Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: draait de zon?

Re: draait de zon?

door Ge_ » vr 18 feb 2005, 18:38

Please tell me, maakt de rotatie-as van de zon een hoek met het eclipticavlak, zoja, hoe groot is die?

Tis leuk om in u hoofd al die hoeken en bewegingen te zien van in ons zonnestelsel, ge komt er alleen een beetje draaierig van.

Maar deze van de zon kom ik nog te kort. :shock:

;)

Re: draait de zon?

door Ge_ » vr 11 feb 2005, 21:30

Eh en welke hoek maakt de rotatie-as met het eclipticavlak????? :shock:

Aan: made in Flanders: kBen van Avelgem, das nie ver he, toevallig :wink:

Re: draait de zon?

door Anonymous » za 05 feb 2005, 20:50

Leuke gast schreef:De zon is ongeveer 100x zo groot als de aarde.

Als de zon langzamer gaat draaien, zal de inwaardse krachten groter worden. Hierdoor wordt de druk in de zon hoger, dit heeft als gevolg hogere zonne-activiteit, ofwel hogere kernfusie reacties..


maar door hogere kernfusie weer hogere druk, waardoor de zon weer gaat groeien

dus eigenlijk zou het zich in evenwicht houden, of niet???

Re: draait de zon?

door De groene hond » wo 02 feb 2005, 15:17

Zolang de wet van behoud van impulsmoment geldt, lijkt het mij aannemelijk dat binnen een zwart gat materie roteert rond het centrum.

Maar gaan de natuurwetten op binnen een zwart gat, dat is misschien de vraag.


Inderdaad, dat is de vraag, en zouden er niet meer natuurwetten aanwezig zijn, dan wij weet van hebben? Grote kans dat dat het geval is toch?

Wij als mens weten gelukkig OOK niet anders...

Re: draait de zon?

door jaja » wo 02 feb 2005, 15:04

Maar, als je het niet kan waarnemen, dan staat het toch ook niet vast?
Dat zou ik niet meteen zeggen. Het binnenste van de zon kunnen we ook niet waarnemen, toch zijn we er vrij zeker van dat daar waterstof tot helium fuseert.

Zolang de wet van behoud van impulsmoment geldt, lijkt het mij aannemelijk dat binnen een zwart gat materie roteert rond het centrum.

Maar gaan de natuurwetten op binnen een zwart gat, dat is misschien de vraag.

Re: draait de zon?

door gemertp » wo 02 feb 2005, 14:02

Leuke gast schreef:de zon die draait,

en als deze stil valt wat dan?
Hoe zou de zon stil moeten vallen?
Leuke gast schreef:Op het gebied van gravitatie gebeurd er niet veel,

stel dat de draaiing van de aarde stil valt, dan zullen we allemaal even zwaar wegen als op de noordpool.
We zijn zwaar en we wegen veel, we wegen niet zwaar. Sorry, kon het niet laten. Bovendien is de zwaartekracht op de noordpool anders dan in Nederland welke ook weer anders is dan de zwaartekracht op de evenaar of op de Mount Everest of boven een krater.
Leuke gast schreef:De zon is ongeveer 100x zo groot als de aarde.

Als de zon langzamer gaat draaien, zal de inwaardse krachten groter worden. Hierdoor wordt de druk in de zon hoger, dit heeft als gevolg hogere zonne-activiteit, ofwel hogere kernfusie reacties.
Weer: hoe zou de zon langzamer moeten gaan draaien?

Re: draait de zon?

door Vortex29 » wo 02 feb 2005, 13:45

Maar hoe zit dat met zwarte gaten? Roteren die, en valt dat uberhaupt waar te nemen?
Een roterend zwart gat heeft een ergosfeer, en die kun je waarnemen.

http://scholar.uwinnipeg.ca/courses/38/450...es/image004.jpg

Re: draait de zon?

door De groene hond » wo 02 feb 2005, 10:29

Waarnemen kun je het helaas niet


Maar, als je het niet kan waarnemen, dan staat het toch ook niet vast?

Dan zijn het alleen maar veronderstellingen, en daar mag je in dit geval van uit gaan? Moeilijk Moeilijk Moeilijk...

Re: draait de zon?

door Leuke gast » wo 02 feb 2005, 00:41

de zon die draait,

en als deze stil valt wat dan?

de zelfde vraag geldt voor de aarde,

Op het gebied van gravitatie gebeurd er niet veel,

stel dat de draaiing van de aarde stil valt, dan zullen we allemaal even zwaar wegen als op de noordpool.

of dit nog andere invloeden heeft?

Het gyroscopisch effect van de aarde valt weg.

De zon diameter : 1.390.000 km

de aarde diameter: 12.756,3 km

De zon is ongeveer 100x zo groot als de aarde.

Als de zon langzamer gaat draaien, zal de inwaardse krachten groter worden. Hierdoor wordt de druk in de zon hoger, dit heeft als gevolg hogere zonne-activiteit, ofwel hogere kernfusie reacties.

http://www.sterrenkunde.nl/anw/diameterzon.html

http://www.infoster.be/negepl/earth.html

.

Re: draait de zon?

door jaja » di 01 feb 2005, 23:35

Maar hoe zit dat met zwarte gaten? Roteren die, en valt dat uberhaupt waar te nemen? Een interessante vraagstelling...
De materie die zich om een zwart gat bevindt roteert wel, de zgn accretieschijf.

Binnen het zwarte gat roteert daarom de materie ook rond het centrum denk ik. Tenminste zolang je van materie kunt spreken, en de wet van behoud van impulsmoment opgaat.

Waarnemen kun je het helaas niet :shock:

Re: draait de zon?

door De groene hond » di 01 feb 2005, 20:42

Inderdaad, het roteert zelf niet, de inhoud wel.

Maar hoe zit dat met zwarte gaten? Roteren die, en valt dat uberhaupt waar te nemen? Een interessante vraagstelling...

Re: draait de zon?

door Hallo1979 » ma 17 jan 2005, 15:08

interessante vraag!

Maar we nemen aan van niet Aangezien het heelal geen middelpunt heeft, maar vanaf elk willekeurig punt in alle richtingen uitdijt kan het heelal niet roteren omdat het dan om iets zou moeten rroteren, wat je dus als middelpunt kan markeren wat weer niet strookt met het eerste dat ik zei.

Re: draait de zon?

door Jekke » do 06 jan 2005, 21:19

het heelal zelf?

Re: draait de zon?

door JV » do 06 jan 2005, 21:15

Da's een lastig te beantwoorden vraag. We kennen in ieder geval niet zulke objecten, maar dat zegt niet veel. Er zullen ongetwijfeld losse astrioden /kometen zijn die niet direct aan een zonnestelsel zijn gebonden, en die niet om hun as roteren. Ik denk dat objecten die wel in de gravitatie van een ster zijn gevangen, altijd wel om hun as draaien (met zeer diverse hoeksnelheden natuurlijk)

Re: draait de zon?

door sen... » wo 05 jan 2005, 15:46

Is er in het heelal eigenlijk wel een (natuurlijk) object dat niet om zijn as draait aanwezig?