Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Kant

Re: Kant

door Don Quichot » ma 30 jul 2007, 22:26

Dat is maar net hoe je je definities legt hoor. Ben je bekent met het jin/yang teken?

Re: Kant

door Herodotus » ma 30 jul 2007, 21:45

Het idee van het Goede ( Plato ) en de onbewogen beweger ( Aristotles ) duiden beiden de hoogste vorm in de hiërarchie aan.


Daar is dus in ieder geval al geen plek voor het kwade.

Re: Kant

door curious » di 03 jul 2007, 10:33

klein duimpje schreef:Ik weet niet of mijn vraag hier op zijn plaats is, maar aangezien ik nog nooit echt vragen over filosofie op het huiswerkforum heb zien staan zet ik ze toch maar hier.

Kan er mij sms iemand uitleggen hoe de transcendentale analytica van Kant juist in elkaar zit? Ik heb al via google verschillende sites tegengekomen maar ik versta het nog steeds niet.

Om eventjes terug te komen in de oudheid. Het idee van het Goede ( Plato ) en de onbewogen beweger ( Aristotles ) duiden beiden de hoogste vorm in de hiërarchie aan. Maar ik vroeg mij af wat dan juist het verschil is tussen beiden. Is het zo dat het idee van het Goede niet kenbaar kan gemaakt worden terwijl de onbewogen beweger wel? Dat de onbewogen beweger god symboliseert?

Bedankt alleszinds voor jullie tijd
De transcendentale analyse van Kant handelt over de (noodzakelijke en voldoende) voorwaarden van kennis en ervaring op kunnen doen. Wat dus voorafgaat aan ons kennen/ervaren, en dat transcendeert.

Kant behandelt daartoe de betekenis van de zintuigen, van het verstand, en van de rede, en, aan de objectzijde het gewaargewordene dat niet iest is dat we los van onze gewaarwording (en de noodzakelijke en toerijkende condities daartoe) kunnen zien (het Ding an sich).

Re: Kant

door Don Quichot » do 31 mei 2007, 23:56

theoriegeladen schreef:Ik zelf moest hieraan denken: Het probleem van de brug wordt met Hegels dialectiek deels opgelost. Als je naar de verschillende groepen categorien kijkt staat daar ook het relationele bij. En vervolgens het categorische, het hypothetische en het disjunctieve oordeel.

Oordelen van de eerste soort vergelijk ik met enkelvoudige ideeen of indrukken van Hume. Pure ervaringsverschijnselen. Hegel begrijpt dat dit de these is van ons denken. Hij zet hier de anti-these tegenover, hier zie ik het hypothetische oordeel van Kant of het samengestelde idee van Hume. Dit is wat wij ervaren, onze realiteit. Deze anti-these heeft geleid tot een nieuwe situatie die het meer der geheel der som der delen moet zijn van de these en anti-these en is tegelijkertijd these en dus categorisch.
Wacht eventjes hoor, want ik weet dat dingen heel erg op elkaar kunnen lijken, maar Kant komt echt vanaf een andere..uuh..kant dan Hume. Alle categoria zijn wat Kant betreft pure ervaringsverschijnselen. De ethiek valt onder de categoria van relatie. Er zijn er echter meer:

logische tafel van de oordelen

kwantiteit

algemene

speciale

singuliere

kwaliteit

bevestigende

ontkennende

oneindige

relatie

hypothetische

categorische

disjunctieve

modaliteit

problematische

assertorische

apodictische

Transcendentale tafel van de verstandsbegrippen

kwantiteit

eenheid

veelheid

alheid

kwaliteit

realiteit

negatie

beperking

relatie

substantie

oorzaak

gemeenschap

modaliteit

mogelijkheid

bestaan

noodzakelijkheid

Zuivere fysiologische tafel van de grondbeginselen van de natuurwetenschap

Axioma's

van de aanschouwing

Anticipaties

van de waarneming

Analogieen

van de ervaring

Postulaten

van het empirische denken in het algemeen

Hierin zien we dat Kant van mening is dat er vier soorten eigenschappen aan alles zijn. Om heel eerlijk te zijn kan ik geen vijfde verzinnen. Jouw punt over de these, antithese en de synthese (
Dankje wel, ik ben er zeker van dat jij het ook goed zult doen. Alleja als ik zo afga op je antwoorden toch.
Dank je wel voor de succes wens en voor het compliment. Ik ben er echter niet half zo zeker van als jij. Ik ben teveel mijn eigen onderzoek aan het plegen om echt goede cijfers te halen.

