Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Wel of geen religie

Re: Wel of geen religie

door Johan_vd » wo 22 okt 2008, 21:55

Ik ben gelovig geworden, omdat ik zocht naar God en Hij mij heeft laten merken dat Hij er is. Ik geloof niet uit traditie en heb nog geen post gelezen waarin de reden van mijn geloof wel naar voren komt. Ik geloof ook niet om er voordeel van te hebben. Het kost me momenteel alleen maar veel.

Qua evolutie denk ik dat veel gesprekken verhit worden, doordat indien er een God is, men dan verantwoording dient af te leggen en men dat absoluut niet wil.

Daarbij zijn er ook die overtuigd zijn dat de huidige overheersende wetenschappers die evolutie onderwijzen, de wet voorschrijven en het beter weten dan wij en nochtans geen mens deze wetenschap onderuit kan halen. Ik hoor vrijwel nooit een kritisch geluid richting de evolutietheorie van "evolutionisten" (om ze zo even te kenmerken). Juist hun zouden kritisch moeten zijn aangezien het hier wetenschap betreft. Ik denk dat wanneer de huidige generatie wetenschappers die evolutie onderwijst het creationisme zou onderwijzen, men ook mensen zal overtuigen door middel van "wetenschap" dat creatie waarheid is. Het ligt er maar net aan in welke richting je zoekt.

Re: Wel of geen religie

door thermo1945 » di 13 mei 2008, 07:27

Een nogal vreemde omschrijving. Een dogma is te accepteren of niet en het is niet iets waar je het "mee eens kan zijn". Als je een geloof (en de bijbehorende dogma's) accepteert kan daar niet meer aan getornd worden.
Ik bedoelde: op grond van dogma's wordt/is men wel of niet een aanhanger van ... .

Re: Wel of geen religie

door Klintersaas » ma 12 mei 2008, 20:43

Ik maakte daarom ook de opmerking dat je het wel impliciet mag verwerken in je argumentatie, maar de discussie over het bestaan van god is er niet één die in dit topic moet gevoerd worden.
Daar ben ik het uiteraard mee eens.

Re: Wel of geen religie

door ypsilon » ma 12 mei 2008, 20:26

Klintersaas schreef:Al ben ik het met je eens (omdat je er nu eenmaal oeverloos over kunt discussiëren), ypsilon, toch komt het element "God bestaat niet" steeds terug in dit soort discussies. Het feit dat het nog nooit een bevredigende conclusie heeft opgeleverd hoeft echter niet te betekenen dat het een onnuttige toevoeging is die geweerd moet worden. Misschien wel het ergerlijkste in godsdienstdiscussies (voor mij althans) is dat je niet kan bewijzen of er wel of geen god bestaat omdat wat gelovigen onder het begrip "god" verstaan dat verhindert. Mijn devies is dan: "Onbestaande tot

het tegendeel bewezen is." (en aangezien er niets te bewijzen valt kan dat verkort worden tot: "Onbestaande.").
Ik vind het echter problematisch dat de toevoeging in elk topic opnieuw moet worden gemaakt, terwijl het tot niets leidt. Ik maakte daarom ook de opmerking dat je het wel impliciet mag verwerken in je argumentatie, maar de discussie over het bestaan van god is er niet één die in dit topic moet gevoerd worden.

Re: Wel of geen religie

door Klintersaas » ma 12 mei 2008, 20:07

Sidenote: Religie en godsdienst overlappen gedeeltelijk maar niet helemaal. Boeddhisme is bijvoorbeeld wel een (agnostische) religie maar geen godsdienst, subtiel verschil. Bepaalde groepen boeddhisten doen aan voorouder aanbidding en vrijwel allemaal hebben heiligen die geëerd worden met heilige feestdagen en iconen.
Ik ben blij dat je dit aanhaalt, want zelf vind ik het erg belangrijk om een onderscheid te maken tussen de begrippen "religie", "godsdienst" en "geloof". Dat laatste bijvoorbeeld is veel ruimer dan de eerste twee en niemand kan zonder het geloof in bepaalde "zekerheden" en waarden, die daarom niet per se van godsdienstige aard hoeven te zijn.
1207 schreef:Ypsilon

