Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door MaSma » vr 25 mei 2007, 23:03

Atlantis schreef:ok maar bij vb 1 zijn de zelfde gegeven opgegeven als bij 2

bij oef 1= s 15m , o=? , 60° hier gebruikt men sin

bij oef 2= s 200m , o=? , 29° hier gebruikt men cos

wat bepaald dit dan?
Ik heb het geleerd met SosCasToa

vb 1:

je wilt de overstaande zijde weten ( ten opzichte van de hoek van 60°)

dus o = ?

Gegeven zijn:

s = 15m

hoek = 60°

Bij de Sinus (Sos) staan de overstaande en de schuine

Bij de Cosinus (Cas) staan de aanliggende en de schuine

aangezien de schuine gegeven is, en je de overstaande wilt weten, gebruik je de Sinus om het probleem op te lossen.

vb 2:

je wilt de aanliggende zijde weten ( ten opzichte van de hoek van 29°)

dus a = ?

Gegeven zijn:

s = 200m

hoek = 29°

Bij de Sinus (Sos) staan de overstaande en de schuine

Bij de Cosinus (Cas) staan de aanliggende en de schuine

aangezien de schuine gegeven is, en je de aanliggende wilt weten, gebruik je de Cosinus om het probleem op te lossen.

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Atlantis » do 24 mei 2007, 16:34

ok maar bij vb 1 zijn de zelfde gegeven opgegeven als bij 2

bij oef 1= s 15m , o=? , 60° hier gebruikt men sin

bij oef 2= s 200m , o=? , 29° hier gebruikt men cos

wat bepaald dit dan?

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door avcavc » do 24 mei 2007, 16:25

Je moet altijd kijken welke gegevens je hebt en als je wilt weten of het de overstaande, aanliggende of schuine zijde is moet je kijken vanuit de rechte hoek. Wij hebben het volgende trucje geleerd om te onthouden welke 2 je met elkaar moet delen/vermenigvuldigen: SOS-CAS-TOA. Dit houdt in dat de eerste letter per groepje de Sinus, Cosinus of tangens aangeeft en dan de letters die daarop volgen welke je door elkaar moet delen of vermenigvuldigen (in de goede volgorde). Bij SOS en bij CAS deel je en bij TOA vermenigvuldig je.

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door atlantis » do 24 mei 2007, 16:14

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Atlantis » do 24 mei 2007, 16:06

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door TD » do 24 mei 2007, 15:49

Geef eens een voorbeeld van een vraag, of stel je vraag duidelijker...

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door atlantis » do 24 mei 2007, 15:36

Heb er morgen examens van en ik snap er geen bal van

hoe weet je bv wanneer je cos,sin,tang moet gebruiken?

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Rogier » vr 25 jun 2004, 09:26

Als ik nou eens helemaal niets van het desbetreffende gebouw of object weet... Is er dan toch een manier om achter de hoogte en de afstand van het object te komen? Ik kan er in ieder geval geen bedenken!
Nee, de hoek waaronder je de top van het gebouw ziet zegt alleen iets over de verhouding tussen de afstand en de hoogte. De afstand of hoogte zelf kun je er niet uit afleiden, want als het gebouw twee keer zo ver weg zou staan (en twee keer zo hoog zou zijn) zou je precies hetzelfde zijn.

Wat eventueel wel een mogelijkheid is, is kijken of er ramen of andere herkenbare objecten op het gebouw zitten, waarvan enigszins bekend is wat gangbare afmetingen zijn. Aan een rij ramen boven elkaar kun je bijvoorbeeld meten onder welke hoek je de hoogte van één verdieping ziet, en daarvan kun je redelijkerwijs aannemen dat het bijvoorbeeld tussen de 2.5 en 3 meter ligt.

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Anonymous » vr 25 jun 2004, 00:53

Als ik nou eens helemaal niets van het desbetreffende gebouw of object weet... Is er dan toch een manier om achter de hoogte en de afstand van het object te komen? Ik kan er in ieder geval geen bedenken!

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Syd » zo 25 jan 2004, 18:23

Grazy McCool schreef:Ga ff rekenen dit klopt niet

Tan(a) = Overstaande / Aanliggende
:shock:

Akkoord, heb het aangepast.

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Grazy McCool » zo 25 jan 2004, 15:33

Syd schreef:Je hebt de overstaande en aanliggende rechthoekszijde, dit is dus de tangens

tan 36 = 100/hoogte flatgebouw

De hoogte van het flatgebouw is dan dus 100/tan 36

Dus ongeveer 138 meter
Ga ff rekenen dit klopt niet

Tan(a) = Overstaande / Aanliggende

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Wouter_Masselink » di 20 jan 2004, 12:00

als je de sinus neemt van de Overstaande zijde/de Schuine zijde komt er als het goed is 36 uit. in formule vorm: sin O/S= 36 :shock: alpha (of second) sin 36= O/S ;) O/ alpha sin 36=S :?: alpha sin 36 X

S=O

zo heb je ook de cosinus van de aanliggende zijde/ de schuine zijde = 36 en de tan van de overstaande zijde / de aanliggende zijde = 36

je kan deze formules anders schrijven door het welbekende ezelsbruggetje van 8= 4 X 2 toe te passen. je kan dit immers ook als 4= 8/2 en 2=8/4 schrijven.

om te weten wat de schuine, de aanliggende en de overstaande zijde zijn moet je eerst weten vanuit welke hoek je kijkt. in jou geval is de afstand van jou tot de flat de aanliggende zijde, de hoogte van de flat de overstaande zijde en is de afstand van jou tot de top van de flat de schuine zijde.

dus;

-de aanliggende zijde is de zijde die aan hoek alpha ligt en aan de andere kant een hoek van 90 graden maakt.

- de overstaande zijde maakt samen met de aanliggende zijde de hiervoor genoemde 90 graden hoek en staat recht tegenover hoek alpha.

- de schuine zijde staat aan beide uiteinden schuin op de andere 2 zijdes. dit is ook de enige overgebleven lijn.

als je dit voor een paar rechtzijdige driehoeken hebt bepaald is het een peuleschilletje.

ik hoop dat het nu allemaal wat duidelijker is en dat je er verder uitkomt. laat het ons anders ff weten en geef dan duidelijk aan wat je niet snapt.

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Grazy McCool » di 20 jan 2004, 11:45

kent niemand meer die regeltjes meer die ik ook heb geleerd in de tweede klas:

TOA: Tan(a) = Overstaande / Aanliggende

CAS: Cos(a) = Aanliggende / Schuine

SOS: Sin(a) = Overstaande / Schuine

Leer dit uit je kop of hou het erbij en je kunt het zo oplossen :shock: ;) :?:

//EDIT dus ongeveer zoals Wouter zei EDIT//

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door Anonymous » ma 19 jan 2004, 22:41

misschien een heel irritante vraag.. maar wat reken je nou uit op wat?

ik wil dit gewoon echt weten maar volgens mij heb ik de cappasitijd er niet echt voor:P

Re: kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

door noortje » ma 19 jan 2004, 16:48

met schuine zijde van jouw flat, is net hetzelfde als de schuine zijde van een driehoek met rechte hoek.

de overstaande zijde is in jouw geval de hoogte van het flatgebouw: de zijde over je hoek van 36graden.