:D ... pi.gif

Re: Kant

door klein duimpje » do 31 mei 2007, 11:03

Dankje wel, ik ben er zeker van dat jij het ook goed zult doen. Alleja als ik zo afga op je antwoorden toch.

Re: Kant

door theoriegeladen » wo 30 mei 2007, 22:12

Ik vind dit een leuke topic! Ik zelf moest hieraan denken: Het probleem van de brug wordt met Hegels dialectiek deels opgelost. Als je naar de verschillende groepen categorien kijkt staat daar ook het relationele bij. En vervolgens het categorische, het hypothetische en het disjunctieve oordeel.

Oordelen van de eerste soort vergelijk ik met enkelvoudige ideeen of indrukken van Hume. Pure ervaringsverschijnselen. Hegel begrijpt dat dit de these is van ons denken. Hij zet hier de anti-these tegenover, hier zie ik het hypothetische oordeel van Kant of het samengestelde idee van Hume. Dit is wat wij ervaren, onze realiteit. Deze anti-these heeft geleid tot een nieuwe situatie die het meer der geheel der som der delen moet zijn van de these en anti-these en is tegelijkertijd these en dus categorisch.

Het nut je af te vragen waar nu mijn wereld ophoud en de rest van de wereld verder gaat, is hetzelfde als vragen naar het begin van een circel.

Ik vroeg mij ook nog af hoe een regulatief idee geen object kan hebben?

Re: Kant

door ypsilon » wo 30 mei 2007, 19:33

Ik vermoed dit:

- Bewijs denken te vinden in de gedachte dat er meerdere lagen in de realiteit bestaan; waarbij de uiterste laag als in een punt bestaat en de uiterste laag als een "oorsprong" gehanteerd wordt

- Bewijs denken te vinden in de gedachte dat gezien "het alles" bestaat iets dit "geschapen" zal hebben

- Bewijs denken te vinden in de doelmatigheid van het bestaan.
Klopt :D

Re: Kant

door Don Quichot » wo 30 mei 2007, 19:19

Het ontologisch godsbewijs, het kosmologisch godsbewijs en het tysico-theologisch (of teleologisch) godsbewijs.
Ik vermoed dit:

- Bewijs denken te vinden in de gedachte dat er meerdere lagen in de realiteit bestaan; waarbij de uiterste laag als in een punt bestaat en de uiterste laag als een "oorsprong" gehanteerd wordt

- Bewijs denken te vinden in de gedachte dat gezien "het alles" bestaat iets dit "geschapen" zal hebben

- Bewijs denken te vinden in de doelmatigheid van het bestaan.
Als mijn examens gepasseerd zijn... Tenzij ik tijdens het studeren van mijn cursus filosofie met vragen kom te zitten, dan weet ik waar ik moet zijn :D
Onhoudt dat ik ook slechts een student ben, he. Ik weet zeker niet alles en ben al helemaal niet feilloos. Wel zal ik pogen je te helpen als je daarom vraagt.
Ik studeer biochemie, en dan heb je jaja toch wel een vak filosofie ( 3studiepunten) het interesseert mij echt wel maar ik kan het maar moeilijk vatten en ik vind het het moeilijkste vak voor te studeren. Nuja we zien wel. Bedankt alleszinds voor de verhelderende uitleg! Als ik met zoiets afkom op mijn examen zal de prof nogal ogen trekken;-)
Veel succes met je examen!