ik veronderstel het expliciet omdat het een nogal veel voorkomende reden is waarom mensen niet geloven :D
Dat is meer van hetzelfde, 1207. Je zegt dan niet meer dan: "Mensen geloven niet in God omdat God niet bestaat." Gezien ik dit laatste liever uit de discussie weer omwille van het feit dat dat element al ontzettend vaak aan bod is geweest zonder dat er een conclusie uit kwam rollen, kun je eigenlijk alleen maar zeggen: "Mensen geloven niet in God omdat ze niet geloven dat God bestaat." En dat is natuurlijk geen bijdrage.
Al ben ik het met je eens (omdat je er nu eenmaal oeverloos over kunt discussiëren), ypsilon, toch komt het element "God bestaat niet" steeds terug in dit soort discussies. Het feit dat het nog nooit een bevredigende conclusie heeft opgeleverd hoeft echter niet te betekenen dat het een onnuttige toevoeging is die geweerd moet worden. Misschien wel het ergerlijkste in godsdienstdiscussies (voor mij althans) is dat je niet kan bewijzen of er wel of geen god bestaat omdat wat gelovigen onder het begrip "god" verstaan dat verhindert. Mijn devies is dan: "Onbestaande tot

het tegendeel bewezen is." (en aangezien er niets te bewijzen valt kan dat verkort worden tot: "Onbestaande.").
Met "foute dogma's" bedoelde ik dogma's waarmee men het niet eens kan zijn.
Een nogal vreemde omschrijving. Een dogma is te accepteren of niet en het is niet iets waar je het "mee eens kan zijn". Als je een geloof (en de bijbehorende dogma's) accepteert kan daar niet meer aan getornd worden.

Re: Wel of geen religie

door thermo1945 » za 10 mei 2008, 15:59

Voor wie het nog niet gemerkt heeft heb ik tot nu toe geen enkele definitie gegeven van het begrip god. Dit kan ook niet aangezien elke theologie impliciet of expliciet een eigen, inherent aan deze theologie gekoppelde, definitie van het begrijp god. De god van de ene theologie kan niet vergeleken worden met de god uit een andere theologie.
Maar je kunt het wel over vermeende eigenschappen hebben. Dat is nog geen definitie. En die eigenschappen kunnen een motivatie vormen tot kiezen:
Wat motiveert een mens om religie wel of niet te aanvaarden?

Re: Wel of geen religie

door qrnlk » vr 09 mei 2008, 23:22

De leer die impliciet of expliciet betekenis aan het begrip god geeft is een theologie. Atheism geeft expliciet en impliciet een definitie van 'god'. Dit vereist daarom geen nieuwe term.

Voor wie het nog niet gemerkt heeft heb ik tot nu toe geen enkele definitie gegeven van het begrip god. Dit kan ook niet aangezien elke theologie impliciet of expliciet een eigen, inherent aan deze theologie gekoppelde, definitie van het begrijp god. De god van de ene theologie kan niet vergeleken worden met de god uit een andere theologie.

Re: Wel of geen religie

door thermo1945 » vr 09 mei 2008, 23:06

Atheïsme is de theologie dat goden niet bestaan.
Een atheologie?

Re: Wel of geen religie

door qrnlk » do 08 mei 2008, 14:43

Atheïsme is ook maar een geloof, namelijk het geloof, dat God niet bestaat. Dat is het enige dogma en verdere stellingen zijn er niet, dacht ik. Een vrijwel leeg geloof.
Merk op dat het woordtje geloof niet voorkwam in het rijtje woorden dat ik omschreef in post #23.

Per ongeluk heb ik het verderop in een post toch gebruikt, waar eigenlijk een vorm van "overtuiging" of "denken" had moeten staan. De reden waarom ik probeerde het woord te vermijden is dat het woord geloof veel te veel connotaties heeft waardoor het, vooral in een discussie zoals deze, vrijwel gegarandeerd is dat iedereen het woord net iets anders zal begrijpen. Het woord geloof is te ambigu. Helaas was ik iets te onzorgvuldig in mijn vorige post.

Dat gezegd hebbende: Atheïsme is geen geloof, het is een theologie. Atheïsme is de theologie dat goden niet bestaan.

Overtuiging is de basis van (een) geloof maar (een) geloof vereist meer dan alleen overtuiging. Overtuiging is onvoldoende: Het woord geloof impliceert van oorsprong namelijk begrippen zoals vertrouwen, betrouwbaarheid, en loyaliteit. Als voorbeeld: Een transhuman singularitarian heeft geloof in de zegeningen die een technologische toekomst zal brengen; het is meer dan een overtuiging omdat hij vertrouwen heeft, zijn hoop baseert op de realiteit van deze overtuiging.

