door Mach » wo 16 apr 2008, 20:56
Stel dat je sneller dan het licht kan gaan, oftewel sneller dan 300.000km/s. En wat ik nu ga zeggen klinkt misschien heel eigenwijs en bijdehand, maar toch heb ik een beetje me eigen idee erover en dat is opzich nooit verkeerd naar mijn mening.
Einstein beweerde dus dat als je sneller dan het licht zou kunnen reizen, dat je terug kan kijken in het verleden. Oftewel theoretisch gezien, als je op Pluto zou gaan staan met een mega telescoop (uiteraard is dit praktisch niet haalbaar), dan zou je de dinosaurussen hier kunnen zien lopen. Dus zou het ook zijn dat wanneer iemand naast mij gaat staan met een zaklamp, en die schijnt 600.000km ver weg. Dan zal het licht er 2 seconde over doen om punt B te bereiken, als ik sneller ben dan het licht, zal ik eerder op punt B zijn, dan dat het licht dat is. Dat zou dus voor mij betekenen dat ik mezelf op me af kan zien rennen, en ik kan de lichtstraal op me af zien komen. Ik ben van mening dat mijn aardse lichaam iets anders is dan licht. Licht is een signaal met heel veel energie, en een hoge snelheid. Mijn lichaam, of in dit voorbeeld de zaklamp of alles behalve licht, is geen licht.
Ik zal proberen het met nog een voorbeeld uit te leggen:
Stel je eens voor dat een trein in het treinstation staat, en naast het treinstation staat een auto, beiden staan op een gelijke lijn. Beiden moeten van punt A naar punt B. De trein behaalt een snelheid van 100km/h en de auto behaalt een snelheid van 110km/h. De trein is in dit voorbeeld het lichtsignaal en het treinstation is de zaklamp. De auto ben jij.
Het is logisch als je je bedenkt dat de auto de trein langzaam zal gaan passeren. Uiteindelijk zal de auto eerder op punt B aankomen dan de trein. Dat betekent dus dat de auto de trein aan kan zien komen, omdat deze eerder op punt B is aangekomen.
Wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat je enkel het lichtsignaal ziet, en dus ook enkel het lichtsignaal zo snel reist.
En dus om nog even terug te komen op dat voorbeeldje met pluto en de megatelescoop. In het geval dat je op pluto staat met een megatelescoop, en je kijkt naar de aarde. Dan zie je alleen de lichtsignalen die lang geleden uitgezonden werden.
Nou ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is moeilijk uit te leggen, maar ik heb me best gedaan.
Stel dat je sneller dan het licht kan gaan, oftewel sneller dan 300.000km/s. En wat ik nu ga zeggen klinkt misschien heel eigenwijs en bijdehand, maar toch heb ik een beetje me eigen idee erover en dat is opzich nooit verkeerd naar mijn mening.
Einstein beweerde dus dat als je sneller dan het licht zou kunnen reizen, dat je terug kan kijken in het verleden. Oftewel theoretisch gezien, als je op Pluto zou gaan staan met een mega telescoop (uiteraard is dit praktisch niet haalbaar), dan zou je de dinosaurussen hier kunnen zien lopen. Dus zou het ook zijn dat wanneer iemand naast mij gaat staan met een zaklamp, en die schijnt 600.000km ver weg. Dan zal het licht er 2 seconde over doen om punt B te bereiken, als ik sneller ben dan het licht, zal ik eerder op punt B zijn, dan dat het licht dat is. Dat zou dus voor mij betekenen dat ik mezelf op me af kan zien rennen, en ik kan de lichtstraal op me af zien komen. Ik ben van mening dat mijn aardse lichaam iets anders is dan licht. Licht is een signaal met heel veel energie, en een hoge snelheid. Mijn lichaam, of in dit voorbeeld de zaklamp of alles behalve licht, is geen licht.
Ik zal proberen het met nog een voorbeeld uit te leggen:
Stel je eens voor dat een trein in het treinstation staat, en naast het treinstation staat een auto, beiden staan op een gelijke lijn. Beiden moeten van punt A naar punt B. De trein behaalt een snelheid van 100km/h en de auto behaalt een snelheid van 110km/h. De trein is in dit voorbeeld het lichtsignaal en het treinstation is de zaklamp. De auto ben jij.
Het is logisch als je je bedenkt dat de auto de trein langzaam zal gaan passeren. Uiteindelijk zal de auto eerder op punt B aankomen dan de trein. Dat betekent dus dat de auto de trein aan kan zien komen, omdat deze eerder op punt B is aangekomen.
Wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat je enkel het lichtsignaal ziet, en dus ook enkel het lichtsignaal zo snel reist.
En dus om nog even terug te komen op dat voorbeeldje met pluto en de megatelescoop. In het geval dat je op pluto staat met een megatelescoop, en je kijkt naar de aarde. Dan zie je alleen de lichtsignalen die lang geleden uitgezonden werden.
Nou ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is moeilijk uit te leggen, maar ik heb me best gedaan.