Re: Kant

door klein duimpje » wo 30 mei 2007, 14:53

Ik studeer biochemie, en dan heb je jaja toch wel een vak filosofie ( 3studiepunten) het interesseert mij echt wel maar ik kan het maar moeilijk vatten en ik vind het het moeilijkste vak voor te studeren. Nuja we zien wel. Bedankt alleszinds voor de verhelderende uitleg! Als ik met zoiets afkom op mijn examen zal de prof nogal ogen trekken;-)

Re: Kant

door ypsilon » wo 30 mei 2007, 12:30

Wat zijn de drie soorten godsbewijzen?
Het ontologisch godsbewijs, het kosmologisch godsbewijs en het tysico-theologisch (of teleologisch) godsbewijs.
p.s. als je wilt dat ik iets meer uitwijdt over Hegel's godsbeeld of filosofie, dan vraag je maar.
Als mijn examens gepasseerd zijn... Tenzij ik tijdens het studeren van mijn cursus filosofie met vragen kom te zitten, dan weet ik waar ik moet zijn :D

Re: Kant

door Don Quichot » di 29 mei 2007, 23:45

klein duimpje schreef:Ik zal ook nog eens iets posten en waarschijnlijk de bal weer eens volledig misslaan maar bon.

Is voor kant God niet zoiets als de onbewogen beweger? De pure act ( Zie zijn transcendentale dialectiek)?
Het lijkt er heel erg op inderdaad. Aristoteles' onbewogen beweger zou datgene moeten zijn wat het causale (oorzaak-gevolg relatie) wereld model in werking had gezet: de ultieme oorzaak.

Kant's idee lijkt in mijn ogen veel meer op het deisme: god zonder ingrijpen in deze wereld. Geen openbaringen en geen wonderen, en dus ook geen kerkdiensten. God hield zich niet in deze wereld op (is trancendentaal). In die zin is God pure intentie (geen handeling nu juist :D ).

Kleine verschillen kunnen soms alles betekenen, he? Mag ik trouwens vragen of je een vak filosofie, en dan voor welke studie, doet of een studie filosofie, en dan voor welk vak deze vraag geldt?
Don Quichot, de term "praktisch postulaat" dekt de lading wel, maar in mijn cursus wordt het niet gebruikt. Wellicht omdat, zoals ik nu zie, het de nadruk op het hypothetische (zoals jij het beschreven hebt) een beetje veronachtzaamt. Dit staat in mijn cursus (volgend op de verwerping van wijsgerige theologie en weerlegging van de drie soorten godsbewijzen):
Wat zijn de drie soorten godsbewijzen? Het doet me denken aan het munchhauser trilemma dat in de ethiek bestaat (drie manieren waarop, op een oneigenlijke wijze, ethische denkbeelden gegrond worden:

- Regressus ad infinitum (men kan door blijven vragen zonder een steekhoudende grond te vinden)

- Petitio (iemand met veel authoriteit zei het toch; dus is het zo)

- decisia (omdat! (en dit zonder onderbouwing))
Ik denk dat we het daarover dus wel min of meer eens zijn.
Het raakt elkaar behoorlijk in ieder geval. De rest zijn details denk ik.
Wat is het dan, want ik vond Schopenhauers kritiek dat er geen noumenon te veronderstellen is voor de fenomenen, daar dat de toepassing is van een oorzaak-gevolg relatie op iets dat niet behoort tot?het toepassingsveld van deze categorieën.
Je bedoelt dat er geen subject zou bestaan dan het eigen subject en dat alle andere dingen slechts een uiting zijn van de eigen geest? Ik vind het niet zo sluitend; maar ik weet niet zeker of ik Schoppenhauer's gedachten goed begrepen heb; ik heb geen enkel werk van hem gelezen.

Hegel dacht dat gezien de eigen geest onderdeel is van het totaal er noodzakelijkerwijs een bepaald verband tussen de eigen geest en "het alles" bestaat. Het hele feit dat de empirische waarneming in het metafysische gekend wodt en dat dit metafysische mogelijk is door de transcendentale kennis van ruimte en tijd bewijst dit min of meer; want wat is dit transcendentale anders dan iets wat zich blijkbaar in ieder mens bevindt? Het is dit transcendentale wat alles aan elkaar verbindt en daarmee ook onze geest met het alles. Dit heeft tot gevolg dat alle noumena onderdeel van ons zelf zijn en alle "dinge an sich" ook. Natuurlijk kunnen we daar wel kennis van hebben omdat we kennis van ons zelf kunnen hebben. Hier komt nog bij dat datgene wat zich in alles bevindt en wat als voorwaarde bestaat voor al die kennis wel erg dicht bij een godsbeeld komt. Overigens is dit iets wat klein duimpje min of meer aanhaalt (of ik in reactie daarop). Terwijl God hierom afdeed voor Kant vindt Hegel er juist een (pantheistisch) godsbeeld. In die zin is dit ook waar Schoppenhauer zijn godsbeeld op baseert trouwens.