Re: Wel of geen religie

door thermo1945 » do 08 mei 2008, 14:00

Wat motiveert een mens om religie wel of niet te aanvaarden? Angst, onwil, onwetendheid, wetenschap, foute dogma's, ...?
Ik had de tweede zin beter kunnen weglaten, besef ik nu.

Mijn taalgevoel laat me in de steek om een goede keus te kunnen maken met een religie of religie. Voor mij is het even onbepaald.
Tenslotte is de term "foute dogma's" een onduidelijke term.
Met "foute dogma's" bedoelde ik dogma's waarmee men het niet eens kan zijn.

Re: Wel of geen religie

door thermo1945 » do 08 mei 2008, 13:50

Merk op dat je in de USA nu vanuit bestaande wetenschappelijke groepen ook langzaam aan het begin ziet van atheïsten die zich organiseren en actief hun overtuiging in het openbaar belijden. Als dit zich voortzet dan zou dit het begin kunnen worden van een eerste atheistische religie (hoe vreemd dat ook mag klinken).
Atheïsme is ook maar een geloof, namelijk het geloof, dat God niet bestaat. Dat is het enige dogma en verdere stellingen zijn er niet, dacht ik. Een vrijwel leeg geloof.

Re: Wel of geen religie

door ypsilon » do 08 mei 2008, 13:39

Dat is meer van hetzelfde, 1207. Je zegt dan niet meer dan: "Mensen geloven niet in God omdat God niet bestaat." Gezien ik dit laatste liever uit de discussie weer omwille van het feit dat dat element al ontzettend vaak aan bod is geweest zonder dat er een conclusie uit kwam rollen, kun je eigenlijk alleen maar zeggen: "Mensen geloven niet in God omdat ze niet geloven dat God bestaat." En dat is natuurlijk geen bijdrage.

Re: Wel of geen religie

door 1207 » do 08 mei 2008, 10:44

Je mag impliciet veronderstellen dat dit zo is omdat verdere argumentaties anders onmogelijk worden, .
Ypsilon

ik veronderstel het expliciet omdat het een nogal veel voorkomende reden is waarom mensen niet geloven :D

Re: Wel of geen religie

door Veertje » do 08 mei 2008, 09:24

Er lopen in de antwoorden hier twee zaken door elkaar heen. Terugkerend naar de vraag:
Wat motiveert een mens om religie wel of niet te aanvaarden? Angst, onwil, onwetendheid, wetenschap, foute dogma's, ...?
"Aanvaarden van religie" is m.i. niet hetzelfde als "geloven" of "lid worden van een religieuze organisatie". Dat komt door het ontbreken van het lidwoord "een". Er staat NIET: Wat motiveert een mens om een religie wel of niet te aanvaarden?

Had dat er wel gestaan, dan zou m.i. gevraagd worden naar beweegredenen voor het "gelovig zijn". Waardoor de suggestiviteit van het lijstje motivaties dat erop volgt inderdaad wel geinterpreteerd had kunnen worden zoals Michel die aanvoelde (zie
Deze vraag is ambigu (en suggestief).

De reden waarom iemand een theologie aanvaard is meestal overtuiging. Waarom iemand ergens van overtuigd raakt is een interesante vraag maar waarschijnlijk vreselijk moeilijk te beantwoorden. Het heeft te maken met een heleboel factoren waaronder biologie, neurologie, opvoeding, cultuur en informatie...
Bij het ontbreken van dat lidwoord ga IK er zelf vanuit dat het hier gaat om de vraag waarom mensen het fenomeen religie al dan niet aanvaarden. Klintersaas bijvoorbeeld begreep de vraag volgens mij ook op die manier. Hij voelde daarbij ook een bepaalde suggestie in de topicvraag:
Ik krijg het gevoel dat je met bovenstaand lijstje mensen die godsdienst niet aanvaarden als verkeerd bestempelt. Ik wijs in ieder geval elke vorm van godsdienst af en één van de redenen daartoe is dat ik vind dat de wetenschap een veel ondubbelzinnigere, bruikbaardere, controleerbaardere en geloofwaardigere bron van kennis is.
Grappig is dat de suggestie die Michel en qrnlk bij de vraag gewekt zien, haast tegenovergesteld is aan de suggestie die Klintersaas in de vraag ziet, in die zin dat de suggestie in het ene geval gelovigen lijkt te betreffen, in het andere geval juist de niet-gelovigen. Dat toont m.i. in ieder geval aan dat het ontbreken van een lidwoord door verschillende mensen verschillend wordt geïnterpreteerd. Is het woordje bewust weggelaten om een verschil tussen persoonlijk geloof en religie als fenomeen aan te duiden? Of is het gewoon weggelaten, zoals men wel vaker lidwoorden weglaat uit gemak? Vooral is m.i. duidelijk dat we hier niet over hetzelfde praten.

