Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: W=negatief, verricht het systeem dan arbeid of andersom?

Re: W=negatief, verricht het systeem dan arbeid of andersom?

door ps2martin » ma 08 okt 2007, 16:56

bedankt voor de duidelijke reactie. Best logisch eigenlijk pi.gif

Re: W=negatief, verricht het systeem dan arbeid of andersom?

door Fred F. » zo 07 okt 2007, 17:12

wanneer de arbeid negatief is, word er dan arbeid op, of arbeid door het systeem verricht?
Als het goed is staat dat in je theorieboek en die definitie moet je gebruiken.

Het is niet meer dan het kwestie van afspraak. Vroeger (toen ik nog studeerde) was het zo dat arbeid positief was als arbeid door het systeem verricht wordt. Tegenwoordig wordt echter steeds meer gebruikt dat arbeid negatief is als door het systeem verricht.
w = -nRT*ln(Vf/Vi) Vf=Volume final, Vi=Volume initiaal
In deze formule is w negatief als Vf > Vi, dus w is negatief wanneeer het systeem arbeid verricht door expansie. De moderne definitie dus.

Het geeft tegenwoordig een hoop verwarring, ook op diverse websites. De Hyperphysics website gebruikt nog steeds de oude definitie.

W=negatief, verricht het systeem dan arbeid of andersom?

door ps2martin » zo 07 okt 2007, 16:05

Hallo,

Ik heb net thermodynamica geleerd en het ging vrij behoorlijk. Alleen is 1 ding mij nog niet duidelijk (en dat is toch vrij fundamenteel denk ik): wanneer de arbeid negatief is, word er dan arbeid op, of arbeid door het systeem verricht? Je hebt het niet nodig om sommen goed te maken, maar het lijkt me toch handig om te weten :D

De formule word standaard gegeven door:

w = -nRT*ln(Vf/Vi) Vf=Volume final, Vi=Volume initiaal

Waarom staat standaard dan een min in die formule? (Volgt ongetwijfeld uit het antwoord op de eerste vraag maar toch)

Bedankt,

Martin