door Anonymous » ma 26 sep 2005, 10:58
Het is misschien wat vreemd om te stellen dat het "graviton nodig is". Ik zie het zelf zo ( en ik hoop veel fysici met mij )
Als je quantumveldentheorie benadert via het padintegraalformalisme, dan kom je er al gauw achter dat je krachten kunt beschrijven door middel van deeltjes. Dit geeft je de alomgeroemde Yukawapotentiaal, en voorspelt dat voor massaloze fotonen de potentiaal als 1/r gaat. Het wiskundig formalisme hier uitleggen gaat wat ver, maar er zijn genoeg boeken die hier over uit gaan. Je doet dit oa mbv het idee van een propagator; een propagator laat een deeltje van a naar b gaan, en deze neem je op in je padintegraal. Je kunt hiermee ook aantonen dat het foton van de elektromagnetische kracht spin 1 moet hebben, en het graviton, mocht je zwaartekracht ook willen beschrijven via dit formalisme, spin 2. Dit komt omdat zwaartekracht altijd aantrekkend is ( volgt uit waarnemingen ), en als je weer een propagator opstelt blijkt dit een rank-4 tensor te zijn, die voorspelt dat massa's elkaar aantrekken ( de energieterm tussen 2 massa's is positief, de energieterm voor 2 gelijke ladingen is negatief) . Daarvoor gebruik je wel dat het graviton 5 polarisaties kent; het heeft dus spin 2.
Het is misschien wat vreemd om te stellen dat het "graviton nodig is". Ik zie het zelf zo ( en ik hoop veel fysici met mij )
Als je quantumveldentheorie benadert via het padintegraalformalisme, dan kom je er al gauw achter dat je krachten kunt beschrijven door middel van deeltjes. Dit geeft je de alomgeroemde Yukawapotentiaal, en voorspelt dat voor massaloze fotonen de potentiaal als 1/r gaat. Het wiskundig formalisme hier uitleggen gaat wat ver, maar er zijn genoeg boeken die hier over uit gaan. Je doet dit oa mbv het idee van een propagator; een propagator laat een deeltje van a naar b gaan, en deze neem je op in je padintegraal. Je kunt hiermee ook aantonen dat het foton van de elektromagnetische kracht spin 1 moet hebben, en het graviton, mocht je zwaartekracht ook willen beschrijven via dit formalisme, spin 2. Dit komt omdat zwaartekracht altijd aantrekkend is ( volgt uit waarnemingen ), en als je weer een propagator opstelt blijkt dit een rank-4 tensor te zijn, die voorspelt dat massa's elkaar aantrekken ( de energieterm tussen 2 massa's is positief, de energieterm voor 2 gelijke ladingen is negatief) . Daarvoor gebruik je wel dat het graviton 5 polarisaties kent; het heeft dus spin 2.