Als ik er nu vanuit zou gaan dat de vraag zich richt op beweegredenen voor het accepteren van religie als fenomeen, dan betreft de vraag alleen maar de zienswijze van mensen die niet geloven. Immers, degene die gelooft, zal ook het fenomeen religie automatisch accepteren (waarbij de vraag in hoeverre die acceptatie zich uitstrekt over alle verschillende uitingen van religie dan weer een andere, daarvan losstaande vraag is).

Verdere verwarring wordt dan nog veroorzaakt door het opnemen van "wetenschap" in het lijstje motivaties. Die maakt het moeilijk om de vraag duidelijk te plaatsen. "Wetenschap" als in: "kennis"? Of wetenschap als instantie, welke dan een vreemde eend in de bijt zou zijn tussen onwil, angst en onwetendheid.

Tenslotte is de term "foute dogma's" een onduidelijke term. Als dogma's altijd door de TS (Thermo1945) als "fout" gezien worden, omdat fout gelijkstaat met "intolerant", is het predikaat "fout" hier overbodig. En als dat niet zo is, dan is het maar de vraag wat de TS onder "foute" dogma's verstaat.

Dus, samenvattend, is mij de topicvraag te onduidelijk om er gericht op in te kunnen gaan. Ik zie zelf een algemene vraag m.b.t. waarom mensen het fenomeen religie al dan niet kunnen accepteren. Dat zou in mijn ogen een vraag zijn waar wel e.e.a. aan nuttigs uit zou kunnen komen, in tegenstelling tot de vraag waarom mensen geloven. Die laatste vraag zou ik als "vele malen al eerder gesteld" zien en zeker ook als "moeilijk te beantwoorden", om de algemene redenen die qrnlk in bovenstaande quote aankaart, van toepassing op elke levensovertuiging.

De algemene interpretatie van de vraag (waarom accepteren al dan niet het fenomeen religie) is daarbovenop MIJN interpretatie en duidelijk niet de enige in dit topic. Aan de TS om één en ander te verduidelijken.

Re: Wel of geen religie

door qrnlk » do 08 mei 2008, 08:43

Dat heb ik nooit beseft. Ik herken het domweg niet waardoor ik het niet kan bevestigen of ontkennen.
Niet iedereen heeft een reden om te haten :D
Theologie wordt op universitair niveau onderwezen als een wetenschap. Waardoor is 'de' wetenschap dan tegen godsdienst?
Ah.. maar daarmee komen wel op een van de grote ironische kanten van de moderne seculaire samenleving. Theologie als onderwerp is iets heel anders dan theologie als overtuiging.

Vooral de theïstische overtuigingen zijn tegenwoordig uit te mode onder wetenschappers (en intellectuelen in het algemeen), als je serieus genomen wilt worden als wetenschapper moet je atheist of agnost zijn, of tenminste in staat zijn om je theïstische overtuigingen als subjectief (maw mythisch, onrealistisch) te bezien, niet objectief realistisch (iets dat je doet uit traditie omdat je denk dat het zin heeft/geeft, je gelooft niet dat het allemaal echt is). Veruit de grootste meerderheid van de theologen interpreteren god als een sociaal/culturele constructie, niet als een daadwerkelijk persoon of macht die invloed zou hebben op ons leven.

Merk op dat je in de USA nu vanuit bestaande wetenschappelijke groepen ook langzaam aan het begin ziet van atheïsten die zich organiseren en actief hun overtuiging in het openbaar belijden. Als dit zich voortzet dan zou dit het begin kunnen worden van een eerste atheistische religie (hoe vreemd dat ook mag klinken).

Sidenote: Religie en godsdienst overlappen gedeeltelijk maar niet helemaal. Boeddhisme is bijvoorbeeld wel een (agnostische) religie maar geen godsdienst, subtiel verschil. Bepaalde groepen boeddhisten doen aan voorouder aanbidding en vrijwel allemaal hebben heiligen die geëerd worden met heilige feestdagen en iconen.