderd de signaal moleculen en dergelijke) als elementaire bouwstof kunnen worden gezien.

Elementaire bouwstof is zowiezo een onduidelijke term aangezien puur scheikundig bekeken een elementaire stof totaal wat anders is.

Re: Fotosynthese

door Jan van de Velde » zo 20 mei 2007, 04:12

dumery schreef:Planten groeien op basis van energie uit zonlicht en elementaire bouwstoffen in het proces van de fotosynthese. Dit noemt men de primaire productie.

12H2O + 6CO2 + licht β†’ C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O
zou je links en rechts niet 6H2O tegen elkaar wegstrepen?
Nee, glucose is geen elementaire bouwstof en wordt bovendien door de plant zelf geproduceerd. Ze bedoelen waarschijnlijk stikstofverbindingen, fosfaten en mineralen. Eigenlijk alles wat de plant uit de bodem haalt. Water hoort daar misschien zelfs ook wel bij.
En als water daar dan bij hoort, dan volgens mij CO2 ook...

Re: Fotosynthese

door Bas » za 19 mei 2007, 23:50

Nee, glucose is geen elementaire bouwstof en wordt bovendien door de plant zelf geproduceerd. Ze bedoelen waarschijnlijk stikstofverbindingen, fosfaten en mineralen. Eigenlijk alles wat de plant uit de bodem haalt. Water hoort daar misschien zelfs ook wel bij.

Re: Fotosynthese

door sdekivit » za 19 mei 2007, 23:06

volgens mij gebruikt de plant het opgebopuwde glucose voor vele verschillende doeleinden (heb me nooit verdiept in plantenkunde overigens), dus volgens mij bedoelen ze gewoon glucose.

Fotosynthese

door dumery » za 19 mei 2007, 22:19

Planten groeien op basis van energie uit zonlicht en elementaire bouwstoffen in het proces van de fotosynthese. Dit noemt men de primaire productie.

12H2O + 6CO2 + licht β†’ C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O

Kan iemand mij zeggen wat deze elementaire bouwstoffen dan juist zijn?