p.s. als je wilt dat ik iets meer uitwijdt over Hegel's godsbeeld of filosofie, dan vraag je maar. Ik ga weer eens wat kort door de bocht. 8-)

Re: Kant

door ypsilon » di 29 mei 2007, 10:05

Don Quichot, de term "praktisch postulaat" dekt de lading wel, maar in mijn cursus wordt het niet gebruikt. Wellicht omdat, zoals ik nu zie, het de nadruk op het hypothetische (zoals jij het beschreven hebt) een beetje veronachtzaamt. Dit staat in mijn cursus (volgend op de verwerping van wijsgerige theologie en weerlegging van de drie soorten godsbewijzen):
(...) Het bestaan van de ziel en van God kan hij (=Kant) hoogstens aanvaarden als "regulatieve ideeën",

voorstellingen die orde brengen in onze kennis, maar niet fundeerbaar zijn en buiten het bereik van de menselijke kennis liggen. Een regulatieve idee heeft geen echt voorwerp, slaat letterlijk op niets, maar is enkel nuttig als "alsof-voorstelling": bekijk de dingen zo alsof er een God bestaat, of alsof er een ziel is, ook al zijn er geen redenen om aan te nemen dat God bestaat of er werkelijk een ziel is. (Kant schrijft de logische consequentie niet uit dat men de dingen ook kan bekijken alsof er géén God en géén ziel is. Volgens hem zijn de twee "alsof-voorstellingen", bv. "bekijk de wereld alsof God bestaat" en "bekijk de wereld alsof God niet bestaat" niet eens strijdig met elkaar. Dat kunnen zij alleen zijn mocht de uitspraak een voorwerp hebben, wat niet het geval is. Kant is dus een kennistheoretisch agnost (...)
Ik denk dat we het daarover dus wel min of meer eens zijn.

Je hebt me trouwens wel nieuwsgierig gemaakt met dit:
In mijn ogen heeft Kant een steekje laten vallen en is er wel degelijk een inzicht wat een brug zou kunnen beteken tussen zijn fenomenale en noumenale wereld. Ziet iemand waar in zijn filosofie dit mogelijk is?
Wat is het dan, want ik vond Schopenhauers kritiek dat er geen noumenon te veronderstellen is voor de fenomenen, daar dat de toepassing is van een oorzaak-gevolg relatie op iets dat niet behoort het toepassingsveld van deze categorieën.

EDIT:
Ik had gisteravond een heel mooi stukje weten te tiepen, maar dat is verloren gegaan in, naar ik vermoed, een forum update of patch. Laat ik proberen om er nog eens iets moois van te maken.
Altijd jammer zoiets, maar je tekst is best geslaagd hoor :D

Re: Kant

door klein duimpje » di 29 mei 2007, 09:06

Ik zal ook nog eens iets posten en waarschijnlijk de bal weer eens volledig misslaan maar bon.

Is voor kant God niet zoiets als de onbewogen beweger? De pure act ( Zie zijn transcendentale dialectiek)?

Nja zoals ik dus al zei ik ben volledig verkeerd de onbewogen beweger vinden we bij aristoteles. Nuja in zijn transcendentale dialectiek had kant het wel over god dit ben ik zeker ;-). Bedankt voor jullie antwoorden, hopelijk helpen ze mij door het examen filosofie.

Re: Kant

door Don Quichot » di 29 mei 2007, 06:53

Dekken mijn woorden een beetje wat je bedoelde trouwens? Of had jij een heel andere gedachte?

Re: Kant

door ypsilon » di 29 mei 2007, 01:40

Het "praktisch postulaat" zoals je dat noemt (hoe kom je aan deze benaming trouwens; ik kan hem niet terugvinden)
Mijn prof filosofie...